It
0   25

EU's nye regler for persondata: Det skal lærerne gøre

EU's nye regler for persondata træder i kraft i dag, og den får stor betydning for den måde, skoler skal behandle elevers og medarbejderes data på. Forlaget Clio Online og Danmarks It-vejlederforening er klar med oplysningsmateriale.

Du har sikkert modtaget stakkevis af e-mails om EU's nye persondataforordning de seneste par dage. I dag træder den i kraft. I daglig tale kaldes den The General Data Protection Regulation, forkortet GDPR.

Kort fortalt vender den op og ned på den måde, man må behandle personfølsomme oplysninger.

Nu defineres personlige data som enhver form for oplysninger relateret til en person, som for eksempel navn, billeder, emailadresser. Der skelnes ikke mellem personens private eller professionelle data.

Den nye forordning får også stor indvirkning på skolerne, og i forbindelse med, at den træder i kraft, har It-vejlederforeningen og forlaget Clio Online i fællesskab lavet en plakat, der bliver sendt rundt til alle skoler.

Artiklen fortsætter under banneret

Tre gode råd

Den indeholder tre konkrete råd til, hvordan du som lærer kan undgå at komme på kant med den nye lovgivning (se faktaboks)

DE TRE GODE RÅD


1) Få styr på, hvordan du deler information

Vi deler filer og indhold og kommunikerer online som aldrig før, og det kan du blive ved med. Dog er det med GDPR blevet uhyre vigtigt at være opmærksom på, hvordan du beskytter de informationer, du deler og lagrer.

2) Brug læremidler, din skole har en databehandleraftale med

Det er vigtigt, at du som lærer er opmærksom på de digitale værktøjer, du bruger i undervisningen, hvor eleverne skal give deres personlige oplysninger som for eksempel navn, mailadresse og fødselsdato.

Det er vigtigt, at dine elever ikke sender deres personoplysninger til virksomheder, der for eksempel bruger oplysningerne til markedsføring.

3) Tag ejerskab - og få eleverne til at tage ejerskab over egne data

Tal med dine elever om de data, de deler, og hvordan de kan tage ejerskab over data. Hvem deler de indhold med, og hvordan deler de det indhold?

Hvis et digitalt værktøj deler jeres data med tredjepartsvirksomheder, er det ikke nødvendigvis et dårligt værktøj, men det betyder, at du såvel som eleverne skal være bevidste om, hvad I deler af data om jer selv i det værktøj.

Formand for It-vejlederforeningen John Klesner mener først og fremmest, at persondataforordningen er en god anledning til at få sat skolens behandling af persondata på dagsordenen.

"Det er en dialog, vi har undladt at tage i mange år, og derfor er der indført nye systemer på fortidens præmisser. Det er godt, at vi nu får en anledning til for alvor at forholde os til, hvilke data der er harmløse, og hvilke det er nødvendigt at sikre", siger han.

Fremover bliver det vigtigt, at personfølsomme oplysninger som eksempelvis elevplaner og karakterer udelukkende findes på godkendte datasystemer, som skolen har en databehandleraftale med. Det samme gør sig gældende for læremidler. 

Pas på med gratis apps og billeder

Mange lærere har hidtil udnyttet, at der ligger en kæmpemængde gratis undervisningsprogrammer og apps frit tilgængeligt på internettet, men med den ny forordning skal man passe på med at bruge dem.

John Klesner er ikke i tvivl om, at det nye system for mange lærere vil virke bureaukratisk, fordi jura nu dikterer en markant ændring af arbejdsgange og workflows, man har brugt lang tid på at opbyge rutiner omkring.

"Et godt eksempel er vores omgang med billeder taget i skolesammenhæng. Dem har man tidligere kunne tage med eget udstyr, men nu bliver det et krav, at man tager dem med en app, der automatisk opmærker dem med metadata og uploader dem til den ny samarbejdsportal Aula", fortæller han.

Det vil uden tvivl tage tid at vænne sig til og føre til frustrationer, men lærerne bør vende det til noget positivt, mener it-vejlederformanden.

"Det her handler først og fremmest om at sikre elever og medarbejderes data, og ved at al databehandling foregår via godkendte redskaber som Aula, læringsplatformene og læremidler, der er en databehandleraftale med, får vi både sikret personfølsomme data og sørget for, at de pædagogiske medarbejdere ikke uforvarende kommer i klemme", lyder det fra John Klesner.

 

Microsoft har lavet en video om, hvordan den nye dataforordning kommer til at påvirke dig som underviser. Den kan du se her.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.699 andre er allerede tilmeldt