Når billedkunst bliver obligatorisk for elever i 6. klasse, er det med et krav om en enkelt lektion om ugen. Men det er slet ikke nok, mener billedkunstlærer Anna Valgreen: »Jeg kan slet ikke forestille mig, hvad man skulle kunne nå på 45 minutter. Vi har 3,5 klokketimer om ugen. Det giver mulighed for at komme i dybden og for eksempel tage på museum eller galleri«.


Billedkunst i 6. klasse er »street«

Gasværksvejens Skole i København er én af få skoler, der i dag har billedkunst i 6. klasse. Det ændrer sig fra sommeren 2020. Her skal alle skoler sætte faget på 6.-klassernes skema. Folkeskolen var på besøg for at følge undervisningen hos 6.u og 6.v. Se billedserien.

Publiceret

Ny aftale styrker billedkunst

Folketinget har vedtaget to aftaler om faget billedkunst:

• I skoleåret 2020/21 bliver billedkunst i 6. klasseobligatorisk.

• I skoleåret 2019/20 skal alle elever have ét af de firekreative fag håndværk og design, madkundskab, billedkunst og musiksom et toårigt valgfag i 7.-8. klasse. Faget afsluttes med enprøve, der indgår som en del af elevernes afgangseksamen.

• Der bliver udarbejdet Fælles Mål til de nye klassetrin og enafsluttende prøve til faget i 8. klasse.

Folkeskolen.dk/billedkunst

Det faglige netværk om billedkunst erfor alle, der underviser eller interesserer sig for faget. Inetvær­ket får du ny faglig viden og in­spiration til dinundervisning. Du kan også dele dine erfaringer og holdninger med de4.831 andre, der allerede er tilmeldt netværket.
»Vores pizza er blevet til en dragefrugtspizza. Vi havde ikke en rød, så tomatsovsen blev pink«, forklarer Marinus (til venstre) om den pizza, han og Buster (til højre) har tegnet som ét af deres fælles bud på street art. 
De to har besluttet, at pizzaen skal have nummer 98, og at man nok kun bestiller den én gang. »Man brækker pink bræk, når man har spist den. Det gjorde jeg i hvert fald, efter at jeg havde spist en dragefrugt«, fortæller Buster. Sammen med Albert (i midten) og resten af klassen slutter de billedkunsttimen med at efterlade deres street art rundtomkring på Sønder Boulevard.
»Hvad er et offentligt rum?« spørger billedkunstlærer Anna Valgreen eleverne fra 6.u og 6.v. »En gyde«, »et tag«, »en flod«, »en legeplads«, »et museum – men kun dem, der er gratis«, lyder elevernes forslag. 
Dagens tema er kunst i det offentlige rum, så timen starter med en snak om, hvad man kan kalde for et offentligt rum, og hvilken funktion kunst kan have her. Skolens to 6.-klasser veksler mellem at have billedkunst, musik og håndværk og design en tredjedel af skoleåret.
Buster har lavet et bud på et nyt vejskilt til Sønder Boulevard. Hans lærer, Anna Valgreen, mener, at der er bedre muligheder for at udfolde billedkunst, når det ligger i 6. klasse. »I 6. klasse er der mulighed for at arbejde med kunst og kultur på en anden og dybere måde, end der er i de mindre klasser. Eleverne i 6. klasse er også bedre til selv at få ideer inden for en bestemt ramme«, siger hun.
Eleverne tegner med Pos­ca-tusser, og snart dukker alt fra farverige vaffelis til elløbehjul og hundepoter op på de små træplader, som deres lærer har snuppet fra sløjdlokalet.
Undervejs bruger flere af eleverne deres mobiltelefoner og lokalets computer til hjælp for at kunne visualisere basketballnet, en cykel og øldåser.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.