Formand for Kreds 80 Peter Lund Andersen (til venstre) glæder sig over den ny lokalaftale: "Tid til opgaver og forberedelse er op til en lokalforhandling, som vi dog ikke slipper. Kan man ikke blive enige, overgår forhandlingerne til kreds og kommune. Det er ret unikt for en lokalaftale"

Arbejdstid: Lærerne i Nyborg får loft over undervisningstiden

Makimalt 800 undervisningstimer, lokale forhandlinger mellem skoleleder og lærernes tillidsrepræsentant samt en mentorordning for nyuddannede lærere er hovedelementerne i en ny lokalaftale, der i dag blev præsenteret på Vibeskolen i Nyborg.

Publiceret

LOFT OVER UNDERVISNINGEN INYBORG

Den nye aftale indebærer, at lærerne i kommunens folkeskolerfremover maksimalt må undervise 800 timer om året - knap halvdelenaf årsnormen for en fuldtidsansat på 1680 timer.

Børnehaveklasseledere må undervise 830 timer om året, menstallet på kommunens specialskole er 820. På Nyborg Heldagsskole målærerne stå foran tavlen i 900 timer.

Aftalen indeholder desuden en mentorordning og et yderligereloft over undervisningstiden på 30 timer mindre end kollegaerne fornyuddannede lærere de to første skoleår.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som den sidste fynske kommune har Nyborg i dag indgået en lokal aftale om arbejdstid med den lokale lærerkreds.

Fomand for den lokale lærerkreds Peter Lund Andersen glæder sig især over, at der med aftalen indføres nedsat undervisningstid og mentorordning for nyuddannede lærere, samt at det slås fast, at skolelederen og lærernes tillidsrepræsentant inden hvert skoleår skal nå til enighed om rammerne for skoleåret.

Starthjælp til nye lærere er et særsyn

Her skal der blandt andet sikres sammenhængende tid til forberedelse, og at forberedelsestiden ikke kan inddrages til andre formål. Endelig skal der sættes timetal på større opgaver som tilsyns- og vejlederopgaver.

I forbindelse med udarbejdelsen har repræsentanter for kredsen, skolelederforeningen og kommunen været rundt på alle skoler og indhente input.

"Her fandt vi ud af, at der er meget stor forskel på, hvordan man håndterede ting som forberedelsestid, fleksibilitet og planlægning. Derfor har vi lagt det ud som bunden opgave, at man på den enkelte skole skal blive enige om de præcise vilkår med udgangspunkt i de lokale forhold", siger Peter Lund Andersen.

Formand for Skole- og Dagtilbududvalget i Nyborg Kommune Suzette Frovin (SF) har både i 2014 og 2016 været med til at fremsætte forslag i byrådet om at indgå en arbejdstidsaftale. Begge gange blev det afvist af borgmesterpartiet Venstre.

Seks år med lokale forskelle

"I løbet af de sidste seks år er der landet et modus ude på skolerne, hvor man har fået hverdagen til at fungere. Derfor har det været vigtigt for os med denne aftale ikke at bryde det, der fungerer ned, men at støtte op om det ved at formalisere de store rammer og evalueringen af, om vi lever op til de lokalt indgåede aftaler", siger hun.

Ny lærerarbejdstid først på plads senest 2021

Peter Lund Andersen understreger, at man gik til forhandlingsbordet med et krav om en sikret mængde forberedelse til lærerne.

"Men da vi kom rundt på skolerne hørte vi ofte, at man var blevet enige om noget lokalt, som man var bekymret for, at en aftale kunne gøre ringere. Spændet var meget stort, så vi syntes, det var svært at sætte en streg. Derfor er vi gået med til at lade det være op til en lokal forhandling, som vi dog ikke slipper. Kan man ikke blive enige, overgår forhandlingerne til kreds og kommune. Det er ret unikt for en lokalaftale", siger han.

Kredsen gik også til forhandlingerne med et ønske om, at der skulle sættes tidsangivelse på de opgaver, lærerne skal løse.

"Men det har ikke været ledelsens kop te. Der er vi landet på, at man kan bede sin leder om en tidsangivelse på de væsentligste opgaver. Til gengæld har vi fået et loft over undervisningstimetallet. Det slider virkelig på de lærere, der indtil nu har undervist 27 lektioner eller derover", siger Peter Lund Andersen. (Rettet 20/2 2019 kl. 9:42).

Tredje gang var lykkens gang

Forslaget om en lokal arbejdstidsaftale blev i denne omgang stillet i byrådet af Venstre. Ifølge borgmester Kenneth Muhs skyldes skiftet i holdningen til en lokal arbejdstidsaftale, at man i 2014 og 2016 ventede på overenskomstforhandlingerne i 2018.

OK-forlig får Nyborg til at drøfte lokal arbejdstidsaftale

"Der forventede vi, at man på nationalt plan fandt en løsning. Det lykkedes ikke. Derfor tog vi initiativ til lave en lokal aftale på bagkanten af de forhandlinger. Desuden håber vi på, at de ting vi adresserer nu, kan tale ind i Ny Start-samarbejedet mellem DLF og KL", siger han.

Ifølge borgmesteren har det ikke spillet nogen rolle, at Nyborg Kommune som den eneste på Fyn af DLF blev udpeget som konfliktområde under OK18-forhandlingerne.

"Det er selvfølgelig træls at blive det, men det er vokset ud af, at man fra KL og DLF's side nåede til enighed om Ny Start-samarbejdet. Det har været afsættet", siger han.

Formand for Skolelederforeningen i Nyborg Kommune og skoleleder på Vibeskolen Karen Rasmussen har tidligere været modstander af en lokalaftale.

"Jeg har syntes, man skulle prøve tingene af i praksis, inden man begynder at sætte firkantede rammer ned over dem. Men jeg er enormt glad for, at vi nu har landet en aftale som bygger på de lokale erfaringer, vi har haft tid til at gøre os. Det her giver også medarbejderne en sikkerhed om, at man kører videre i samme spor i tilfælde af skift i skoleledelsen", siger hun.

Tillidsrepræsentant: Djævlen ligger i detaljen

Tillidsrepræsentant for lærerne på Vibeskolen Kisten Fisker hæfter sig ved, at aftalen sætter ord på nogle i hendes øjne gode intentioner om blandt andet at  styrke lærernes professionelle kapital.

"Men jeg skal se den udmøntet i praksis, inden jeg kan give en karakter. Djævlen ligger jo som bekendt i detaljen", siger hun.

"Nu skal jeg i samarbejde med mine kollegaer kigge på, hvordan vi kan bruge aftalen til at tage vores professionalitet tilbage. Det er os, der er eksperterne i, hvordan man laver god undervisning, og hvordan man løser opgaven bedst".

"Jeg kan godt tænke, at jeg som lærer har betalt prisen for, at kommunen lige har skulle afprøve grænserne for lov 409 og først nu mener, at tiden er moden til en aftale".

Kirsten Fisker håber nu på, at ledelsen vil blive mere skarp på, hvad man forventer i forbindelse med løsningen af en opgave og hvor meget tid, man vil sætte af til det.

"Tidligere har man måske i for høj grad forventet, at det vidste læreren godt selv. Men jeg har kollegaer, der er ved at arbejde sig til døde, fordi man ikke ved, hvad der forventes", siger hun.

Hun understreger, at hun mener, det er en god aftale. Men hun ser den ikke som et opgør med Lov 409 i kommunen.

"Der er et stykke vej endnu. Men det er et skridt på vejen", siger hun.

Nu er det så op til dig at forhandle på vegne af dine kollegaer her på skolen. Hvilket mandat synes du, du nu har fået til det?

"Det er faktisk den del af aftalen, jeg ser som mest banebrydende, og jeg ser, det giver et helt nyt grundlag for Faglig Klub, som ellers har været reduceret til frustrationsklub. Nu kan jeg få input og ønsker, som jeg nu kan bringe videre til ledelsen, der ikke kan sidde den overhørig".

"Det glæder mig også, at der er indskrevet en dato for evaluering, hvor både leder og TR skal stå skoleret for, hvordan samarbejdet er på skolen. Det synes jeg forpligter os på en helt ny måde".

Powered by Labrador CMS