Irene Egeskov Andersen var også med til at skrive Fælles mål for håndværk og design i 2014

Ny håndværk og design-formand har været med til at formulere de nye læseplaner

Irene Egeskov Andersen afløser Hanni Eskildsen som formand for Den faglige forening Håndværk og Design. Hun ser de nye valgfag og efteruddannelse som de vigtigste emner lige nu. Og så har hun netop været med til at skrive de nye læseplaner for faget.

Publiceret

Den nye formand

Irene Egeskov Andersen blev uddannet fra Esbjerg Seminarium i1984 med linjefag i håndarbejde og matematik. Efter tre år medvikariater blev hun ansat på Bakkevejens Skole i Bramming, hvor hunhar undervist i blandt andet håndarbejde siden. Allerede i 2009 gikhun og sløjdlæreren i gang med at holde fælles fagmøder ogdiskutere årsplanerne, så sammenlægningen af fagene kom ikke som enoverraskelse. Hun mener, at det fælles fag giver elevernes fantasimeget bedre vilkår. Udfordringerne ligger ikke i faget, men i detpraktiske organisatoriske med lærere, lokaler og materialer.

Hun er en ivrig strikker, syer og er også begyndt at kniple oghar sin egen kreative blog. Hun har desuden kørt valgfag påungdomsskole i håndarbejde og være EMU-redaktør i faget.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fredag og lørdag mødtes håndværk og designlærere til den årlige konference i Skjern, og Hanni Eskildsen, som har været formand for håndværk og designforeningen, siden den blev oprettet i 2016 og tidligere også for Håndarbejdslærerforeningen takkede af, da hun er gået på pension fra lærerjobbet.

Nu er der én forening for Håndværk og Design

Irene Egeskov Andersen blev valgt som ny formand og Wisti Pedersen fortsætter som næstformand. Pia-Vera Mølgaard kom ind som nyt medlem i bestyrelsen.

Irene Egeskov har siddet i Danmarks Håndarbejdslærerforenings bestyrelse siden 2010, var med i overgangsarbejdet ved sammenlægningen af de to foreninger og kom også til at sidde i bestyrelsen i den nye fælles forening. Seneste har hun sammen med lektor på læreruddannelsen Ove Eskildsen skrevet de nye læseplaner for faget.

"Vi har lige afleveret her sidst i april, og jeg ved, at de er gået igennem læringskonsulenten, så de er sendt videre i systemet. Vi har lavet dem, som vi gerne ville have dem, og prøvet at tænke

dem anderledes end de læringsmålstyrede. De er kommet tættere på fagets og skolens formål, og flere steder bruger vi direkte formuleringer fra formålet", fortæller Irene Egeskov Andersen.

Fælles Mål bygger rammerne for håndværk og design

Hun venter ligesom alle andre lærere på at se det endelige resultat.

"Vores fag er med til at danne børnene sammen med de andre fag. Det handler både om håndværket og om det selvværd, de oplever ved at arbejde med håndværk og design, som er med til at danne det som hele mennesker. Vi har opgave med at komme til at stå på linje med de humanistiske og naturvidenskabelige fag, og ikke af nogle forældre blive betragtet som en underordnet hyggefag".

Praktiske valgfag er en realitet efter sommerferien - men læseplaner er ikke på trapperne

Brug for efteruddannelse

Selv er hun uddannet håndarbejds- og matematiklærer i 1984 fra Esbjerg Seminarium på det tidspunkt, hvor faget strakte sig over 2., 3. og delvist fire år på uddannelsen med rigtigt mange timer med underviser.

"De nyuddannede har ikke haft ret mange undervisningstimer sammenlignet med, hvad vi havde dengang. De kommer ud og kan en masse om designteori, men håndværksmæssigt er de ikke så stærke, som vi var i gamle dage. Der er virkelig brug for efteruddannelse både af de unge i forhold til håndværkene og af os ældre i forhold til designdelen".

Det er derfor også det ene af de to emner, hun nævner som meget vigtige i foreningens arbejde i den nærmeste fremtid. Hun ser også gerne, at man understøtter masser af lokale kurser, så kommuner og skoler kan sende lærerne afsted også på kortere kurser, hvor de kan snuse til forskellige håndværk.

Valgfaget kræver noget nyt

Det andet emne, hun ser som brændende lige nu, er det nye valgfag i håndværk og design.

"Vi har nedsat et underudvalg, der arbejder med ideer til, hvordan man kan arbejde med valgfagene med konkrete eksempler. Man kan jo ikke forvente, at den det er den samme lærer, som har haft eleverne i 4. og 5. klasse. Og vi skal også ind og se på, hvordan man skal forholde sig til faget i 3. klasse".

Her er status på ændringerne i håndværk og design