Anmeldelse Læreruddannelsen
0   49

Læreruddannelse mellem refleksions- og lidenskabssyge

Ud fra tre perspektiver diskuterer ny bog, hvordan man kan blive en reflekterende lærer, der er med til at danne elever til at blive kritiske, refleksive borgere.

Undervisning, dannelse og ungdomsliv

Fakta


Titel
Undervisning, dannelse og ungdomsliv

Forfatter
Dion Rüsselbæk Hansen, Lene Larsen og Michael Paulsen

Sider
123

Forlag
Syddansk Universitetsforlag

Bogen begynder og slutter med et Søren Kierkegaard-citat. I denne fine ramme diskuterer forfatterne behovet for refleksion i en demokratisk, kritisk dannelseskultur. Det er vigtigt, at man kan forholde sig refleksivt til sig selv, til andre og til verden. Men hvorfor egentlig? Og hvordan, spørger de. Svarene giver de selv ud fra tre forskellige perspektiver, som indgår i bogens titel: “Undervisning, dannelse og ungdomsliv”.

Artiklen fortsætter under banneret

Bogen tager ofte afsæt i interview med gymnasielærere og undervisere fra pædagogikum, men ganske mange pointer kunne lige så godt være skrevet frem om professionshøjskolernes læreruddannelse, for de teoretiske overvejelser er principielle og generelle. Undertitlen er da også: "Refleksionsperspektiver og læreruddannelse".

Med afsæt hos Kierkegaard advarer de mod ”refleksionssyge”, hvor man fortaber sig i fortænkte refleksioner uden realitetsforankring eller i abstrakte konceptpædagogiske metoder, der mister følelsen og sansen for det levende undervisningsmæssige samspil mellem lærere og elever. Men forfatterne advarer på samme måde mod ”lidenskabssyge”, hvor læreren tror, at han hele tiden kan være emotionelt og sanseligt til stede uden at forholde sig intellektuelt.

Sprogligt er det indledende fælles kapitel noget knoldet at komme igennem. Måske skyldes det, at det er tre universitetsakademikere, der forsøger at skrive populært og letforståeligt. Det lykkes ikke helt. Forlaget har tilsyneladende ikke haft en redaktør på udgivelsen, og vanskeligt stof bliver altså ikke nemmere af at smide formuleringer som ”dette og hint” eller ”ny og næ” ind i kringlede sætninger med mange fagtermer, der ikke forklares.

Kapitlerne med kun én forfatter er derimod mere sprogligt sammenhængende. Og indholdet er vigtigt. Man ser på refleksion ud fra et uddannelses-, dannelses- og ungdomssociologisk perspektiv, og det er tankevækkende, hvordan begreber skiftes ud - alt efter hvilket teoretisk lys der kastes. For eksempel erstattes ”lærergerningen” af ”lærerarbejdet”, når der skiftes fra en filosofisk-dannelsesteoretisk til en uddannelsessociologisk tradition - med de konsekvenser det får for belysningen.

Lærerprofessionen er skrøbelig. Og alt efter hvordan man betragter professionalismen, kan vægten i lærerens opgave lægges på formidling af viden, understøttelse af elevernes erkendelsesprocesser, udvikling af innovative kompetencer eller på at opfylde politiske mål.

Det er i det spændingsfelt, der uddannes lærere. Det er i det spændingsfelt, læreren udøver sin gerning. Bogen giver gode afsæt til diskussionen af disse udfordringer.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
123 andre er allerede tilmeldt
Netværk for lærerstuderende

Vidste du, at du lige nu læser på et af Folkeskolens nye faglige netværk Lærerstuderende?

Tilmeld dig netværket og få en mail med ny faglig viden, forskning og erfaringsdeling.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.