Forskning Håndværk og design
1   14

Følgeforskning: H&d-lærere føler sig fagligt begrænsede og ønsker tid til fagmøder

Kompetencedækningen i håndværk og design og ligger under den politiske målsætning og lavere end andre fag, viser en ny følgeforskningsrapport. Lærerne føler sig fagligt begrænsede og efterspørger sikkerhedskurser og efteruddannelse og tid til at diskutere faget.

Skolerne er godt i gang med faget håndværk og design. Sådan lyder den overordende konklusion i en ny følgeforskningsrapport. Men den fortæller også om meget store forskelle på, hvilke udfordringer og muligheder faget har på forskellige skoler.

Det er Evalueringsinstituttet, der har udarbejdet følgeforskningsrapporten "Evaluering af folkeskolens nye fag madkundskab og håndværk og design" på bestilling af  Styrelsen for Undervisning og Kvalitet i Undervisningsministeriet. Rapporten belyser kompetencedækning og erfaringer med fagene.

Brug for sikkerhedskurser og håndværkserfaring

I forhold til kompetencedækning viser registerdata, at begge fag ligger under den politiske målsætning og også under andre fag, men at der er store variationer fra skole til skole. Og så er der forskel på, hvordan ledere og lærere ser på kompetencedækningen.

Artiklen fortsætter under banneret

I håndværk og design fortæller lederne, at de sammensætter teams, så begge fags kompetencer dækkes, og der samtidig tages hensyn til lærernes engagement i faget. Men lærerne fortæller, at sammensætningen giver udfordringer, fordi de bliver afhængige af hinanden, når de kun dækker halvdelen af fagets kompetencer. De føler sig fagligt begrænsede, og undervisningen kan blive gennemført opdelt.

"Desuden beskriver lærere, at der er store forskelle på kompetencerne blandt lærere med uddannelse i sløjd eller håndarbejde og lærere med den nye linjefagsuddannelse. Overordnet vurderes sløjd- og håndarbejdslærere at kende deres fag godt i dybden, mens lærere med linjefag i håndværk og design vurderes at have større faglig bredde, men mindre håndværksfaglig dybde", lyder det i rapporten.

Lærerne efterspørger efteruddannelser i det fag, de ikke har linjefag i, og håndarbejdslærerne ønsker sikkerhedskurser og undrer sig over, hvorfor det ikke er en obligatorisk del af de nyuddannedes uddannelse.

Svært at koble koble faglighed og materialer meningsfuldt

Erfaringerne med håndværk og design viser først og fremmest, at lærerne og skolerne betragter det som et nyt fag med nye problematikker og udfordringer i forhold til fagligheder, lokaler og lærergrupper. Billedet af faget er, at hvor de gamle fag havde fokus på at give eleverne basale håndværksmæssige færdigheder, handler det nu om kreative processer som innovation, ideudvikling og design. Det betyder, at lærerens rolle har ændret sig, fordi de nu skal facilitere kreative processer frem for at demonstrere, hvordan et arbejde skal udføres.

"I lærernes optik er det en styrke ved håndværk og design, at faget er mere kreativt og samtidig mere problemorienteret end de tidligere fag. Overordnet set er det dog lærernes erfaring, at eleverne får færre håndværksfaglige kompetencer og færdigheder i det nye fag, fordi undervisningen ikke på samme måde har fokus på de elementære opgaver, hvor elever arbejder med redskaber og værktøj. Evalueringen peger desuden på, at det i den praktiske undervisning kan være udfordrende for lærerne at koble fagligheden og materialerne fra sløjd og håndarbejde i forløbene, så de to fagligheder begge bidrager meningsfuldt og ligeværdigt", fortæller rapporten.

Eleverne bliver motiverede af at arbejde kreativt, og de sætter pris på at kunne vælge bredt mellem materialer og værktøj.

Lærerne fortæller dog også, at det kan være svært at inkludere elever, som har svært ved at fungere i frie og flydende rammer. Og de efterspørger rammesat tid til at holde faglige møder om fagets fokus og retning og koordination af konkrete undervisningsforløb.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.001 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen