Fælles mål
0   6

Riisager vil have stærke fagmiljøer

Skolerne og lærerne bør udnytte de færre bindende mål til at debattere, hvad god undervisning er, og hvad fagene bør indeholde, lyder opfordringen fra undervisningsministeren.

»Hvordan skaber vi en ny praksis?« Sådan spørger fem af de mest centrale parter i og omkring folkeskolen i en fælles folder til skolerne, der er vedlagt dette nummer af Folkeskolen.

I folderen opfordres skoler og kommuner til at udnytte den øgede frihed, der er opstået med de færre bindende Fælles Mål, til at diskutere, hvordan undervisningen kan blive endnu bedre. Ifølge undervisningsminister Merete Riisager (Liberal Alliance) er sådanne diskussioner helt afgørende for at have en folkeskole med dygtige lærere:

Artiklen fortsætter under banneret

»Hvis vi skal tiltrække flere unge, dygtige mennesker til lærerfaget, så skal vi sørge for, at der er et fagmiljø, som tænder lyset i lærernes øjne. Vi har trukket noget styring tilbage, og det vil forhåbentlig betyde, at der opstår et nyt rum, som er styret af en interesse for at skabe den gode undervisning«.

Merete Riisager håber også, at de større frihedsgrænser vil føre til en større debat om fagenes indhold og udvikling:

»Hvordan bygges fagene op i en logisk indre sammenhæng, og hvordan kommer faget i dialog med omverdenen? Jeg har været bekymret for, at læringsmålstyringen har fastfrosset den faglige samtale omkring fagene«.

Vil fjerne tværfaglige bindinger

Undervisningsministeren henviser til, at regeringen med sin naturfagsstrategi vil udvikle et inspirationsmateriale kaldet den Naturfaglige ABC, som skal trække på fortællinger om store videnskabsfolk og deres opdagelser.

»Man kan ikke arbejde lige meget med alle fag på samme tid. Vi har startet med en opmærksomhed på naturfagenes indre faglige logik, hvor vi starter med at sætte nogle forskere på til at have nogle holdninger, og så skal det jo meget gerne udarte sig til en faglig debat blandt faglærerne«, siger hun og peger på, at ABC'en især vil være en god hjælp til nye lærere.

FORENKLING TOG 3,5 ÅR

2014

Ifølge skolepolitikerne på Christiansborg var det hensigten, at de 2.257 mål i Fælles Mål fra 2009 skulle forenkles i forbindelse med folkeskolereformen i 2014. Politikerne blev derfor enige om at udskifte dem med Forenklede Fælles Mål.

2016

Ordet »forenklede« kom i stærk modvind, da lektor Keld Skovmand i en bog i marts 2016 talte sig frem til, at antallet af mål ikke var reduceret, men i stedet forøget. Det satte gang i en større tælleøvelse, hvor forskerne bag de forenklede mål, Undervisningsministeriet og Keld Skovmand ikke kunne blive enige om, hvor mange mål lærerne i virkeligheden var forpligtede til at følge. Skovmands afsløring fik blandt andet Merete Riisager, som på det tidspunkt sad uden for Venstres étpartisregering, til at afkræve en forklaring fra daværende undervisningsminister Ellen Trane Nørby, og Riisager betegnede samtidig de mange mål som »fuldstændig hysterisk«.

2017

Stormen mod de mange bindende mål fik 1. juni 2016 Ellen Trane Nørby til at annoncere, at hun nu var klar til at reducere antallet af de bindende mål. De øvrige partier i forligskredsen bakkede op. Alligevel skulle der gå halvandet år, før Folketingets partier endeligt stemte reduktionen af de 3.170 bindende færdigheds- og vidensmål igennem i maj 2017 - 3,5 år efter at politikerne oprindeligt forsøgte sig med en forenkling.

»Nogle vil måske mene, at det er utidig indblanding, men det handler om, at vi kvalificerer debatten om fagenes indhold, så især de unge lærere har noget at spejle sig i«.

LOKAL DEBAT OM FÆLLES MÅL

For at skabe opmærksomhed om kommunernes og skolernes øgede råderum og større lokal frihed i arbejdet med Fælles Mål inviterer Undervisningsministeriet sammen med Danmarks Lærerforening, KL, Skolelederforeningen og Børne- og Kulturchefforeningen til regionale dialogmøder.

Hver kommune inviteres til at stille med et hold på cirka otte personer, der repræsenterer chefer og medarbejdere fra forvaltningen og skoleledere, lærere og andre relevante fagprofessionelle og repræsentanter fra faglige organisationer.

København:  Mandag den 12. november 2018 kl. 14.00-17.00.

Odense:  Torsdag den 29. november 2018 kl. 14.00-17.00.

Sorø:  Onsdag den 5. december 2018 kl. 13.00-16.00.

Aalborg:  Tirsdag den 11. december 2018 kl. 14.00-17.00.

Aarhus:  Onsdag den 19. december 2018 kl. 13.00-16.00.

Regeringen har desuden som en del af sit nye skoleudspil fremlagt et forslag om at løsne bindingerne til de tværgående temaer som »it og medier« og »innovation og entreprenørskab«, så temaerne ikke længere skal indgå i alle fag.

»Det handler om at give de bedste rammer for, at fagene kan udfolde sig på deres egne præmisser, og ikke lave en detailstyring, som rammer hårdt ind i virkeligheden. Så det er i virkeligheden en meget pragmatisk tilgang til de her tværfaglige bindinger«.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ