"Det er manglende respekt for vores profession, at man ikke vil arbejde på at sikre os nogle rammer, som gør, at vi kan arbejde som professionelle. Det synes jeg er ydmygende", lyder det fra lærer Mette Frederiksen

Lærer og debattør til KL: Ødelæg ikke min faglige stolthed igen

"Det har taget mig snart fem år at genrejse en slags faglig stolthed over lærergerningen. Dét stykke arbejde går jeg ikke i gang med en gang til", skriver lærer og debattør Mette Frederiksen på Facebook som et opråb til KL's ageren i overenskomstforhandlingerne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Hvis ikke vi selv definerer, hvad det vil sige at være en professionel lærer, er der andre, der gør det for os".

Sådan blev lærer på Syvstjerneskolen i Værløse Mette Frederiksen præsenteret i Folkeskolens spalter, da hun sidste år vandt DLF's Stinuspris, fordi hun i særlig grad har bidraget til skolens udvikling.

Hun tog i 2015 Cevea og Danmarks Lærerforenings meningsdanneruddannelse og har siden været en stemme, som ministre og forskere lytter til.

Det, som fik Mette Frederiksen til at begynde at skrue op for sin fagprofessionelle stemme, var lockouten af lærerne i 2013.

"Jeg mistede min faglige stolthed og fornemmelsen af, at jeg kunne noget, som ikke alle kunne komme ind fra gaden og gøre", siger hun i dag.

Lærer vinder DLF-hæder for at give lærerne en stemme

Kampen for den fagprofessionelle stemme

Og gennem fem år har hun kæmpet for at vinde stoltheden tilbage.

"Det har været en af bevæggrundene for, at jeg har blandet mig så meget i debatten. Dels synes jeg, at jeg havde en vigtig sag. Men for mig selv har det gjort, at jeg ved at bruge mit fagsprog egentlig også langsomt har fået følelsen af, at jeg har et fagsprog, som ikke alle på gaden har".

Og i går løftede hun stemmen, fordi hun kan mærke, at udviklingen i overenskomstforhandlingerne mellem KL og lærernes forhandlere bringer de gamle følelser op igen.  

"Der ligger meget i, hvis man fra KL's side ikke ønsker at indgå en aftale. Det er manglende respekt for vores profession, at man ikke vil arbejde på at sikre os nogle rammer, som gør, at vi kan arbejde som professionelle. Det, synes jeg, er ydmygende".

"Det kan godt vække den der følelse af, at man ikke skaber gode betingelser for, at man kan lave en god skole, og at man ikke kan bruge vores professionalisme".

Foråret 18: Hver tredje lærer har ikke oplevet lockouten 

Hendes opslag kommer fra hjertet, fortæller Mette Frederiksen.

"Det er mit hjertesuk. Jeg håber, at der kommer reelle forhandlinger. Det, at man vil forhandle, er også at sende et signal om, at man respekterer en faggruppe eller man respekterer en profession. Mit første håb er, at der kommer reelle forhandlinger. Mit andet er selvfølgelig at der kommer en aftale, som lærerne kan stemme ja til".

OK-forhandlinger afventer stadig lærernes arbejdstid