Bjørn Hansen synes, at det er "brandærgerligt", at 2.500 lærere i løbet af 2014 skiftede til et job uden for folkeskolen.

DLF: Alt for stor udskiftning af lærere

2.500 læreruddannede skiftede til et job uden for folkeskolen i løbet af 2014, mens knap 2.400 trådte ind i et job som folkeskolelærer. Der er dermed næsten balance. Men DLF mener, det er alt for mange, der skifter rundt.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet offentligør i dag en Epinion-undersøgelse om lærernes mobilitet til og fra folkeskolen. I 2014 skiftede 2.501 læreruddannede til et job uden for folkeskolen, mens 2.386 skiftede til et job i folkeskolen. Undervisningsministeriet kalder i sin pressemeddelelse omfanget af jobskiftene for "et forholdsvis beskedent niveau", men det er Bjørn Hansen, der er formand for Undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening, ikke enig i.

"Jeg synes, at det er voldsomt. Jeg synes, at det er mange personer og en stor udskiftning. Det er også en udskiftning som eleverne mærker", siger han.

Lærerne flytter efter bedre arbejdsvilkår

Interne forhold den primære årsag

Begrundelserne for, at lærerne søger væk fra folkeskolen er mange, men der er flere, der knytter sig til interne forhold på skolerne, skriver Epinion og ridser de primære årsager op: For mange elever i faglige og sociale udfordringer, bedre arbejdsvilkår uden for folkeskolen, dårlig ledelse, manglende oplevelse af anerkendelse af jobbet som folkeskolelærer og følelsen af ikke at kunne levere undervisning af høj kvalitet.

Lærere forlader folkeskolen for at få tid til at gøre jobbet professionelt 

 "De resultater kan vi sagtens nikke bekræftende til. Lærerne kan ikke se sig selv i arbejdet, når de ikke har mulighed for at udføre det så godt, som de ved, at de kan. Så bliver man mindre motiveret og det går ud over engagementet og arbejdsglæden", siger Bjørn Hansen og peger på, at lærerne finder et andet sted at udfolde deres professionalitet, så de får arbejdsglæden igen.

"Det er brandærgerligt, at de her lærere forsvinder fra skolen, men det er også forståeligt, når der er de forhold, der er".

Hver tredje lærer er væk: Lov 409 tog min makker fra mig

Kommunernes ansvar

Han mener at undersøgelsen underbygger, at kommunerne må tage sig sammen og gøre det arbejdsforholdene mere attraktive.

"Det er mestendels kommunerne, der kan gøre noget ved, at skolerne får ordentlige betingelser at drive skole på. Heldigvis ser vi også skoler med dygtige skoleledere som kan fastholde lærerne, men det er bare ikke alle steder, at det er muligt at lave den prioritering, fordi resurserne og rammerne omkring skolen er så dårlige i nogle kommuner", opfordrer Bjørn Hansen. Knap en fjerdedel af de lærere, der skiftede væk fra et job i folkeskolen i 2014, fik job på privat- eller friskoler.

Lærere kommer tilbage, fordi de elsker arbejdet med børn

2.386 lærere vendte tilbage til et job i folkeskolen i 2014 efter at have arbejdet andre steder. I Epinion-undersøgelsen angiver de, at blandt andet er på grund af muligheden for at arbejde med børn og læring. Bjørn Hansen peger også på, at når der alligevel er mange lærere, der vender tilbage til folkeskolen, så er det fordi de brænder for det arbejde. Men i nogle yderområder som for eksempel Kalundborg og Lolland-Falster, er det er svært at få uddannede lærere når de søger.

"Mange kommuner har svært ved at skaffe uddannede lærere til stillingerne, og det er fordi man ikke har lavet de attraktive stillinger for lærerne, som de har lyst til at komme tilbage til. Hvor der er fleksibilitet, og hvor de kan få arbejdsglæden igen omkring udførslen om deres arbejde", siger han.

De erfarne lærere flytter

Erfaringen smutter

En stor del af de personer, der skifter væk fra et job i folkeskolen, er mellem 36-45 år, og det er dermed lærere, der potentielt har været mange år i lærerfaget. Bjørn Hansen mener, at i denne livsfase er mange mennesker, der tager deres liv og job op til revision og mærker efter om de er glade eller om det er tid til at prøve noget andet. Hvis arbejdsforholdene ikke er i orden, så er det et oplagt tidspunkt at prøve noget nyt. Men det præger de tilbageværende kolleger i folkeskolen.

"Det er et problem for både undervisningen, og de lærere, der er tilbage, at de erfarne skifter væk. De nyuddannede kan en masse, men der er alligevel nogle ting, man kun lærer erfaringsmæssigt", siger Bjørn Hansen.

I december 2015 bragte Folkeskolen stort tema om lærere, der skifter job mellem kommunerne. Her sagde flere, at det handlede om at finde et job med bedre arbejdsvilkår og tættere på hjemmet.

Folkeskolen nr. 22 2015

Læs mere

Læs Epinion-undersøgelsen her

Epinion - Læreruddannedes mobilitet på arbejdsmarkedet -Rapport


Epinion - Læreruddannedes mobilitet påarbejdsmarkedet - Konklusionshæfte