"Vi får en masse inspiration her og en masse viden om, hvordan en masse andre lande har løst de problemer, de har. Denne her gang fik vi endnu en gang klar besked om, at man rundt omkring i verden laver reformer i tæt samarbejde med de faglige organisationer, og at det er forudsætningen for, at det kan lykkes. Derfor kan jeg ikke forstå, hvorfor vi ikke bruger den viden, når vi kommer hjem til Danmark", fortæller Anders Bondo Christensen fra internationalt skoletopmøde i Edinburgh.

Bondo: Internationale erfaringer viser, at flere timer ikke virker

Alle her kan se, at flere timer ikke giver bedre resultater, lyder det fra lærerformand Anders Bondo Christensen, som er til skoletopmøde i Skotland med skolefolk fra hele verden.

Publiceret

Om topmødet

International Summit on the Teaching Profession er en amerikanskopfindelse og blev afholdt første gang i New York i 2011 påinitiativ af den amerikanske undervisningsminister Arne Duncan, sominviterede lærerforeningsledere og ministre fra de 25 lande, derklarede sig bedst i Pisa-undersøgelsen til møde.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Formanden for Danmarks Lærerforening er i disse dagen til internationalt skoletopmøde i Edinburgh sammen med undervisningsminister Merete Riisager og topskolefolk fra 25 lande.

Konferencen hedder Summit on the Teaching Profession. Her diskuterer forskere, undervisningsministre og de faglige organistationer fra hele verden skoleudvikling for syvende år i træk.

Det er sjette gang, at Anders Bondo Christensen er med. Han er som altid glad for mødet med skolefolk fra resten af verden. Men der er bare ét stort problem. De internationale erfaringer kommer tilsyneladende aldrig med hjem til Danmark, mener han.

"Vi får en masse inspiration her og en masse viden om, hvordan en masse andre lande har løst de problemer, de har. Denne her gang fik vi endnu en gang klar besked om, at man rundt omkring i verden laver reformer i tæt samarbejde med de faglige organisationer, og at det er forudsætningen for, at det kan lykkes. Derfor kan jeg ikke forstå, hvorfor vi ikke bruger den viden, når vi kommer hjem til Danmark", fortæller Anders Bondo Christensen.

Han mener ikke, at nogen kan være i tvivl om, at det danske fokus med flere timer er forkert, hvis man har deltaget på det internationale topmøde.

"Finland og andre af de lande, som klarer sig bedst, har betydeligt færre timer end os. Alle, der har været her, vil sige, at vi bliver nødt til at prioritere resurserne i den danske folkeskole på en anden måde. Og på trods af, at den danske minister hver gang hører det samme som mig, er det åbenbart uhyrligt vanskeligt at få det omsat".

Bondo: Ikke kun ministeren, der skal overbevises

Det er første gang, at du er af sted med Merete Riisager. Tror du, at det får nogen betydning?

"Jeg havde et rigtigt godt samarbejde med Ellen Trane Nørby, og jeg har et rigtigt godt samarbejde med Merete Riisager. Men det er jo bare nogle andre mekanismer, som træder i kraft".

"Nu kan vi se, hvordan KL har lavet en kampagne mod, at man må give 50 skoler lov til at lave kortere skoledag og så bruge resurserne mere hensigtsmæssigt. Det er helt absurd. Vi står her og får at vide, at vi ikke skal bruge resurserne på kvantitet på bekostning af kvalitet. Så det handler ikke kun om, at ministeren skal være enig. Det er også et spørgsmål om at få KL og Finansministeriet til at forstå, at det her er en helt forkert prioritering", lyder det fra lærernes formand.