Anmeldelse Pædagogik
0   34

Illeris-artikler igen

En lang række artikler om læring fra forskellige andre sammenhænge er samlet i én bog. Det giver overlap og gentagelser, men ikke megen ny erkendelse.

Læring mellem udvikling og tilpasning

Fakta


Titel
Læring mellem udvikling og tilpasning

Forfatter
Knud Illeris

Pris
299

Sider
252

Forlag
Samfundslitteratur

Jeg har set Knud Illeris’ læringstrekant i et utal af bachelorprojekter, og kvaliteten er, at man med det afsæt kan understrege, at det at lære er en individuel tilegnelsesproces, der er afhængig af – ja, helt sammenflettet med - mellemmenneskelige relationer. Og så med Illeris’ vigtige tilføjelse, at man ikke meningsfuldt kan tænke i læring uden at tænke i indhold. Der er altid noget, der skal tilegnes – viden, kundskaber, færdigheder, forståelse, indsigt, mening …

Artiklen fortsætter under banneret

Den nye bog indledes med et kort kapitel om læringstrekanten, som så danner baggrund for de øvrige kapitler, og Illeris understreger i indledningen, at ”den institutionaliserede læring” i løbet af de seneste årtier i stigende grad er blevet ”underordnet nogle overordnede økonomiske og administrative strukturer”. Det handler ikke (kun) om personernes læring og udvikling, men mere om international konkurrenceevne. Denne udvikling lægger et stigende pres på elever, studerende, undervisere og ledere, fordi læreprocesser gøres mere indskrænkede og ensartede - samtidig med at udvikling af ”afgørende kvaliteter” som engagement, indlevelse, kreativitet og samarbejdsevne reelt skubbes i baggrunden, skriver han.

Denne vigtige kritik ville det være fint at få beskrevet. Men ligesom det sjældent sker i bachelorprojekter, der tager afsæt i Illeris’ læringstrekant, er det ikke noget, der foldes ud i bogens optryk af artikler fra 2007 til 2018. Og fordi teksterne er hentet fra forskellige andre sammenhænge, må man som læser trækkes med både gentagelser og overlap. At Illeris er god til at skrive kort, viser hans præsentation af ni læringstænkere fra Grundtvig over Marx, Freud, Vygotsky og Piaget til Rogers, Erikson, Bateson, Engeström og Alheit.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
94 andre er allerede tilmeldt
Blog om lærerstuderende

Har du, eller nogen du kender, lyst til at blogge om lærerstudiet?

Vi vil meget gerne have bloggere på netværket Lærerstuderende, som vil dele ud af erfaringer, gode ideer og holdninger.

Søg om at få en blog, så kontakter vi dig hurtigst muligt til en uforpligtende snak.

Søg om at få en blog her