DLF
1   9

Bondo: Ny minister vil trække en streg i sandet i forhold til 2013

Anders Bondo mener, at Danmarks Lærerforening på mange områder kan finde fælles fodslag med folkeskolens nye børne- og undervisningsminister omkring rammer og resurser i folkeskolen.

Pernille Rosenkrantz-Theil er udnævnt som ny børne- og undervisningsminister, og formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen har lyttet sig frem til lovende takter i den nye ministers første udmeldinger, som han mener lægger op til et frugtbart samarbejde med foreningen.

Her har Pernille Rosenkrantz-Theil lagt op til, at folkeskolen skal prioriteres øknomisk, og at lærernes tillid til politikerne skal genoprettes.

Artiklen fortsætter under banneret

"Jeg vil gerne give håndslag på, at vi vil gøre, hvad vi kan, for at ministeren kan lykkes med de dagsordner og ser frem til et både tillidsfuldt og tæt samarbejde med ministeren", siger Anders Bondo Christensen.

Han mener, at det bliver fordel, at han og Pernille Rosenkrantz-Theil kender hinanden godt i forvejen, blandt andet fra en række skoledebatter de seneste år.

"Det er helt klart positivt. Jeg har oplevet i debatter og samarbejdet generelt, at hun har forsøgt at trække en streg i sandet i forhold til det, der skete i 2013. Lærernes tillid skal genoprettes. Det har været Pernilles tilgang længe. Og når jeg får sådan en fremstrakt hånd, tager jeg helt sikkert imod den", siger lærerformanden. 

Bakker op om Ny Start

Også det forståelsespapir, som den nye socialdemokratiske mindretalsregering har udarbejdet med sit parlamentariske grundlag Enhedslisten, Radikale og SF, ser Anders Bondo Christensen som meget positivt.

"Her understreger de, at de vil bakke aktivt op om den aftale, som Danmarks Lærerforening og Kommunernes Landsforening har indgået om en 'Ny Start', hvor målet er at styrke folkeskolen", siger han og tilføjer, at det allerede i valgkampen lød fra partierne bag regeringen, at folkeskolen har brug for en milliardindsprøjtning.

"Og nu understreger vores nye minister også behovet for at prioritere folkeskolen og at skabe de nødvendige rammer for, at lærerne kan lykkes med deres undervisning. Det er et supergodt signal".

Fællesfront mod negativ social arv

Hvad med på indholdsområdet i skolen? Nationale test, skoledagens længde, sprogprøver og så videre? Hvad kan I blive enige om der?

"Forståelsespapiret, der danner grundlag for den nye regering, indeholder mange gode ting. Der er mange børn, der har det svært i det danske samfund og som farer vild i deres eget liv, og det skal vi have gjort noget ved. Det er en fælles dagsorden mellem os og regeringen", siger Anders Bondo Christensen.

"Vi har også et fælles ønske om at løfte de elever, der ikke har den nødvendige opbakning hjemmefra. Det har vi ikke været gode nok til i folkeskolen. Vi skal sætte os ned og blive enige om, hvad der skal til for, at det kan lykkes".

DF siger allerede, at det vil være forligsbrud, hvis regeringen piller ved de nationale test. Hvilket mandat synes du, den nye minister går til opgaven med i en mindretalsregering, hvor der ligger et bredt forlig bag folkeskolen?

"Jeg har altid samarbejdet med både den til enhver tid siddende minister og alle partier i Folketinget. Det vil vi fortsætte med. Vi har fået dokumenteret, at den præstationskultur, man lægger ned over skolen, er en medvirkende årsag til, at så mange børn og unge føler sig pressede. Det må vi alle tage ansvar for at løse, og det håber jeg, vi kan samles bredt om".

"Pernille har også allerede meldt ud, at hun vil gøre hvad hun kan for, at folkeskolen ikke bliver en partipolitisk kamplads. Det kan godt ske, at det kommer til at tage lidt tid at få etableret nogle fælles forståelser. Men hvis nu vi alle sætter børnene forrest, så har vi formentlig det fælles udgangspunkt".

Har skiftet mening på flere områder

Siden 2015 har Pernille Rosenkrantz-Theil tilsyneladende skiftet mening, når det kommer til skoledagens længde. Hun er også i en debat med dig gået imod partilinjen angående nationale test. Står det lysende klart for dig, hvad ministeren mener og vil på indholdsområdet i folkeskolen?

"Nej. Hvis det gjorde det, så var der ingen grund til at sætte os sammen og snakke. Men jeg opfatter i høj grad det politiske grundlag for regeringen som en fremstrakt hånd og et godt udgangspunkt at snakke ud fra".

"Pernille har også allerede adresseret, at vi er presset på resurserne i folkeskolen. Der er tre håndtag vi skal have fat i. Der skal tilføres flere midler, vi skal prioritere de eksisterende midler på en fornuftig måde, og så skal vi kigge på de opgaver folkeskolen har. Herunder den lange skoledag, der sluger mange resurser.

"Vi er nødt til at kigge på alle tre ting. Kan vi komme ind i et tillidsfuldt samarbejde om at bruge alle tre håndtag, så kan vi nå rigtig langt".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ