"Jeg har en klar holdning om, at forældre skal vælge folkeskolen til deres børn fremfor en friskole eller en privatskole. Derfor skal vi have en debat, om hvordan vi indretter folkeskolen", siger lærerens nye politiske chef i Aarhus, Thomas Medom.

Lærerne i Aarhus får kollega som politisk chef

Med Thomas Medom som ny rådmand står der for alvor lærere i spidsen for skolerne i Aarhus. Både rådmand, direktør og skolechef har en baggrund som lærer. Det vigtigste er, at den politisk ansvarlige kender folkeskolen indefra, mener den lokale lærerformand.

Publiceret

Magistratstyre

Aarhus Kommune har magistratstyre, hvilket betyder, at rådmandener politisk chef for børn- og ungeforvaltningen. Kommunen har ogsået børn og ungeudvalg, men hvor de politiske udvalg i andrekommuner kan træffe beslutninger, kan udvalgene i Aarhus kunrådgive rådmanden på området og komme med anbefalinger tilbyrådet.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Efter en periode som rådmand for sociale forhold og beskæftigelse i Aarhus bliver SF'eren Thomas Medom til nytår rådmand for børn og unge. Dermed får kommunens lærere en kollega som politisk chef. Thomas Medom har været lærer i syv år fordelt på Tovshøjskolen i Gellerup og Rosenvangskolen i Viby.

"Det sidste, jeg prøvede som lærer, var at blive lockoutet i 2013, så jeg skal til at sætte mig ind i skolereformen. Her vil lærerne mærke, at de får en rutineret politiker ind, som både har erfaring som rådmand og som formand for børn- og ungeudvalget. Det gør sammen med min viden om skolen, at jeg kan lægge hurtigere ud som rådmand for børn og unge", siger Thomas Medom.

Medom forsvarer metodefriheden og vil gøre op med målstyring

SF'eren afløser Venstre-manden Bünyamin Simsek, der inden sin politiske karriere var kontorchef i jobcentret i Aarhus centrum. Hvad forskel det vil gøre for lærerne at få en kollega som politisk chef fremfor en kontorchef, må tiden vise, mener Thomas Medom. Alligevel giver han et fingerpeg.

Ansvaret for folkeskolen skifter hænder i København og Aarhus

"Jeg er mere optaget af at forsvare lærernes metodefrihed og af et opgør med målstyring end den siddende rådmand, som fokuserer på, at eleverne får høje afgangskarakterer. Ellers er der opgaver nok at tage fat på. Vi skal have skolereformen til at fungere, vi har elever i vest-byen, som klarer sig dårligt, vi har en nedslidt bygningsmasse, og befolkningstilvæksten presser skolernes kapacitet og øger behovet for nye skoler".

Tre øverste ledere i Børn og Unge har lærerbaggrund

Med Thomas Medom som politisk chef vil de tre øverste ledere i børn- og ungeforvaltningen have en baggrund som lærer. I embedsværket drejer det sig om direktør for børn og unge Jan Præstholm og børne- og ungechef for skoler, dag- og fritidstilbud Søren Aakjær.

Kredsformanden, der overskred en grænse

Søren Aakjær har en fortid som formand for Århus Lærerforening. Her vurderer afløseren Jesper Skorstengaard, at det først og fremmest får en betydning, at den nye politiske chef er lærer.

"Thomas Medom vil som rådmand gå ind i en debat om folkeskolens betydning for Aarhus, og han vil være villig til at lade skolerne afprøve en højere grad af frihed. Det er han kendt for i sin nuværende magistrat. De to embedsmænd vil være i stand til at forstå, udleve og agere efter den politiske dagsorden, men vi skal passe på med at oversælge dem, bare fordi de er lærere. Det er deres opgave at hjælpe til med at få politikken til at virke ude på skolerne uanset deres baggrund", siger Jesper Skorstengaard.

Der har været for stille om skolevæsenet på politisk niveau

Formanden for Aarhus-lærerne forventer sig meget af den værdidebat, han forventer, at Thomas Medom vil stå i spidsen for.

"SF prioriterer velfærdsområderne, men Aarhus Kommune er underlagt en økonomisk ramme, så vi kan ikke tage Thomas Medom til indtægt for, at han vil tilføre skolevæsnet flere penge. Men hans kendskab til skolen vil betyde meget for debatten om folkeskolens rolle og for promoveringen af folkeskolen i Aarhus Ved at skabe større bevågenhed om folkeskolen kan han skabe sig et større økonomisk råderum. Det er den vej rundt, vi skal se det", forudser Jesper Skorstengaard.

Mekanismen i byrådsarbejdet fungerer sådan, at den, der evner at sætte et emne på dagsordenen og samtidig er en stærk politiker, ofte står stærkt i de politiske forhandlinger, medgiver Thomas Medom.

"Med lokalaftalen med lærerne indgik vi en politisk borgfred på skoleområdet, fordi vi kunne se, at det ville blive en stor opgave for skolerne at implementere skolereformen. Derfor skulle vi politikere ikke komme med ønsker oven i. Det har været godt for skolerne at få ro, men det har ikke været sundt, at der blev stille om skolevæsnet på det politiske niveau. Samtidig har vi i Aarhus det laveste skattetryk i Jylland. Mens vi bliver rigere og rigere privat, kan vi se, at børneområdet enten er status quo eller udsættes for besparelser år efter år. Det bliver også en del af den debat, jeg vil holde fast i over de næste fire år", siger Thomas Medom.

Medom vil gøre det valgfrit at bruge læringsplatformen

Målstyring, læringsplatform, metodefrihed, tolærerordninger, et klasseloft på 24 elever og et reelt handlerum til skolebestyrelserne er andre emner, Thomas Medom vil tage op.

"Jeg har en klar holdning om, at forældre skal vælge folkeskolen til deres børn fremfor en friskole eller en privatskole. Derfor skal vi have en debat, om hvordan vi indretter folkeskolen. Vi skal fastholde arbejdsglæden, og her er indflydelse den vigtigste enkeltfaktor. Hvis både byråd og folketing vil detailstyre, går det ud over lærernes arbejdsglæde og dermed kvaliteten af undervisningen. Derfor skal vi se, om vi kan gøre det valgfrit for den enkelte lærer at bruge læringsplatformen", siger Thomas Medom.

Jesper Skorstengaard ser frem til et øget fokus på skolens indhold.

"Det bliver godt med en værdibaseret debat om, hvad skolens opgaver er. Thomas har samme holdning som Århus Lærerforening, nemlig at læringsplatformen ikke skal bestemme over lærerne, men at lærerne skal bestemme over platformen, så den bliver et værktøj til dialogen mellem lærere og mellem lærere og forældre. De overvejelser lærerne har, skal være de bærende", siger formanden for Århus Lærerforening og tilføjer, at også borgmester Jacob Bundsgaard (S) taler i retning af, at skolerne og lærerne skal have større professionel dømmekraft.

S i Aarhus vil slippe skolerne fri af test og dokumentation

Lærerne skal have den bedst mulige lokalaftale

Under Bünyamin Simsek indgik Aarhus som den første kommune i landet en lokalaftale med lærerne, efter lov 409 var indført. Aftalen sikrede dels lærerne mere forberedelsestid, dels at de ikke altid behøver forberede sig på skolen.

Thomas Medom mener, at tid til forberedelse er afgørende for, at lærerne kan tilrettelægge god undervisning. Han vil dog ikke love lærerne en bedre lokalaftale end den nuværende.

"Vi skal fortsat have en lokalaftale og også den bedst mulige, men jeg er nødt til at sætte mig ind i økonomien på børn og ungeområdet, før jeg udsteder løfter", siger Thomas Medom.

Ikke desto mindre tror Jesper Skorstengaard, at den kommende rådmand er parat til at tale om lærernes arbejdstid.

"Han vil være lydhør over for, at lærerne skal have større frihed til at udvikle undervisningen. Det tror jeg, han vil støtte, og han vil konkret se på, hvor meget lærerne så kan undervise. Hans holdninger og indsigt peger i den retning, så selv om økonomien også spiller ind her, ser jeg positivt på fremtidige forhandlinger med rådmanden", siger Aarhus-lærernes formand.

Rådmand og lærerformand har været kolleger på samme skole

Jesper Skorstengaard og Thomas Medom kender både hinanden fra det politiske miljø i Aarhus og fra Rosenvangskolen, hvor de var kolleger. Men det er en professionel relation, der kommer til at bære deres samarbejde fremover, understreger Thomas Medom.

"Vi har tillid til hinanden, så vi kan begynde samarbejdet fra dag ét. Jeg kender også pædagogernes formand godt, men jeg kender Jesper endnu bedre. Jeg må dog hellere sætte mit medlemskab af hans forening på pause i de næste fire år, så vi ikke forvirrer begreberne", siger Thomas Medom.

Børne- og ungechef for skoler, dag- og fritidstilbud Søren Aakjær har ikke ønsket at give sit bud på, hvad det kommer til at betyde for lærerne i Aarhus, at de får en lærer som rådmand. Det er efter aftale med direktør Jan Præstholm.