"Vi er kommet godt fra land. Vores samarbejde er nu mere positivt og konstruktivt, end det er set længe", sagde formand for KL's Børne- og Undervisningsudvalg Thomas Gyldal (S) om KL's samarbejde med lærerne.

KL: Ansvaret for skolerne er bedst placeret hos kommunerne

Christiansborg-politikernes ændringer af folkeskolen, sætter kommunernes ejerskab til skolerne under pres. KL sætter i dag på årets Børn og Unge Topmøde i Aalborg 11 kerneværdier til debat for at vise, hvad kommunerne kan på børne- og ungeområdet.

Publiceret

KL's bud på kommunalekerneværdier

1.     Vi vildagtilbud og folkeskoler, der både danner og uddanner

2.     Vi vildagtilbud og folkeskoler, der sætter børnene og deunge forrest og lægger vægt påinddragelse 

3.     Vi vil dagtilbud og folkeskoler, somsamarbejder med forældrene, og løfter opgaverne isamspil med kommunalbestyrelse og forvaltning

4.     Vi vil dagtilbud og folkeskoler, der er encentral del af lokalmiljøet, og som spiller sammenmed børnenes, de unges og deres familiers liv

5.     Vi vil dagtilbud og folkeskoler, derefterspørger forskning af høj kvalitet ogrelevans, som kan bruges i hverdagen

6.     Vi vil dagtilbud og folkeskoler, der basererindsatser på data og viden for at lykkes bedre med atstyrke alle børn og unges læring og trivsel

7.     Vi vil dagtilbud og folkeskoler med en stærkfaglig ledelse, der er understøttet af en forvaltning, dersætter rammen

8.     Vi vil dagtilbud og folkeskoler med dygtigefagprofessionelle, der trives og udvikler egen praksis idialog med kollegaer og ledelse

9.     Vi vil dagtilbud og folkeskoler, hvor dettværprofessionelle samarbejde er i centrum medhenblik på at løfte og udfordre alle børn

10.  Vivil dagtilbud og folkeskoler, hvor initiativer kan voksenedefra, og hvor den lokale og nationale ramme gør detmuligt at udvikle de lokale tilbud

11.  Vivil dagtilbud og folkeskoler, som skabersammenhæng mellem dagtilbud, skole ogungdomsuddannelse

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Riisager sender stikpille til KL: Skoleaftalen ligner mit forsøg med kortere skoledage 

"Vi vil dagtilbud og folkeskoler, der både danner og uddanner", "Vi vil dagtilbud og folkeskoler, der sætter børnene og de unge forrest og lægger vægt på inddragelse".

Sådan lyder to af 11 bud på kerneværdier, som formand for KL's Undervisningsudvalg Thomas Gyldal Petersen (S) satte til debat, da han holdt åbningstalen på KL's årlige Børn og Unge Topmøde i Aalborg, hvor 1655 repræsentanter fra kommuner, organisationer og Folketing i disse dage mødes. Emnet for årets topmøde er social mobilitet. 

Thomas Gyldal  håber, at værdierne kan diskuteres, at der kommer flere og at nogle skiftes ud.

"Vi må diskutere, hvad det er for et grundlag, vi står på. Vi må diskutere, hvad det det er vi hver især brænder for at leve op til, så vi kan sikre opbakningen til det kommunale lederskab, vi må sikre, at det store ansvar for børne- ungeområde forbliver kommunalt, for det er der tingene kan løses".

Christiansborg-politikere presser kommunerne 

Her er folkeskole-aftalen

Selv om Thomas Gyldal roste forligskredsen omkring folkeskolen for i går at lande en aftale, som skrottede ideen om selvstyrende skoler, og som beholder understøttende undervisning på alle klassetrin, så understregede han også, at Christiansborg-politikernes fokus på folkeskolen sætter kommunerne under pres.

KL: Godt, kommunerne stadig råder over den understøttende undervisnings skæbne 

"Det seneste år har det kommunale ejerskab til børne- og ungeområdet været under pres", sagde han. "Måske mest synligt med forslaget om selvstyrende folkeskoler - altså forslaget om at trække dele af vores skolevæsen ud af den sammenhæng, som vi gør så meget ud af at skabe helhed i", sagde han og takkede for, at kommunerne har stået sammen i året, der er gået.

"Tak for opbakningen til den politiske kurs i KL. Der har været meget at slås for også ind mod Christiansborg, og det er rart at mærke, at det lokale sammenhold er godt og stærkt".

 

Klar, parat, ny start

Til KL's Børn og Unge Topmøde sidder deltagerne ved lange borde. Nogle steder er der navneskilte, og Thomas Gyldals plads er mellem DLF-formand Anders Bondo Christensen og skolelederformand Claus Hjortdal. Og for første gang nogensinde har DLF og KL en stand sammen på topmødet, som toppolitikerne i gennem dagen bemander sammen. Og netop samarbejdet 'Ny start' med lærerne blev også rost fra talerstolen.

Ny start for samarbejdet mellem lærere og kommuner: DLF er klar 

"Officielt begyndte samarbejdet om Ny Start ved årsskiftet, men arbejdet er godt i gang. Men det er fordi, vi valgte at tyvstarte. Vi startede sidste samarbejdet sidste år. Vi er kommet godt fra land. Vores samarbejde er nu mere positivt og konstruktivt, end det er set længe", sagde han og fortalte, hvad han mener, at samarbejdet Ny Start handler om:  "Det handler om at finde fælles billeder af, hvad der er en god skole. Det handler også om, hvad der mangler for at lave rigtig god skole. Derfor skal vi nu i fællesskab rette et kritisk og kærligt blik på vores fælles folkeskole".

Han understregede også, at han er glad for, at lærerne og KL får hjælp fra en Arbejdstidskommission, når det gælder det sværeste i samarbejdet - nemlig en arbejdstidsaftale til lærerne.