DLF
2   11

DLF og Riisager til internationalt topmøde om værdsættelse af lærere

'Valuing our Teachers and Raising their Status' er temaet på dette års internationale lærerprofessions-topmøde, som finder sted i Lissabon om et par dage. Her mødes 25 landes undervisningsministre med formænd for lærerorganisationerne. Fra Danmark kommer Merete Riisager og Dorte Lange.

Tendenser, udfordringer og muligheder inden for undervisning og læring er på dagsordenen på topmødet Summit on the Teaching Profession 2018. Samarbejde internt i de deltagende lande er i fokus, så der bliver rig lejlighed til at tale sammen for landenes undervisningsministre og repræsentanter for lærerorganisationerne. DLF har deltaget mange gange - i år er det næstformand Dorte Lange, der deltager i mødet.

Om topmødet

International Summit on the Teaching Profession er en amerikansk opfindelse og blev afholdt første gang i New York i 2011 på initiativ af den amerikanske undervisningsminister Arne Duncan, som inviterede lærerforeningsledere og ministre fra de 25 lande, der klarede sig bedst i Pisa-undersøgelsen til møde.

 

Artiklen fortsætter under banneret

"Det er et meget vigtigt emne, vi skal tale om - nemlig værdsættelse af lærere og højnelse af deres status", fortæller Dorte Lange.

"Det handler om self-efficacy. Det er dokumenteret, at hvis lærere føler sig værdsatte, velforberedte, trygge og føler, at de er uddannet til det, de arbejder med, så smitter det af på eleverne. Og det er blandt andet det, vi skal tale om på topmødet".

"Jeg ved, at jeg får noget vigtigt med hjem. Hver gang disse topmøder holdes, udsender Undervisningsministeriet og Danske Underviseres Samråd en fælles erklæring om udvikling af det videre samarbejde. Der er både tale om løbende samarbejde og at man sammen holder en national konference med fokus på udvikling af lærerprofessionen", siger Dorte Lange.

Både Anders Bondo Christensen og Dorte Lange har deltaget i tidligere topmøder. Møderne er inspiration til de 25 deltagende OECD-lande. Deltagerne vil diskutere Pisa-analyser, Talis-analyser og forskning, der handler om samarbejde på skoler, betydning af værdsættelse af lærerprofessionen, lærernes rolle og selvopfattelse, pres på lærerne, folkeskolereform, elevers sociale baggrund og dens betydning, at forsøge at forberede eleverne til fremtidens job - så også teknologi og fremme af innovation vil blive drøftet.

"Den danske undervisningsminister er jo ikke lærernes arbejdsgiver, så det vi kæmper for i OK18 lige nu har ikke noget med ministeren at gøre. Ministeren er til gengæld med i alle mulige andre samarbejder, vi har - så som forenklede Fælles Mål og meget andet", siger Dorte Lange, der ser frem til topmødet og alle diskussionerne.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ