Socialdemokratiet har som mål, at maksimalt 10 procent af alle elever skal gå i friskole. Hvis det skal lykkes, er friskolestøtten dog kun ét element af mange, påpeger ordfører Anette Lind:"Vi skal også have styr på sammenhængen mellem det antal opgaver, folkeskolen skal løse, og den økonomiske ramme, den skal gøre det inden for. Hvis det skal lykkes, skal vi både genoprette tilliden til, at det pædagogiske personale kan løse deres opgaver og have tilført folkeskolen flere økonomiske resurser".

Nye tal: Kommuner kan spare penge, når en friskole afløser en folkeskole

Jo mindre en folkeskole er, jo dyrere er den for kommunen at drive. Jo mindre en friskole er, jo flere statslige støttekroner får den. Derfor kan det betale sig for kommuner at nedlægge små folkeskoler og lade dem erstatte af friskoler, viser nye tal fra Folketinget.

Publiceret

STØTTE PER FRISKOLEELEV ER AFHÆNGIGAF SKOLESTØRRELSE

Hvis en friskole består af 70 pct elever under 13 år og ikke har10. klasse får de i 2018 følgende støtte per elev:

70 elever: 55.019 kroner

100 elever: 52.730 kroner

200 elever: 50.026 kroner

300 elever: 48.056 kroner

400 elever: 46.888 kroner

800 elever: 45.128 kroner

Kilde: Folketingets Internationale Sekretariat


FLERE ELEVER GÅR PÅ FRI- ELLERPRIVATSKOLE

I perioden 2010/11 til 2017/18 er andelen af elever i folkeskolefaldet med tre procent, mens andelen af elever i fri- ellerprivatskoletilbud er steget tilsvarende.

Antallet af folkeskoler i Danmark er på landsplan faldet fra1671 i 2010 til 1276 i 2017. Siden 2000 er 31 pct af folkeskolernelukket. Antallet af fri grundskoler er steget fra 459 i 2000 til551 i 2017. En stigning på 17 pct.

Hver sjette børnehaveklasseelev startede i 2017 i friskole. Forti år siden var det tal 12,4 procent.

Både folke- og friskoler varierer meget i størrelse fra 10elever op til henholdsvis +1600 og +1400 elever, men gennemsnitligtbetragtet er friskoler mindre end folkeskoler. 81 pct af allefriskoler har under 300 elever, mens det kun gør sig glædende for34 pct af folkeskolerne.

Begge skoletyper har dog oplevet en vækst på 12 pct i antalletaf elever per skole i perioden 2010/11 til 2017/18. Folkeskoler ervokset fra 381 til 425 per skole i gennmsnit, mens friskoler ervokset fra 197 til 220 elever.

Kilde: Undervisningsministeriet og DanmarksStatistik

TO KOMMUNER BRYDER TENDENSEN

Kun i to kommuner går en større andel af eleverne nu ifolkeskole end i 2010/11.

Fra Langeland Kommune lyder forklaringen fra chef for Center forLæring og Trivsel, Lone Bjerregaard:

"Vi opførte ny skole i 2010 og har siden renoveret alle andrefolkeskoler i kommunen. Vi kan derfor tilbyde forældrene noglelækre forhold for deres børn i folkeskolen og oplever, at når de istedet vælger friskolerne, så er det et ideologisk valg - ikke etfravalg af folkeskolen".

Fra Frederiksberg Kommune lyder forklaringen fra chefkonsulentKim Røssell, at alle pladser på friskolerne er optaget, og at deikke har mulighed for at udvide kapaciteten. 

"De seks frie grundskoler i kommunen ligger i et fuldt udbyggetbyområde, og har derfor over årene haft et relativt konstantelevtal. I perioden 2010 til 2018 er andelen af 6-16 årige påFrederiksberg vokset med 22 procent. Derfor harFrederiksberg Kommune da også udbygget folkeskolen med flere nyebyggerier og en helt ny skole".

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det statslige tilskud til friskolerne er et beløb svarende til 76 procent af kommunernes udgifter til driften af folkeskolerne, mens resten dækkes ved forældrebetaling. For hver folkeskoleelev får en kommune 38.017 kroner i bloktilskud fra staten.

 

Alligevel kan det nogle gange svare sig økonomisk for en kommune at lukke en folkeskole og i stedet lade eleverne fortsætte på en friskole. Det fremgår af et notat, som Folketingets økonomiske sekretariat har udarbejdet for Folketingets undervisningsudvalg.

Forklaringen er, at friskoler får en række tilskud, hvor nogle gives på baggrund af antallet af elever på skolen. Dermed får små friskoler højere tilskud per elev end store friskoler og i visse tilfælde altså også mere økonomisk statsstøtte end små folkeskoler.

Hver sjette elev starter i fri- eller privatskole

Kommunerne kan derfor "opnå besparelser ved at lukke små (dyre) folkeskoler, hvis de erstattes af frie grundskoler", konkuderes der i svaret til det politiske udvalg.

I de senere år har man set talrige eksempler på, at forældrene opretter en friskole, hvis kommunen nedlægger en folkeskole - typisk i et tyndt befolket område af kommunen.

Mister stordriftfordele

Af notatet fremgår det, at andelen af elever i privatskole i otte kommuner er kommet over 30 pct. siden 2010/11. For otte år var det ikke tilfældet i en eneste kommune.

En af de kommuner, der har krydset den grænse, hvor mere end tre ud af ti elever går i friskole, er Bornholm. Formanden for den lokale lærerkreds, Christian Faurholdt Jeppesen, mener dog ikke, at det har noget med kassetænkning fra kommunens side at gøre.

Når flere forældre sender deres børn i friskole, går kommunen nemlig også glip af de økonomiske fordele der er ved at få flere elever i klasserne på kommunens øvrige folkeskoler. Derfor havde kommunen gerne set, at eleverne var flyttet med til en ny folkeskole i stedet for, at der oprettes en friskole, forklarer han.

"Forklaringen på de mange friskoleelever skal primært findes i, at børnetallet er dykket, og at man har eksperimenteret med en organisering, hvor én folkeskole lå på op til fem matrikler. Det er man lykkeligvis gået væk fra nu", siger Christian Faurholdt Jeppesen og tilføjer, at øens geografi gør, at der visse steder bliver langt mellem folkeskolerne.

Slut med matrikelskoler på Bornholm

 "Men nu har man sat gang i et stort stykke arbejde med at gøre folkeskolerne mere attraktive, så vi har en forhåbning om, at der kommer ro på området, så folkeskolerne på Bornholm igen kan trives", siger han.

Formand i Danmarks Lærerforenings Undervisningsudvalg Jeanette Sjøberg mener, at de nye tal bidrager til bekymringen for, at kommunerne primært tænker på økonomi, når de nedlægger folkeskoler.

"Vi har ikke haft en tese om, at det er med i overvejelserne, men vi har haft en bekymring for, at der er en skævhed, der gør, at det kan betale sig, og den bekymring bakker notatet jo op", siger hun.

S: Nedsæt friskolestøtten

I et tænkt eksempel i notatet laves følgende regnestykke:

En lille folkeskole har en udgift på 100.000 kroner per elev. Hvis eleverne flytter til en større naboskole, lyder udgiften på 85.000 kroner, og så sparer kommunen 15.000 kroner per elev.

Oprettes der til gengæld en fri grundskole, går kommunen godt nok glip af 38.017 støttekroner per elev, som kommunerne får for hvert barn i folkeskolen via bloktilskuddet fra staten, men slipper for den oprindelige udgift på 100.000 kroner. Altså en besparelse på 61.983 kroner per elev.

Notatet forholder sig dog ikke til den eventuelle besparelse en kommune kan opnå ved at slå skoler sammen eller på anden vis opnå større elevgrundlag på sine folkeskoler.

Annette Lind er skoleordfører for Socialdemokratiet og har som medlem af Folketingets Undervisningsudvalg været med til at bestille beregningen.

"Vi vil have svar på, om det kan betale sig for kommunerne at spekulere i, at der oprettes friskoler, når de nedlægger folkeskoler", siger hun.

'Som at stjæle slik fra børn at hente børn og forældre fra folkeskole til friskole'

Det svar har udvalget nu fået, og Socialdemokratiet har allerede meldt ud, at man ønsker at nedsætte den såkaldte koblingsprocent, som er den andel af prisen på en folkeskoleplads, friskolerne får i støtte, fra 76 til 71 procent.

"Regeringen ser gerne, at den bliver endnu højere, og vi vil gerne belyse, at tilskuddet allerede er historisk højt, og hvilke konsekvenser det har. For eksempel at kommunerne kan spekulere på denne måde", siger Annette Lind.

Partiet har som mål, at maksimalt 10 procent af alle elever skal gå i friskole. Hvis det skal lykkes, er friskolestøtten dog kun ét element af mange, påpeger ordføreren:

"Vi skal også have styr på sammenhængen mellem det antal opgaver, folkeskolen skal løse, og den økonomiske ramme, den skal gøre det inden for. Hvis det skal lykkes, skal vi både genoprette tilliden til, at det pædagogiske personale kan løse deres opgaver og have tilført folkeskolen flere økonomiske resurser".

Jeanette Sjøberg bakker op om udmeldingen og hæfter sig ved, at man i hele det politiske spektrum giver udtryk for, at man vil styrke folkeskolen.

"Og derfor er det da tankevækkende, at man løbende har givet friskolerne bedre vilkår i form af højere koblingsprocent og gør det stik modsatte med folkeskolen", siger hun.  

 

Forsker: Friskoler løfter også en samfundsopgave

Socialdemokratiets forslag møder kritik fra Brian Degn Mårtensson, ph.d. ved Aarhus Universitet. For det første kritiserer han tankegangen om, at friskolestøtten tages fra folkeskolens budget. For det andet tegnes der ofte et fejlagtigt billede af, at privatskolerne drives med økonomisk profit for øje, mener han.

"Tværtimod er der for alle skoleformers vedkommende tale om en civil varetagelse af et fælles ansvar på samme måde som velgørende organisationer ofte supplerer den offentlige sektor inden for eksempelvis sociale spørgsmål, kultur, folkeoplysning, sundhedsfremme og forebyggelse", skriver han på sin blog på folkeskolen.dk.

Blog: Den evige sang om de såkaldt "private" skoler 

Læs mere

Læs hele notatet om folke- og friskolernesøkonomiske rammer her