Annette Lind mærker efter eget udsagn ikke den store vilje til at kigge på, om Dansk Skoleidræts tilskud flugter med udviklingen i foreningens opgaver.

S kritiserer faldende tilskud til Dansk Skoleidræt

Dansk Skoleidræt spiller en kæmpe rolle i arbejdet for bevægelse i skolen. Men finansieringen har ikke fulgt med foreningens voksende opgaveliste efter folkeskolereformen, mener Socialdemokratiets undervisningsordfører Annette Lind.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De seneste ti år er Undervisningsministeriets tilskud til foreningen Dansk Skoleidræt faldet med 14 procent.

"Der er 1.300 skoler med i alt mere end 500.000 elever, der er medlem af Dansk Skoleidræt. Hvor foreningen tidligere primært varetog idrætsfagets interesse, varetager den nu den helhedsorienterede indsats, det kræver at få idræt, leg og bevægelse ind i hele skoledagen", siger Annette Lind.

Hun har derfor stillet undervisningsminister Merete Riisager fire skriftlige spørgsmål til Dansk Skoleidræts rolle og finansiering, bevægelsens rolle i en kortere skoledag, og om lærere og pædagoger har de nødvendige kompetencer til et øget fokus på bevægelse.

Af ministerens svar fremgår det, at Undervisningsministeriets faste tilskud til Dansk Skoleidræt er faldet fra knap 136.000 kroner i 2009 til 117.000 kroner i 2018. I 2014 og 2016 fik foreningen desuden tilskud på i alt knap 685.000 kroner til projekterne Sæt Skolen I Bevægelse og BevægelsesLab.

Bevægelse: Eleverne skal lære med kroppen

Dansk Skoleidræt får desuden tilskud fra blandt andet Kulturministeriet og diverse fonde og har derudover indtjening på salg af vejledningsmateriale, skriver Merete Riisager.

I sine svar skriver hun, at foreningen har "en vigtig rolle i forbindelse med bevægelse i skoledagen", at bevægelsen ikke er forbeholdt understøttende undervisning men skal indgå i undervisningen på en meningsfuld måde, samt at det er kommuner og skoler, der har ansvaret for det pædagogiske personales kompetencer.

Annette Lind mener, det er en bekymrende tendens, at Dansk Skoleidræts tilskud fra ministeriet skrumper ind.

DLF: Bevægelse i undervisningen må ikke være påklistret

"Vi bliver nødt til at få kigget på, om opgaven hænger sammen med den økonomi, der er. Det mærker jeg ikke den store vilje til", siger hun.

Det fremgår af svaret, at der også hentes tilskud fra andre ministerier og fonde. Har du et overblik over udviklingen i den samlede finansiering?

"Det har jeg ikke, men det forholder jeg mig heller ikke så meget til. Jeg forholder mig til, hvad tilskuddet fra Undervisningsministeriet er. Det bliver mindre i takt med at deres opgave bliver større".

Hvordan vil du følge op på svaret?

"Nu vil jeg først og fremmest tale med ministeren og forligskredsen om det. Bevægelse og praksisfaglighed er en del af de nuværende forhandlinger, og der kan Dansk Skoleidræts rolle nævnes, men jeg tror ikke, at tilskud bliver en del af forhandlingerne. Det er en del af en fremtidig diskussion i forligskredsen".