Helena Garcia og hendes mand Jakob Givoni og børnene Viggo og Tim bor nær skolen i et almindeligt villakvarter uden for Barcelona.

»Vores børn skal elske at gå i skole«

Dansk-spansk lærerpar fandt Collegi CreaNova ved et tilfælde og har fået nogle utroligt glade børn ud af det.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Uden timer og klasser: Ny skole vil ændre det spanske skolesystem 

Selv om Jakob Givoni og Helena Garcia kommer fra to forskellige lande, så er der ikke den store forskel på dem og alle andre catalanske ægtepar. De bor i et lille rækkehus, har en lille bil - og passer deres arbejde dagligt. De er begge uddannede folkeskolelærere og vil gerne gøre det bedste for deres børn.

»For mig har det altid været vigtigt, at mine børn kommer til at gå i en skole, der motiverer dem, og da Helena har fortalt om sine oplevelser i den almindelige folkeskole, var det ikke svært at foretrække en alternativ skole«, siger Jakob Givoni, der er uddannet i Danmark som folkeskolelærer, men arbejder som programmør i Spanien.

Parret blev ovenud lykkelige, da Helena Garcia for fire år siden fik arbejde på den nye skole, der passer perfekt til de drømme, som Helena Garcia altid har haft.

»Det er ekstremt motiverende at arbejde med at udvikle den institution, hvor mine egne børn kommer, og jeg nyder at opleve, hvordan pædagogikken virker og er med til at skabe de børn, som jeg havde drømt om. De elsker at gå i skole, og de slipper helt for den almindelige folkeskole, hvor mange børn bliver kede af at være en del af en maskine med et meget mekanisk menneskesyn«, siger Helena Garcia, der blandt andet fortæller, at hendes egne børn - Viggo på seks og Tim på otte år - ikke ser deres skole som et hårdt eller anstrengende sted at være.

»Viggo har direkte sagt, at han synes, at det er lige så sjovt at være i skole som derhjemme, fordi han begge steder har mulighed for at lege og lave de ting, som han har lyst til, med sine venner. Han har meget fantasi og lærer meget ved at skabe ting med sine hænder eller i leg med andre. Så han bygger meget i værkstederne«, forklarer Helena Garcia, der oplever, at skolen støtter drengene meget individuelt.

»Tim er glad for sprog og bøger og bruger al sin nye viden fra bøgerne til at skabe aktiviteter sammen med andre i de kreative fag. Han var ikke så glad for matematik, men gennem matematiske lege og spil er han i dag blevet rigtig god til tal og logik«.

Udgangspunkt i den enkelte elev

Som skolelærer kan Helena Garcia godt bekræfte, at det er et krævende arbejde at være på skolen, men hun har det aldrig svært med at skulle af sted om morgenen.

»Selv om jeg er på arbejde hver dag fra klokken 8.30 til 17, så bliver dagen aldrig lang, for vi har det jo smaddersjovt sammen hele dagen. Mange af eleverne vil næsten ikke hjem, og når de skal på sommerferie, tæller de dagene, til de kan komme tilbage«, siger læreren, der forsikrer, at sådan er situationen absolut ikke i det offentlige uddannelsessystem.

»Det offentlige har for stor fokus på udenadslære, og det er hårdt for dem, der er bogligt svage - og for dem, der har svært ved at sidde stille en hel dag«, siger hun og fortæller, at CreaNova har gode erfaringer med at inkludere børn, der ellers ville ende i specialklasser.

»Vi tager jo udgangspunkt i den enkelte og møder dem på det trin, hvor de er. Det skal der stå respekt omkring, så derfor accepterer vi aldrig bemærkninger om, at nogle er dumme. Vi konkurrerer ikke med hinanden, men stræber efter egne mål«, siger hun og tilføjer:

»Det er jo netop sådan en virkelighed, som man gerne vil tilbyde børn - både som forælder og som professionel underviser«.