Anmeldelse

Stemmer fra Sydhavnen

Stemmerne måtte godt have lydt lidt højere …

Sydhavnen er præget af store økonomiske forskelle indbyggerne imellem. "Stemmer fra Sydhavnen" sætter fokus på dette forhold gennem statistik og samtaler med borgere fra hver ende af den sociale rangstige – en stige, der altså er exceptionelt lang i dette nabolag.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Først og fremmest vil jeg sige, at lærervejledningen til "Stemmer fra Sydhavnen" er et virkelig godt arbejdsredskab. Det er gennemarbejdet og veldisponeret, og man kan som lærer få rigtig megen god undervisning ud af materialet. Der er mulighed for at køre sin undervisning lige ”efter bogen” med gode resultater, ligesom man kan følge forskellige opfordringer til at holde selvforberedte oplæg med videre og således få endnu mere ud af stoffet. Kort sagt er lærervejledningen her din ven, uanset om du hænger i med neglene eller har lidt mere luft i tidsbudgettet. Timet og tilrettelagt, så der ikke er et øje tørt.

Fakta:

Titel: Stemmer fra Sydhavnen

Forlag: SydhavnsCompagniet

Emnet er også interessant og vedkommende – der var lige et øjeblik, hvor jeg spekulerede over, om Sydhavnen egentlig er et interessant emne for folkeskoleelever i Vorbasse, men jeg synes faktisk, at man får zoomet godt og samfundsfagsmæssigt ud, så man i høj grad oplever materialet som en generel fortælling om sociale forhold i Danmark. Det vil dog alligevel give materialet en ekstra dimension, hvis man bor i nærheden og kan gå en tur på Mozarts Plads – men jeg synes, afsenderne kommer godt omkring at lade eleverne reflektere og perspektivere og sætte deres egne lokale forhold ind i ligningen. Samtidig er der også godt med videns- og samtalestof om velfærdsstatsmodeller, lighed/ulighed og så videre.

Der er fuld skrue på multimodalitet, genrer, arbejdsformer, sociale medier, begrebsafklaring af en række samfundsfaglige udtryk og masser af andet godt fra både den danske og samfundsfaglige skattekiste.

Centralt i konceptet står otte interview med forskellige sydhavnsbeboere, men desværre er disse i mine øjne materialets svageste del. Jeg synes, det havde givet bedre mening, hvis man havde fået en ”ligelig” indsats fra dem alle; nogle har en kort lydfil, hvor de snakker om løst og fast, andre har skrevet et brev om Sydhavnen – nogle har både brev og lydfil, og alle har billeder og lidt tekst. Men uanset omfanget af profilerne får man simpelthen ikke nok ud af disse stemmer fra Sydhavnen – for eksempel den politisk engagerede Jan, som man må gå ud fra har sine meningers mod, men mest fortæller om sin samling af gamle våben. Eller den kryptiske Farkondeh, som ikke husker, hvor længe hun har boet i Sydhavnen, eller om hun blev gift med sin ungdoms kærlighed i Iran – der kunne nok være spændende ting at høre fra hende, men det bliver ved antydningerne. Endvidere er det reelt kun én af de interviewede, der hører til ”velhaverstemmerne”, selvom både den studerende og gymnasiasten givetvis går en økonomisk tilfredsstillende fremtid i møde. Jeg kan ikke regne ud, hvad denne vægtning skyldes, men kan blot konstatere, at man har valgt at fokusere på den mindre velsituerede demografi.

Men selvom jeg ikke finder, at man får forløst disse stemmer, vil jeg stadig anbefale materialet af ovenstående årsager – stor anvendelighed, nemt at gå til og flot fagligt niveau for at nævne et par af de mange kvaliteter, der bør få dansk- og samfundsfagslærere til at fryde sig over "Stemmer fra Sydhavnen".