EU's nye regler for persondata: Det skal lærerne gøre

EU's nye regler for persondata træder i kraft i dag, og den får stor betydning for den måde, skoler skal behandle elevers og medarbejderes data på. Forlaget Clio Online og Danmarks It-vejlederforening er klar med oplysningsmateriale.

Publiceret

DE TRE GODE RÅD


1) Få styr på, hvordan du deler information

Vi deler filer og indhold og kommunikerer online som aldrig før,og det kan du blive ved med. Dog er det med GDPR blevet uhyrevigtigt at være opmærksom på, hvordan du beskytter deinformationer, du deler og lagrer.

2) Brug læremidler, din skole har en databehandleraftalemed

Det er vigtigt, at du som lærer er opmærksom på de digitaleværktøjer, du bruger i undervisningen, hvor eleverne skal givederes personlige oplysninger som for eksempel navn, mailadresse ogfødselsdato.

Det er vigtigt, at dine elever ikke sender derespersonoplysninger til virksomheder, der for eksempel brugeroplysningerne til markedsføring.

3) Tag ejerskab - og få eleverne til at tage ejerskabover egne data

Tal med dine elever om de data, de deler, og hvordan de kan tageejerskab over data. Hvem deler de indhold med, og hvordan deler dedet indhold?

Hvis et digitalt værktøj deler jeres data medtredjepartsvirksomheder, er det ikke nødvendigvis et dårligtværktøj, men det betyder, at du såvel som eleverne skal værebevidste om, hvad I deler af data om jer selv i det værktøj.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Du har sikkert modtaget stakkevis af e-mails om EU's nye persondataforordning de seneste par dage. I dag træder den i kraft. I daglig tale kaldes den The General Data Protection Regulation, forkortet GDPR.

Kort fortalt vender den op og ned på den måde, man må behandle personfølsomme oplysninger.

Nu defineres personlige data som enhver form for oplysninger relateret til en person, som for eksempel navn, billeder, emailadresser. Der skelnes ikke mellem personens private eller professionelle data.

Den nye forordning får også stor indvirkning på skolerne, og i forbindelse med, at den træder i kraft, har It-vejlederforeningen og forlaget Clio Online i fællesskab lavet en plakat, der bliver sendt rundt til alle skoler.

Netcompany skal lave Skoleintras afløser

Tre gode råd

Den indeholder tre konkrete råd til, hvordan du som lærer kan undgå at komme på kant med den nye lovgivning (se faktaboks)

Formand for It-vejlederforeningen John Klesner mener først og fremmest, at persondataforordningen er en god anledning til at få sat skolens behandling af persondata på dagsordenen.

"Det er en dialog, vi har undladt at tage i mange år, og derfor er der indført nye systemer på fortidens præmisser. Det er godt, at vi nu får en anledning til for alvor at forholde os til, hvilke data der er harmløse, og hvilke det er nødvendigt at sikre", siger han.

Fremover bliver det vigtigt, at personfølsomme oplysninger som eksempelvis elevplaner og karakterer udelukkende findes på godkendte datasystemer, som skolen har en databehandleraftale med. Det samme gør sig gældende for læremidler. 

Pas på med gratis apps og billeder

Mange lærere har hidtil udnyttet, at der ligger en kæmpemængde gratis undervisningsprogrammer og apps frit tilgængeligt på internettet, men med den ny forordning skal man passe på med at bruge dem.

John Klesner er ikke i tvivl om, at det nye system for mange lærere vil virke bureaukratisk, fordi jura nu dikterer en markant ændring af arbejdsgange og workflows, man har brugt lang tid på at opbyge rutiner omkring.

"Et godt eksempel er vores omgang med billeder taget i skolesammenhæng. Dem har man tidligere kunne tage med eget udstyr, men nu bliver det et krav, at man tager dem med en app, der automatisk opmærker dem med metadata og uploader dem til den ny samarbejdsportal Aula", fortæller han.

SkoleIntras afløser tager form

Det vil uden tvivl tage tid at vænne sig til og føre til frustrationer, men lærerne bør vende det til noget positivt, mener it-vejlederformanden.

"Det her handler først og fremmest om at sikre elever og medarbejderes data, og ved at al databehandling foregår via godkendte redskaber som Aula, læringsplatformene og læremidler, der er en databehandleraftale med, får vi både sikret personfølsomme data og sørget for, at de pædagogiske medarbejdere ikke uforvarende kommer i klemme", lyder det fra John Klesner.

 

Microsoft har lavet en video om, hvordan den nye dataforordning kommer til at påvirke dig som underviser. Den kan du se her.