Står det til de to største partier i Lyngby-Taarbæk, skal kommunens skoleelever ikke længere gennemføre de 10 obligatoriske nationale test oven i de mange test- og evalueringsværktøjer, kommunens lærere og vejledere selv anvender.

Lyngby-Taarbæk-politikere vil udfordre obligatoriske nationale test

Lærere og vejledere på skolerne i Lyngby-Taarbæk bruger en række test- og evalueringsværktøjer. Oveni er de så tvunget til at gennemføre de nationale test. Det vil Socialdemokratiet og De Konservative nu udfordre.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Politikerne i Lyngby-Taarbæks børne- og ungdomsudvalg skal i næste uge tage stilling til et forslag fra udvalgsformand Dorthe la Cour og næstformand Mette Hoff om, at forvaltningen "belyser mulighederne for og konsekvenser af forsøgsvis ikke at afvikle nationale test på vores skoler - herunder i hvilket omfang den allerede eksisterende test- og evalueringskultur i kommunen skal suppleres for at opnå en dispensation".

Nu ved politikerne, at de nationale test ikke måler præcist 

Professor Jeppe Bundsgaard begyndte at interessere sig for testene, da han for nogle år siden forsøgte at bruge dem til at måle på elevernes udvikling i et forskningsprojekt og opdagede, at de ikke målte ret præcist. Han er derfor forsket i problemerne med testenes målesikkerhed, har fortalt om dem på en høring på Christiansborg og gennemført en undersøgelse, som blandt andet viste, at fænomenet teaching to the test er udbredt i de danske skoler.

Lyngby-Taarbæks børne- og ungdomsudvalg har haft en samtale med professoren og også haft besøg af læse- og matematikvejledere fra kommunens folkeskoler. Det er disse samtaler, der har fået udvalgsformand Dorthe la Cour (Konservative) og næstformand Mette Hoff (Socialdemokratiet) til at foreslå, at byrådet tager det usædvanlige skridt at søge dispensation fra kravet om ti obligatoriske nationale test i løbet af elevernes tid i folkeskolen.

Spild af tid og penge

Analyse: Test, der ikke kan stå prøven 

Dorthe la Cour fortæller om samtalen med Jeppe Bundsgaard om de nationale test:

"Hans konklusion var klar: De er spild af tid og penge, fordi de er upræcise og ikke kan anvendes som det pædagogiske redskab, de er tænkt som. Hertil kommer, at vores matematik- og læsevejledere på skolerne bruger rigtig mange resurser på afviklingen af nationale test, så vi vil gerne afdække vores muligheder for måske at gå en anden vej".

Kommune vil ikke fortsætte Synlig Læring-projekt: 'Sekterisk'    

De to politikere oplever nemlig, at skolerne i Lyngby-Taarbæk har en veludviklet test- og evalueringskultur, der har fokus på elevernes faglige og sociale udvikling gennem hele skoleforløbet. Fagligt kompetente vejledere og lærere følger elevernes progression og lægger undervisningen til rette ud fra de test og målinger. 

"De fortalte også loyalt om, hvordan de gennemfører de nationale test, men vi oplever, at man bruger rigtig mange resurser på nogle test, som ikke giver yderligere viden. Så er der nogle, der bruger ekstra resurser på værktøjet Beregneren for i det mindste at få noget ud af testene, men det synes vi bare ikke giver mening", forklarer næstformand i børne- og ungdomsudvalget Mette Hoff, som hellere så, at Lyngby-Taarbæks skoler brugte de resurser på at udvikle yderligere på den test- og evalueringskultur, de har opbygget.

Aalborg skifter kurs om nationale test