1000 elever fandt redningsløsninger ved fiktiv togulykke
Med en fiktiv togulykke som udgangspunkt har elever i 49 klasser på 18 skoler i denne uge fundet innovative og tekniske løsninger på at redde sårede passagerer under årets Future Innovators i Odense.
En båre spændt fast til en drone. En selvkørende båre programmeret til at finde vej til ambulancerne. Og en drone med både en højttaler til at berolige de sårede, et termisk kamera til at tjekke kropstemperatur og en selvlysende spray, som sprayes på toget dér, hvor hjælpen haster mest.
Sådan lød nogle af de mange innovative løsninger, som eleverne
fra 8. og 9. klasse fandt frem til på tredjedagen af årets
innovationsuge Future Innovators i Odense. En innovationsuge, der
løb af stablen fra tirsdag til fredag i denne uge, og hvor elever
fra både Fyn og Jylland prøvede kræfter med innovation og
robotprogrammering.
Ideerne kom frem under workshoppen "Brainstorming - tænk
anderledes", hvor opgaven var at finde gode ideer og løsninger på,
hvordan de sårede fra en togulykke bedst transporteres væk fra et
ufremkommeligt ulykkessted og hen til ambulancerne.
Workshoppen blev faciliteret af Lise Kjær-Madsen, indehaver af
innovationsvirksomheden Loop Company. Hun understregede over for
eleverne, at ingen ideer kan skydes ned som tåbelige ideer.
"Jeg kom ned til jer tre piger dernede, og der står "Hodja fra
Pjort" på jeres papir. I slår det hen som noget sludder, men det er
bestemt ikke sludder. For Hodja flyver på et flyvende tæppe, og
måske kan det faktisk lykkes at lave noget i stil med et flyvende
tæppe, som kan hjælpe de sårede. Så nogle gange skal man dyrke de
ideer, der kommer fra baghovedet, og I var slet ikke klar over, at
I havde plantet et frø til en spændende ide", slog Lise Kjær-Madsen
fast under fremlæggelserne.
Fire workshops
Workshoppen med brainstorming finder sted på Torvet. I Yellow
Conference bliver eleverne kastet ud i at arbejde med deres egne
kompetencer og roller i "Kend dig selv - arbejd i teams". I Hal 1
laver eleverne intelligent tøj ved hjælp af Micro-bits og speciel
sytråd. Og i Hal 3 står den på programmering af robotter.
Alt sammen med udgangspunkt i en fiktiv togulykke, som eleverne blev præsenteret for i en breaking news-tv-udsendelse ved velkomsten om morgenen.
Artiklen fortsætter under banneret
Togvognene er væltet, alt er kaos. 200-300 mennesker er fortsat
i vognene, det er i nærheden af Langeskov. Der er helt mørkt, og
ambulancerne kan ikke komme tæt på. Sådan lyder nogle af de
sparsomme oplysninger, eleverne får, inden de går i gang med at
hjælpe det lokale beredskab.
I to-, tre- og firemandsgrupper bliver der hele dagen knoklet med
at tænke store tanker, planlægge hvem, der gør hvad, få robotterne
til at køre den rigtige vej og få Micro-Bits kodet, så LED-dioderne
lyser og få det syet fast på små stykker stof.
I Yellow Conference tales der livligt rundt bordene om, hvem i
gruppen der er den analytiske, den målrettede, den sociale og den
kreative. Efter rollerne er fordelt, skal eleverne lave en liste
over, alle de opgaver, der skal løses i forbindelse med
redningsaktionen.
I Hal 1 er der dyb koncentration, for langt fra alle har
tidligere arbejdet med blokprogrammering og Micro-bits, og i Hal 3
kravler eleverne ivrigt rundt på gulvet for at få deres robotter
til at køre, som de skal. Alt sammen for at hjælpe redningsfolkene
med at finde så mange sårede så hurtigt som muligt.
Den virkelig verden
De omkring 300 elever på torsdagens udgave af Future Innovators skal igennem alle fire workshops, der på hver deres måde introducerer dem for forskellige aspekter af innovation og teknologi. Koblet på den virkelige verden.
Netop koblingen til den virkelige verden er et afgørende element for arrangørerne af Future Innovators.
"Her får eleverne mulighed for at komme ud i den virkelige
verden og beskæftige sig med innovation, iværksætteri og teknologi,
og vi vil rigtig gerne åbne de unge menneskers øjne for, hvilke
muligheder, der er, men også for, hvor mange forskellige
kompetencer, der skal i spil. Vække en interesse i dem, før deres
specialiserede skolevalg", fortæller Helle Thylkjær Henriksen, adm.
direktør hos Syddanske Forskerparker.
Hvad siger lærerne
Fra Skt. Klemensskolen i Odense deltager de to naturfagslærere
Thomas Fallemann og Jacob Lund med skolens to 8. klasser. Begge er
meget begejstrede for innovationsdagen.
"Vi er med for at få koblet noget virkelighed på robotteknologi og innovation. Vi arbejder allerede meget med begge dele, men det er godt at komme ud af huset, blive inspireret, lave noget sammen med andre skoler og få bragt elevernes færdigheder i spil" siger Thomas Fallemann, der underviser i fysik, matematik og geografi.
Future Innovators
Future Innovators er Sydfynske Forskerparkers årligt tilbagevendende innovationsdag for 8. og 9. klasse. I år deltog dog også 30 elever fra 10. klasse.
I 2017 foregik Future Innovators på en enkelt dag, men på grund
af stor efterspørgsel har man i år udvidet til fire dage.
Hver klasse deltager en dag, hvor eleverne fra klokken 9 til 15
beskæftiger sig med innovation, iværksætteri og
robotteknologi.
Det er gratis at deltage. Kun hele klasser kan tilmeldes, og der
skal deltage en lærer med hver klasse.
Sydfynske Forskerparker står for al planlægning og afvikling
sammen med en række virksomheder, men lærerne skal deltage i et
informationsmøde cirka 14 dage før selve innovationsdagen.
Future Innovators 2018 er finansieret af Sydfynske Forskerparker,
Odense Kommune og Møllerens Fond.
"Samtidig er det bare super fedt for mig som lærer at få en hel
dag, som andre har arrangeret. Jeg kan følge eleverne og snakke
meget mere med dem end normalt i timerne, fordi jeg ikke hele tiden
står til ansvar for processen", mener han.
Innovation tit svær fødsel
"Når man forsøger at arbejde med innovation ude i skolen har det
ofte en svær fødsel. For eleverne har simpelthen svært ved at
forlade den rolle, hvor de skal præstere, og jeg skal rette, og jeg
som lærer har facit/det endelige svar. Det er meget nemmere for dem
at tænke ud af boksen på sådan en dag som den her, hvor rammerne er
anderledes", fortæller Jacob Lund, der underviser i fysik/kemi,
biologi og matematik.
Samtidig mener Jacob Lund, at det er godt for eleverne at opdage,
at innovation ikke bare er et fint ballonord, men at innovation
faktisk kræver en masse færdigheder og viden.
"På sådan en dag her kommer vi væk fra, at innovation bare er
teoretisk. Her oplever de, at nogle af de færdigheder, de lærer i
skolen rent faktisk kan bruges til noget. De får sat deres
kompetencer i spil, og de oplever også helt konkret, at de mangler
viden", siger Jacob Lund
I alt har 1000 elever og 52 lærere fra 49 klasser i fem kommuner
deltaget i Future Innovators 2018.
MERE OM EMNET