Morten K. Nielsen skruer, Viggo holder, så hele klassen kan se, hvordan de skal gøre.

Elever bygger fuglehus på erhvervsskolen

Byg et fuglehus og lær praktisk matematik og dansk med en tømrer. Det kunne undervisningen hedde denne dag, hvor 6. c fra Risingskolen er på besøg hos Syddansk Erhvervsskole for at arbejde anderledes i matematik og dansk. Læreren ser gerne, at der er mere praktisk, obligatorisk arbejde i skolen.

Publiceret

Skoleelever på erhvervsskole

Syddansk Erhvervsskole harundervisning for 6. klasseelever i praktisk matematik, praktiskdansk, natur/teknologi og håndværk & design. Eleverne stifterpå èn dag bekendtskab med for eksempel VVS-arbejde, en tømrersarbejde, elektrikerfaget, mediegrafik eller industriteknik.Erhvervsskolen har andre forløb for udskolingseleverne.

I 2018 er forløbet for 6. klasse gratis. Det er et samarbejdemellem Odense kommune og Syddansk Erhvervsskole med støtte fraNordea-Fonden. Grundskolerne kan melde sig til de forløb, deønsker.

I tømrerfaget bygger de fuglehus og beskæftiger sig med praktiskdansk og matematik. De skal læse arbejdstegningen med fagord ogkunne bruge den, de arbejder med måling, målestoksforhold,materialer, vinkler og geometri.

Tre piger samarbejder om deres tre fuglehuse
Modellen af fuglehuset som Syddansk Erhvervsskole viser til eleverne
Eleverne arbejder og husene tager form
Arbejdstegning over fuglehus

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Erhvervsskolelærer på tømrerlinjen Morten K. Nielsen er i gang med at forklare ved tavlen. Han har tegnet delene til et fuglehus og fortæller, hvordan man halverer en vinkel. Eleverne er ved at være lidt teori-møre og vil gerne i gang med at bygge fuglehuse, men det er vigtigt at få geometrien med. I tømrerværkstedet ligger materialerne klar, og alle elever står ved en høvlebænk. Foran dem står en model af sådan et fuglehus, som de alle kan gå hjem med en gang i eftermiddag.

Flertal: Alle skal have et praktisk/musisk valgfag i udskolingen

 

 

"Hvor gamle er pyramiderne? Ja, rigtigt de er cirka 4.500 år gamle, og nu skal vi bygge ligesom de måske gjorde", siger Morten K. Nielsen og forklarer om cirklens 360 grader. Den deler han i seks stykker på 60 grader, og så skal den vinkel halveres, for taglinjen på fuglehuset er 30 grader.

Det er lidt svært, men så kommer materialerne frem. Der er bundstykke, stolper, to gange tagplader og gavle. Lim og skruemaskiner. De lærer, hvad bits er og kan hurtigt skifte en til en anden størrelse i skruemaskinen.

Flertal: Alle skal have et praktisk/musisk fag i udskolingen

"Morten, hvor længe har du egentlig arbejdet her", spørger en elev. Svaret er 6-7 år.

Men nu skal stolperne monteres på bundstykket af fuglehuset.

"Vil du, Viggo, hjælpe mig med at holde her", Morten K. Nielsen afbryder sig selv og siger, at det jo næsten lød ligesom til et bryllup. Eleverne griner, og Viggo holder godt fast i træstykkerne, mens Morten monterer den første stolpe. Den skal jo ikke stå tilfældigt. Alle stolper skal placeres 25 millimeter inde fra hver side i hjørnet.

De fire stolper skrues fast med hjælp fra en ny elev pr stolpe, og efter at have fået demonstreret arbejdsgangen går hver elev i gang med deres eget fuglehus.

Elever savner praktisk arbejde

Morten Juul Mailand er klasselærer for 6. c, og de to gange Morten har rigeligt at se til er, da eleverne går i gang med skruemaskiner og lim. Eleverne er også gode til at hjælpe hinanden. Nogle har tidligere arbejdet med skruemaskiner, mens andre er mere famlende og ihærdigt forsøger at få en vaklende skrue placeret rigtigt i bundstykke og stolpe.

Morten K. Nielsen fortæller, at han jo godt ved, at de ikke har stiftet bekendelse med Pythagoras endnu, mens han forklarer lidt om taget til fuglehuset, og hvordan det skal placeres.

"Var Pythagoras ikke konge af Egypten", siger en elev ud i luften.

Nogle af eleverne har tidligere arbejdet ved en høvlebænk og får hurtigt sat materialerne fast, så det er lettere at arbejde med. Stolperne bliver både limet og skruet sammen. Stolperne er smigskåret, som der står i arbejdstegningen af de skråtskårede stykker træ.

"Da jeg hørte om muligheden for at få 6. klasse herover på erhvervsskolen, slog jeg straks til", fortæller klasselærer Morten Juul Mailand.

"Eleverne er nysgerrige, skolen ligger lige på den anden side af vejen, og det er spændende at finde ud af, hvordan der egentlig ser ud, og hvad de arbejder med på erhvervsskolen. Jeg tror, der er flere i klassen, der vil være håndværkere, så det er en oplagt mulighed. Desuden savner eleverne meget noget praktisk arbejde. Det er svært at lave et produkt, men i skolen og i samfundet forventer vi, at eleverne er kreative og kan lave et produkt. Der burde være mere obligatorisk praktisk arbejde i skolen. Det handler både om dansk og matematik, men det er også nyttigt selv at kunne sætte en hylde op derhjemme og kunne bruge hænderne". 

Ikke så nemt endda

"Jeg skal have hjælp, jeg kan ikke få skruen i", lyder det fra en elev.

Og der er hjælp at hente. Sådan en skruemaskine kan skrue begge veje, og det kræver også lidt vægt bag, når skruen skal tage fat i træet.

"Jeg ville ikke have kunnet lave et fuglehus uden alle instruktionerne inden. Jeg troede egentlig, at det var nemmere end det er", siger Melek i en pause fra arbejdet.

De to gange Morten opfordrer jævnligt eleverne til at måle og sætte blyantsmærker, så de er sikre på, at gavl og tag sidder rigtigt på fuglehuset. Nogle følger anvisningerne, men andre arbejder efter øjemål - og det kan flere faktisk godt.

"Vi bruger øjemål, og vi har ikke skruet en eneste skrue forkert indtil nu", siger et par drenge smilende.

Men andre skruer jævnligt forkert eller opdager, at taget vender forkert. Det er der dog altid råd for. Skruen lidt ud igen, ny vinkel og fart på skruemaskinen.

Morten K. Nielsen har denne gang sørget for, at gavlene har for-borede huller. Det er tredje gang, han har elever i tømrerværkstedet, og de andre to gange har det knebet med at nå det hele til klokken 13.40. Denne gang går det fint, og der er masser af andre skruer, hvor der ikke er for-boret, så eleverne prøver begge dele. Fuglehusets dele er skåret ud på forhånd, så egentlig er der tale om et samlesæt. Men der er stadig masser af udfordringer, når man ikke har prøvet det før.

En enkelt elev har tidligere bygget et fuglehus med sin farfar, og så er der Laura, der smilende fortæller, at dette er hendes femte fuglehus. Alle bygget på tidligere skoler. Men de andre i klassen har ikke prøvet det før.

Brainstorm mellem lærere

Morten K. Nielsen fortæller, at Syddansk Erhvervsskole har samarbejdet med flere grundskolelærere i de forløb, de har opbygget til eleverne.

"Det har været godt. Hvis vi lavede tingene alene, ville vi måske skyde over målet. Jeg har brainstormet med matematik- og dansklærere. Jeg troede for eksempel, at eleverne kendte til Pythagoras, men de får først geometri fra 6. klasse".

Han mener, at eleverne har stor glæde af at komme ud og arbejde med noget helt konkret og får mulighed for at omsætte det også. Eleverne har hjemme på egen skole arbejdet med modeller, før de kommer på erhvervsskolen.

"Vi tager eleverne alvorligt. De får navneskilte på, så vi ved hvem, der er hvem, og vi oplever, at de ved dagens slutning kommer hen og siger farvel og tak for i dag, så jeg er sikker på, at det fungerer for dem", siger Morten K. Nielsen. 

Målene skal passe

"Hvorfor kan vi ikke bare save det overflødige af taget af", spørger Sarah, da hun og klassekammeraten har fået skubbet taget for langt til den ene side.

"Fordi taget skal passe til resten. I skruer bare skruerne ud, måler ordentligt og skruer det rigtigt på", svarer Morten Juul Mailand.

Et par drenge smådanser gennem lokalet. "Nu har vi lavet dit, så laver vi mit", siger den ene. Mange af eleverne hjælpes ad med at holde, skrue og diskutere, om det hele nu er sat rigtigt sammen.

"Skal vi ikke gøre det her noget mere", spørger Anne. Hun synes, det er skægt at prøve noget nyt, se en ny skole og udforske omgivelserne.

Viggo er lidt vant til at arbejde med træ, fortæller han.

"Vi lærer matematik og geometri. Fordi delene i fuglehuset skal passe sammen. Det er vigtigt", mener han.

Morten K. Nielsen råber lige eleverne an. "I skal lige vente med taget, for det har jeg ikke forklaret endnu. Der skal være lige stor afstand udhæng til begge sider. Det skal passe med fuglehusets bund, og I skal bruge to forskellige slags skruer - en tynd skrue øverst på taget og en tykkere lidt længere nede", forklarer han. 

Stolte elever

Eleverne glemmer helt, at der er en pause indlagt i det praktiske arbejde. Alle er i fuld gang, og de to lærere yder hjælp, hvor der er behov. Det samme gør eleverne, når de selv er færdige med deres fuglehus. Så alle når at producere et hus.

Nogle går ivrigt til værks med sandpapiret, så fuglene ikke kommer til skade på flossede kanter. En pige rasper hele fuglehusets inderside godt med sandpapir. Intet er overladt til tilfældighederne her.

"Det er dejligt med noget, man selv har bygget", mener Magnus.

"Ja, man bliver lidt stolt. Det er nice", siger Ayran.

En pige spørger Morten K. Nielsen, om han har undervist en høj fyr med mørkt hår. Det er hendes fætter. Hun studerer alle billeder af tidligere elever på erhvervsskolen og finder sin fætter. Ham kan Morten godt huske.

Dagen slutter med evaluering. Den foregår på elevernes mobiler, og så er der lige tid til et besøg i tømrerværkstedet, hvor de kan se tagbyggeri, som erhvervsskolens elever har udført. Også annekser bygger de. Alle løfter deres fuglehus op og bærer det hjemad.