Eleverne arbejder med geometri. De

Elever er helt oppe i skyen

Ved at benytte små computere og bruge de mange gratis tjenester, der findes på internettet, kan skoler spare resurser til indkøb og vedligehold af programmer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Alle elever burde have sådan en lille notebook«, mener Sine Erlandsen, klasselærer for 8. klasse på Treldevejens Skole i Fredericia.

Hun fortæller, hvordan eleverne straks kunne orientere sig om den nylige ministerrokade, da den fandt sted, og øjeblikkeligt kunne arbejde med dagens storpolitiske nyhed.

Klassen er med i et pilotprojekt, hvor Center for Undervisningsmidler, CFU Lillebælt, har lånt eleverne de små computere i en periode, mens de arbejder med mange gratis programmer i undervisningen. De bruger nettet i alle fag lige nu, og eleverne har også haft de lånte computere med hjemme.

Det hedder »It uden benspænd« og går under navnet Cloud Computing, som betyder, at man bruger de mange gratis tjenester, der findes »ude i skyen« - ude på nettet.

»Det smarte er, at skolen sparer en masse resurser til indkøb og vedligehold af programmer, fordi alle de tjenester, vi anvender, ligger på nogle servere, som vi ikke har ansvaret for«, fortæller Stig Møberg, der er it-ansvarlig på Treldevejens Skole.

»Vi må finde de gratis steder, fordi vi altid fattes penge. Her kan vi arbejde opdateret blot med en notebook til 2.-3.000 kroner. Det kræver kun en god internetforbindelse, og sikkerheden er ikke noget problem, for det klarer de, der er værter for programmerne«, siger Stig Møberg.

Han forklarer, at man ikke har brug for at downloade noget. Al arbejdet foregår »ude i skyen«. Opgaverne bliver også gemt derude.

Må tage computer med hjem

På Treldevejens Skole er der flere elever, der ikke har en computer selv eller må dele med andre derhjemme. Derfor har det været meget populært at kunne tage notebook'en med hjem. Flere har benyttet lejligheden til at komme på Facebook.

»Jeg har ikke arbejdet sådan med computer før, men nu har jeg prøvet meget forskelligt. Det er også godt, at vi må tage den med hjem. Det er nemt, fordi den er så lille. Jeg har brugt den til lektier, jeg har været på Facebook og alt muligt andet. Det er ikke svært at bruge programmerne i undervisningen, når bare man lige får vist det«, siger Özlem Canik.

I dagens matematiktimer arbejder eleverne med geometri. De bruger vinkelmåler og tegner enten i kladdehæftet eller benytter den lille computer og programmet Geogebra. Det er meget forskelligt, hvad eleverne foretrækker. Nogle vil gerne tegne figuren i hæftet og så bagefter på computeren, andre bruger slet ikke hæftet.

Lærer Merete Kongslund Nielsen viser på sin bærbare, hvordan de kan arbejde med en af tegningerne i geometri. Eleverne følger med på klassens projektor.

Skrivning bliver lettere

I begyndelsen var en konsulent fra CFU Lillebælt ude i klassen for at undervise elever og lærere i, hvordan de kunne bruge de gratis programmer. De havde fået årets første seks uger til det, men alle har været så begejstrede, at det er blevet forlænget til efter påske.

Klasselærer Sine Erlandsen mener, at de små computere er en gave.

»Ved ministerrokaden tog det kun ti minutter at finde ud af, hvem de nye ministre er. Normalt skal vi først have booket skolens computere i god tid, så skal de hentes, og måske er nogle ikke ladet op«, siger hun.

»Vi slipper også for suk og støn, når eleverne skal skrive. De skriver alle hurtigere på computere end i hånden, og især drengene synes, at skriveopgaver er umulige«.

Eleverne arbejder med essays i dansk. De skal skrive et par indledninger og bagefter beslutte, hvilken de vil arbejde videre med. Her når de pludselig meget mere på en lektion, fordi de kan skrive hurtigere på computerne.

Hun fortæller, at de har besluttet, at nogle af de elever, der ikke har egen computer derhjemme, efter påske vil få en af skolens bærbare med hjem, så de stadig har en computer, når de har afleveret de lånte notebooks.

Mere impulsiv undervisning

»Meget er blevet nemmere for eleverne med computerne, og noget er blevet lettere for mig«, siger Sine Erlandsen.

»Da vi begyndte, skulle vi lige over de indledende problemer med at vænne os til, at der var ledninger overalt, når computerne skulle oplades, og at eleverne hele tiden lige skulle pille ved tastaturet. Men det gik hurtigt over«.

Sine Erlandsen har brugt meget tid på at tale med eleverne om etik på nettet, og hvordan man opfører sig, når man chatter.

Matematiklærer Merete Kongslund Nielsen mener også, at de bærbare betyder, at man kan være meget mere impulsiv i undervisningen.

»Det ville være rart, hvis alle i overbygningen havde computer«, siger hun.

Merete Kongslund Nielsen var på matematikkursus sidste år og lærte at bruge Geogebra, som 8.-klasserne nu arbejder med i geometri.

»Man skal selvfølgelig lige have en introduktion til det, men indimellem synes jeg, at eleverne er for lidt modige. Jeg opfordrer dem til at prøve sig frem, trykke på en tast og se, hvad der sker«.

Hun fortæller, at der er masser af udmærkede opgaver i de gratis programmer på nettet, og at eleverne selv kan se, om de har svaret rigtigt, eller hvor de har begået en fejl.

Opgave med spørgeskema

Den it-ansvarlige på Treldevejens Skole, Stig Møberg, fremhæver, at eleverne hurtigt kan producere noget, der ser professionelt ud.

»De kan for eksempel udforme et spørgeskema online, hvor de kan putte egne spørgsmål ind. I det gratis program kan de skrive op til ti spørgsmål, og så kan de trække statistik ud og organisere det i diagram eller med kurver. Det ser straks professionelt ud i deres opgave«, mener Stig Møberg.

Mens han arbejder på computeren, må han lige vente et øjeblik, mens en reklame ryger over skærmen.

»Ja, der er altså reklamer. De er kommet med ind, uden at vi har talt nærmere om det«, siger han med et smil.

Cloud Computing

Cloud Computing er, når man gratis bruger de digitale ydelser, der ligger på nettet. Ydelser, som alle med netadgang kan benytte sig af. Google og Yahoo er eksempler på de mest kendte søgemaskiner, men der ligger oceaner af andre tjenester og programmer, som er frit tilgængelige for internetbrugerne.

En notebook vejer og fylder ikke så meget som en traditionel pc, men er effektiv nok til at kunne erstatte både matematikbog, kladdehæfte, blyant, lineal, passer og viskeklæder.

8.-klasserne på Treldevejens Skole har ikke brug for store og hurtige computere, fordi det, de skal benytte sig af,ligger på eksterne servere.

Powered by Labrador CMS