Autisme-spektret
0   2

Prisbelønnet film viser spændvidden i digitale medier til autister

Mennesker med autisme kan få stor glæde af digital teknologi. Det dokumenterer filmen ’Det Digitale Tilbud’, som er kulminationen på et projekt, hvor Autismecenter Storstrøm har bestræbt sig på at finde digitale medier til den enkelte elev eller bruger.

Autismecenter Storstrøm i Vordingborg har i flere år inddraget digital teknologi i sit arbejde med børn, unge og voksne med autisme. Indtil for tre år siden blev indsatsen båret af få medarbejdere. Derfor gik centret i gang med et projekt for at finde ud af, hvordan den enkelte elev eller bruger ville få mest ud af eksisterende teknologier.

Det Digitale Tilbud vinder priser

Det Digitale Tilbud er instrueret af Marcus Mandal fra filmproducenten Citizen Dane. Han har lavet film i samarbejde med Autismecenter Storstrøm i ti år og har vundet flere priser for sine dokumentarfilm.

Det Digitale Tilbud har vundet tre priser: Award of Excellence ved den amerikanske kortfilmsfestival Best Shorts, Award of Recognition ved Hollywood International Independent Documentary Awards og Gold Award ved MarCom Awards.

Det fortæller forstander Anne Bornefeldt Olsen i filmen 'Det Digitale Tilbud', som havde premiere i sidste uge i Biograf Cafeen i Vordingborg. Blandt gæsterne var prinsesse Marie, som er protektor for Landsforeningen Autisme. Hun medvirker også i filmen.

"For mennesker med autisme kan digitale medier som mobiltelefoner og tablets i høj grad forbedre livskvaliteten. Disse medier åbner nemlig op for helt nye pædagogiske muligheder i forbindelse med planlægning, visualisering og overskuelighed", siger prinsesse Marie i filmen.

Ensartet instruktion er en stor hjælp

Artiklen fortsætter under banneret

Det Digitale Tilbud giver adskillige eksempler på, hvordan personer med autisme har glæde af digitale værktøjer i hverdagen. Det gælder blandt andre unge på centrets STU.

De er for eksempel ikke længere afhængige af, at dagens program står på en tavle, som hænger på væggen og derfor ikke kan flyttes. Nu tager de programmet med sig på en tablet eller smartphone. Man hører også om Rasmus, som lærer at bruge Skype, så han kan kommunikere med sine forældre. Personalet lærer ham i at bruge mediet uden selv at være fysisk til stede i lokalet, og som træningen skrider frem, finder Rasmus ud af, at mediet er live og ikke en film.

Andre skanner QR-koder for at få hjælp til, hvordan de skal udføre en arbejdsopgave eller brygge kaffe. Det er en stor fordel, at instruktionen altid er ens, lyder det i filmen.

Visualiseringen i sociale historier er blevet langt bedre

Publikum ser også, hvordan personalet lægger sociale historier ind i digitale medier for at hjælpe brugerne. For eksempel med anvisninger på, hvordan kan bør handle i en bestemt situation.

"Vi har mulighed for at lægge små videoklip ind i de sociale historier, så visualiseringen er blevet bedre end de stationære billeder, vi brugte tidligere", fortæller faglig leder Eva Christensen i filmen.

En bruger har svært ved selv at vælge mellem de mange muligheder, livet tilbyder. Også her er teknologi en hjælp.

"Det har givet os mulighed for dels at præsentere ham for forskellige ting og se, om der er noget, der gør ham glad. Han er blandt andet blevet introduceret for forskellig slags jazz, klassisk musik og dansk rock. Når vi får en oplevelse af, at han er rigtig glad for jazzmusik, kan vi hente en masse jazz ind til ham", siger Eva Christensen.

For nogle brugere er skærmen blot en sort flade

Ikke alle elever og brugere på Autismecenter Storstrøm har forstået, hvad skærme kan bruges til. Nogle ser blot en sort flade og får ikke øje på de muligheder, der gemmer sig inde bag ved.

"Når vi har øvet tilpas mange gange, og vi tænker, at det ikke er den vej, vi skal, så kigger vi rundt efter, hvad der ellers findes", siger Eva Christensen.

Autismecenter Storstrøm

Autismecenter Storstrøm er et bo- og beskæftigelsestilbud under Vordingborg Kommune med en bred vifte af tilbud til børn, unge og voksne med autismespektrumforstyrrelser. Centret tilbyder blandt andet den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse, STU.

Centret har cirka 250 medarbejdere fordelt på blandt andre lærere, pædagoger, medhjælpere og psykologer. Det fremgår af målsætningen, at centret vil følge og præge den faglige udvikling inden for autismeområdet.

En mulighed er Talking Album. Det ligner et gammeldags fotoalbum, men man kan indtale en lille historie til hvert billede. I filmen ser Søren billeder af sin tur til Knuthenborg Safaripark og fra Skt. Hans. Samtidig hører han en speak om, hvad han laver på billederne.

"Det næste bliver, at vi sætter billeder i albummet, så Søren ved at trykke på billederne kan vælge, hvad han gerne vil lave", fortæller Eva Christensen i filmen.

Der er også eksempler på, hvordan teknologi kan bruges til at styrke sanser og bevægelse, og hvordan unge, som er vant til at arbejde med deres egne ting uden at tale sammen, finder ind i et fællesskab ved hjælp af en højteknologisk robot.

"Robotten samler os i den forstand, at den hjælper os med at vise, hvad vi hver især laver", siger en ung fyr, mens en kvinde fortæller, at hendes mentale overskud går op, når hun viser de andre, hvad hun kan få robotten til at gøre.

Centret fortsætter med at prøve ny teknologi af

Det treårige projekt har ikke kun ført til en film. Autismecenter Storstrøm har også indledt et samarbejde med Professionshøjskolen Absalon (tidligere UC Sjælland), så blandt andre lærere kan komme på kursus i brugen af ny velfærdsteknologi. Kursisterne prøver selv teknolgier, der spænder over almindelige redskaber som Skype og FaceTime til særligt udstyr som virtual reality og specialudviklede rum til personer med sanseforstyrrelser.

Selv fortsætter Autismecenter Storstrøm med at have fokus på digital teknologi.

"Det har været fantastisk at se, hvordan vores brugere har taget imod det her. Og overraskende at se, hvor mange brugere der har fået glæde af de her teknologier. Det fortsætter i det uendelige, så når der kommer nye teknologier, vil vi prøve dem af", lover forstander Anne Bornefeldt Olsen, inden filmen fader ud.

Du kan se den 22 minutter og 40 sekunder lange film via dette link:


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.421 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
11.543 andre er allerede tilmeldt