It
0   6

Midtjysk skole-it-projekt fejrer femårsjubilæum med stor international interesse

For fem år siden startede tre jyske kommuner og Aarhus Universitet projektet FabLab@School.dk. I denne uge modtog indsatsen en pris på Stanford University, mens projektet også tiltrækker interesse fra blandt andet Finland og Norge.

Et samarbejde mellem Kolding, Vejle og Silkeborg Kommune samt Aarhus Universitet om at udvikle teknoligiundervisningen i folkeskolen tiltrækker en del international opmærksomhed.

Projektet fejrer i år femårsjubilæum, og det blev i maj markeret på FabLab@School.dk's årskonference, hvor 375 deltagere fra flere lande var samlet på Innovationsfabrikken i Kolding.

En måned efter præsenterede projektleder og koordinator Hanne Voldborg Andersen sammen med Kati Pitkänen fra Oulo Universitet i Finland en ny forskningsartikel om det jyske it-projekt ved en konference i Trondhjem i Norge, og i sidste uge modtog det en pris på Stanford University i Californien.

"Dagsordenen med at gå fra teknologibrug til teknologiforståelse i skolen er højaktuel alle steder i verden. Man kan godt mærke, der er en bølge på bagkant af læringsmålsstyring og synlig læring, hvor man i stedet kigger på sammenhængende forløb, der giver mening. Det er derfor, tror jeg, der er meget opmærksomhed om vores projekt i øjeblikket. Vi har fem års erfaring på et felt, hvor andre skal til at i gang", fortæller Hanne Voldborg Andersen.

Artiklen fortsætter under banneret

Saml selv-3D-printere

FabLab@School.dk er et tværkommunalt projekt, hvor lærere og pædagoger en dag om ugen i et helt skoleår modtager undervisning i at anvende teknologier i undervisningen. Første tre uger går med, at kursisterne skal samle deres egen 3D-printer.

"FabLab-aktiviteterne består af digital fabrikation og designtænkning. De to ting er uløseligt forbundet. Det gør vi, fordi vi ikke tror på, at teknologien gør en forskel i sig selv. Lærerne og pædagogerne kommer her og lærer teknologier og teknologibrug i dybden, men de får ikke nogen digitale værktøjer med herfra. De skal selv gå hjem på skolen og efterspørge teknologien på baggrund af, at de kan se den didaktiske værdi", siger Hanne Voldborg Andersen.

Ifølge projektlederen har teknologiudviklingen i folkeskolen i de fleste lande nemlig været præget af, at man indkøber teknologier, uden at lærerne har efterspurgt dem eller de bliver instrueret i, hvordan de bliver brugt didaktisk.

"Så bliver det som at være i Legoland, hvor man leger med tingene en dag uden plan for, hvad der skal komme ud af det. Vi har i stedet fokus på at følge en sammenhængende strategi, hvor lærere og pædagoger er i mesterlære i at løse problemer med teknologi, tager hjem på skolen og arbejder med de ting, de har lært, og kommer tilbage og reflekterer over, hvor barriererne er, når de skal lære fra sig til elever og kollegaer", siger Hanne Voldborg Andersen og tilføjer, at en meget stor del af succesen kan tilskrives, at indsatsen prioriteres højt i kommunerne.

"De tre skolechefer sidder i styregruppen, og kursisterne bliver købt fri en hel dag om ugen i et helt skoleår. Området er prioriteret, og der bliver investeret mange resurser i det".

Der er ikke aktuelt planer om at udvide projektet til at omfatte mere end de tre oprindelige kommuner.

"Vi er åbne for at udvide, men det skal give mening i konteksten. Vi støtter gerne andre kommuner, som vi ofte har besøg af, i at lave tilsvarende netværk, men man er altid nødt til at være opmærksom på, hvornår et projekt bliver så stort, at det bliver svært at styre", siger Hanne Voldborg Andersen. 

Finland lærer af Midtjylland

Kati Pitkänen fra Oulo Universitet talte både til årskonferencen i Kolding og til konferencen i Trondhjem, hvor hun og Hanne Voldborg Andersen præsenterede deres nye forskningsartikel. Den blev til, efter hun tidligere på året var fem måneder i Danmark for at følge arbejdet med FabLab@School.dk. Hvad kan Finland lære af Midtjylland?

"I FabLab kan deltagerne se, hvorfor de er nødt til at tilegne sig bestemte færdigheder eller viden, og hvordan disse kan anvendes til at løse problemstillinger, de møder i deres hverdag", fortæller hun til folkeskolen.dk og fortsætter:

"I det miljø handler læring ikke om 45 minutters undervisning i et bestemt emne, men derimod om kontinuerligt at kombinere forskellige fag, kompetencer og vidensområder".

"Men det er et miljø, hvor lærere har brug for vejledning, for rammesættelse af opgaven, for at der fasciliteres feltstudier og kritisk tænkning samt støtte til at bruge teknologier på en god måde og efterfølgende evaluere sammen".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.080 andre er allerede tilmeldt