KL: Eleverne vil altid synes, skoledagen er for lang

KL ikke går ind for en kortere skoledag, understreger udvalgsformand Leon Sebbelin. Til gengæld synes han, at der skal være lys i børnenes øjne hver dag når de går i skole – og han lover, at data-etik står højt på kommunernes dagsorden, når de indsamler data.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det var nogle af overskrifterne i en tale, hvor formanden for børne - og kulturudvalget i KL sagde velkommen til årets Børn & Unge topmøde i Aalborg.

"Vi skal skabe dagtilbud og skole med dannelse, udvikling og trivsel for alle. Børnene skal have lys i øjnene hver eneste dag", sagde borgmesteren fra talerstolen. Han forklarede de omkring tusind kommunale deltagere i topmødet, at der er tre vigtige udfordringer i folkeskolen i dag:

Den vigtigste er den manglende sociale mobilitet, hvor skolerne ikke formår at løfte de svageste elever tilstrækkeligt. Det forstærkes af, at så mange forældre vælger folkeskolen fra, sagde han.

Det er også et problem for samfundet, at så mange unge ikke vælger en erhvervsfaglig uddannelse. Det vil føre til en stor mangel på  faglærte til stor skade for samfundet generelt, understregede han.

"Endelig er det en stor udfordring, at vi står over for en enorm udvikling på det digitale område Det skal vi sikre os, at fremtidens borgere er i stand til at håndtere", sagde borgmesteren og roste undervisningsminister Merete Riisager for at sætte et forsøgsprogram i gang omkring it i undervisningen.

Alle børn skal lære at kode i folkeskolen 

KL er optaget af, at eleverne dannes, trives og lærer så godt som overhovedet muligt, sagde Leon Sebbelin (R). Men det skal ikke ske gennem en kortere skoledag, hvis det står til KL.

Netop de elever, som ikke er boglige, har gavn af en varieret skoledag, hvor der inddrages forskellige undervisningsformer og bevægelse undervejs. Derfor skal paragraf 16b kun være en paragraf til de særlige tilfælde - ikke vejen mod en kortere skoledag, understregede han.

"Men vi kan godt gøre det bedre. Vi kommer nok ikke til at opleve den dag, hvor et flertal af eleverne ikke synes at skoledagen er for lang. Sådan vil det nok altid være. Men når 30 procent af eleverne keder sig, er der plads til forbedring", sagde Rebild-borgmesteren.

Han fortalte, at KL's nye udspil indeholder en række initiativer, som skal bidrage til en løsning af udfordringerne. Her skal der blandt andet oprettes en vidensbank, hvor kommunerne kan dele de gode løsninger. Men han understregede, at det ikke er nok.

"Vi politikere tænker nok ofte, at vi skaber den gode skole. Men vi kan lægge nogle rammer. Hvis ikke de udfyldes af dygtige professionelle, bliver det ikke godt", sluttede han.

Læs mere

KL.dk: "Godt på vej med folkeskolen" (pdf)