Danske elever i verdensklasse når det gælder samfundsfag

En international undersøgelse blandt 8. klasses elever placerer Danmark på en flot andenplads, hvor Finland vandt på målfoto. Spørgsmålene i undersøgelsen berører samfundsforhold, politik og hvordan demokratiet fungerer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For ti år siden fik Danmark kun en middelmådig placering i en lignende undersøgelse. Så når de danske elever i dag er klatret op på en andenplads, er der tale om en massiv forbedring.

Adjunkt ved Aarhus Universitet Jens Bruun mener, andenpladsen er en oprejsning i kølvandet på andre internationale undersøgelser, hvor danske elever har måttet spejde langt efter toppen. Jens Bruun var projektleder på den danske del af undersøgelsen.

"Det er påfaldende, at vi klarer os fremragende på det her område, når det er velkendt, at vi i andre undersøgelser klarer det knap så godt. Det er med til at give et andet helhedsbillede af de danske skoleelevers niveau, da samfundsfag jo også er et fagligt studie", siger han til folkeskolen.dk.

Danske lærere prioriterer kritisk og selvstændig tænkning højest

Undersøgelsen fokuserer på den ene side på elevernes samfundsfaglige kundskaber og på den anden side på deres holdninger, værdier og aktiviteter på skolen og i samfundet. Men også lærerne fik udleveret spørgeskemaer. Her skulle de tage stilling til, hvilke emner i undervisningen, der efter deres overbevisning, var vigtigst.

Den kritiske og selvstændige tænkning blandt eleverne blev af de danske lærere vurderet som det vigtigste mål. Derved prioriterer de det højest af alle lærere i undersøgelsen, og det har betydning for undersøgelsens resultater på en række områder.

"Når det gælder viden om demokrati, politik og samfundsforhold, nyder eleverne godt af, at de er vant til at forholde sig kritisk", fortæller Jens Bruun. Samtidig peger han på, at kritisk tilgang og selvstændig tænkning styrker elevernes forståelse af at være aktive demokratiske borgere.

"Undersøgelsen tegner et vigtigt billede, da det er et officielt mål, at skolen har en demokratiserende indflydelse på eleverne", siger han.

38 lande deltog i undersøgelsen, der blev foretaget af The International Association of the Evaluation of Educational Achievement, som også står bag undersøgelserne Timms og Pirls. 4500 af de 140.000 deltagende børn, var danske.