Forskning

Sven Erik Nordenbo mener ikke, at lærere bruger de nationale testresultater i undervisningen

Forsker: Lærere ignorerer nationale test

Det var hensigten, at de nationale test skulle være et redskab til at planlægge og forbedre undervisningen. Men ifølge professor Sven Erik Nordenbo bruger lærerne slet ikke testens resultater.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi kan ikke se, at lærerne reelt anvender data i undervisningen og dermed falder hele argumentet om, at data fra test er med til at forbedre undervisningen," siger Sven Erik Nordenbo i et interview med magasinet Asterisk, der udgives af Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet.

Nordenbo peger på, at lærere i den danske folkeskole har tradition for at følge deres elever tæt gennem mange år, som en begrundelse for, at de ikke giver meget for testresultaterne.

"Hvis den nationale test bekræfter lærerens eget indtryk af, hvordan eleven er placeret, så siger man, at det er da en udmærket test, og hvis den ikke gør, så må der være noget i vejen med testen. De lader sig ikke korrigere af testen til at sige, at jeg tog fejl af, hvorledes Peter eller Dorthe klarede sig skolen," siger Sven Erik Nordenbo.

Større forskel på fagligt stærke og svage

Ifølge Sven Erik Nordenbo er det en myte, at test i skolen skulle medføre, at man får en bedre indlæring. Det er der intet i forskningen, der viser, understreger han. Derimod ser han en række problemer forbundet med de nationale test.

"Selve det at indføre test medfører, at vi får en større spredning af elevernes faglige niveau i klassen. Man opnår ikke at de mindre fungerende elever lærer af de bedre fungerende. Man opnår tværtimod, at spredningen bliver større og det bliver vanskeligere for læreren at lave en kvalificeret undervisning til alle i klassen," siger Sven Erik Nordenbo.

Offentliggørelse skaber 'skodskoler'

Hvis begrundelsen for offentliggørelsen af de nationale testresultater skulle være, at alle forældre dermed ville øge interessen for deres børns skolegang, slår Sven Erik Nordenbo argumentationen ned.

"Det er altid de elever, som altid ville klare sig godt, som har de interesserede forældre, der aktivt vælger skolerne. Vi ved fra engelske undersøgelser, at hvis vi indfører et system med offentliggørelse, så vil vi få eliteskoler og skodskoler, som de ikke-aktive forældre så bare vil lade deres børn blive i," advarer Nordenbo.

Neden for kan du se hele Sven Erik Nordenbos argumentation imod de nationale test, der udfordres af indlæg fra de politiske uddannelsesordførere. Videoen er den fjerde og sidste fra magasinet Asterisk, som folkeskolen.dk har valgt at bringe i august.