Ove Eskildsen (tv) minder om, at håndværk og design er et nyt fag, som skal finde sine egne ben at stå på. Fælles Mål lægger grundstenen til dette.

Fælles Mål bygger rammerne for håndværk og design

(Opdateret 23.05.2014 kl. 10.21 med læseplaner) Håndværk og design skal være flagskibet for innovation og entreprenørskab i folkeskolen, siger Ove Eskildsen, formand for Fælles Mål-arbejdsgruppen i håndværk og design. Han understreger, at selvom materialerne og teknikkerne er de samme som i håndarbejde og sløjd, så er der tale om et nyt fag med sin egen identitet.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Udkastet til Fælles Mål i håndværk og design er blevet sendt i høring, og formanden for arbejdsgruppen i håndværk og design, Ove Eskildsen, lektor på UC Lillebælt, håber, at det med målene bliver klart for alle, hvad faget håndværk og design er for et fag. Læs målene via linket til højre.

"Håndværk og design drejer sig om de samme materialer, som vi har bearbejdet tidligere i to fag, altså tekstil, træ og metal, så det bliver ikke meget anderledes. Det, der måske er udfordringen, er, hvordan man tænker om det nye fag. Hvordan bliver den undervisning, der skal rumme det nye fag, med de ingredienser der nu er her? Det er klart, at der er nogle udfordringer", siger Ove Eskildsen til folkeskolen.dk.

Han og resten af arbejdsgruppen har skelet til de foreløbige Fælles Mål for håndværk og design, som udkom i 2012, inden de gik i gang med skriveprocessen. Det kan man ifølge Ove Eskildsen også se, hvis man kender dem.

Alle fags foreløbige Fælles Mål er offentliggjort

Flagskib inden for nytænkning

Gennemgående for de nye Fælles Mål i alle fag er, at de handler om kompetencemål frem for undervisningsmål. Det betyder, at det ikke handler om, hvad læreren skal undervise i, men hvad eleven skal kunne i faget. I håndværk og design er der tre kompetencemål, og det er 'håndværk - forarbejdning', 'håndværk - materialer' og 'design'. Til hvert kompetencemål er der knyttet et antal færdigheds- og vidensmål.

"Man kan sige, at 'forarbejdning' og 'materialer' har været der hele tiden, det er bare kompetencemålene der er ændret. Det vigtige er, at der er kommet mere vægt på designdelen, og det bliver en større del af faget. Men det allervigtigste er selvfølgelig, at håndværk og design er et nyt fag, som ikke består af to gamle fag, men som skal genopbygges med sin helt egen identitet", forklarer Ove Eskildsen og minder om, at faget skal være bærer af innovation og entreprenørskab i den nye folkeskolereform.

"Der er et link mellem designperspektivet og innovation og entreprenørskab, som det bliver vældig vigtigt at have for øje. Selvom alle fag skal indeholde elementer af innovation og entreprenørskab, så skal håndværk og design faktisk være flagskib for det perspektiv".

Det er dog ikke noget, der er klart formuleret i udkastet til de Fælles Mål, hvor hverken innovation eller entreprenørskab indgår, men ifølge Ove Eskildsen skal det gerne fremgå tydeligt af læseplanen for håndværk og design, der bliver sendt i høring i løbet af denne uge.

Høringsprocessen for Fælles Mål varer frem til 6. juni 2014.

Ide-poker skal løfte håndværk og design

Opdateret 23.05.2014 kl. 10.21: Der er nu kommet læseplaner for håndværk og design. De kan læses via linket til højre.

Læs mere

Fælles Mål for håndværk og design

Læseplan for håndværk og design

Fælles Mål for håndværk og design som valgfag

Læseplan for håndværk og design somvalgfag