Det intensive musikforløb blev i fredags indledt med en koncert for eleverne på Hanstholm skole. Bag klaveret sidder souschef for Musikskolen i Thy Thomas Mikkelsen, som håber på at projektet kan inspirere til et stærkere samarbejde mellem musikskoler og folkeskoler. Foto: Kirsten Ravn

Nyt tværfagligt projekt løfter musikken op i børnehøjde

Hanstholm skole og Musikskolen i Thy har startet et nyt intensivt forløb, hvor indskolingseleverne de næste fredage skal forene dansk, natur og teknologi og idræt med det musikalske univers. Et projekt som parterne håber, vil støbe fundamentet for et stærkere samarbejde mellem musikskole og folkeskole.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis der skulle sidde nogle kyniske typer derude, der agter at ville æde deres gamle hat, hvis det skulle vise sig at et fag som natur/teknologi kan kombineres med musikundervisning, så er der hermed anledning til at tage en bid af egen hovedbeklædning. Hanstholm Skole og Musikskolen i Thy søgte i 2016 om midler hos Slots- og Kulturstyrelsen til et nyskabende lokalt pilotprojekt, som skal bygge bro mellem musikskolernes nørdede musikfaglighed og tre grundskolefag: dansk, natur og teknik og idræt. Projektet realiseret med en opstartskoncert på skolen.

Eventyr og pilefløjter

Thomas Boe Mikkelsen er souschef på Musikskolen i Thy, og han forklarer, hvordan man kan kombinere de forskellige fagligheder.

"Vi har en overordnet fortællende ramme for projektet i danskfaget, hvor temaet er eventyr. Idræt og bevægelse ligger i naturlig forlængelse af musikken, og vi kommer især til at arbejde med få styrket motorik og koordination - noget der også kommer eleverne til gode, når de skal spille på trommerne. I natur/teknologi kan børnene få lov at fremstille deres egne instrumenter af for eksempel elektrikerrør, spande og træ, og de kommer til at spille på dem senere i forløbet".

Leder på Hanstholm skole, Tom Pedersen supplerer;

"Blandt andet kan eleverne lære, hvordan der skabes lyd i en pilefløjte, og hvorfor der kommer forskellige toner alt efter hvordan, den er bygget og hvordan den bruges".

Elever, der dyrker musik, husker bedre

Indlæringens grundtoner 

Tom Pedersen er selv musiklærer og for ham er det vigtigt, at eleverne får berøring med musikken.

"Da jeg kom, var der ikke gjort særligt meget ud af morgensangen, men nu prøver vi på Hanstholm Skole at gøre et nummer ud af at hive musikere og orkestre ind til morgensangene i det omfang det er muligt".

Han tilføjer, at musikken i øvrigt bidrager til at forme en vigtig hjørnesten i indlæringsprocessen. "Musikken kan noget, som alle fag kan drage nytte af. For at spille musik skal man nemlig koncentrere sig intenst og ofte på samme tid i et større fællesskab".

Rødovre-klasse indspiller musik med professionelle

Håb om større klangrum

Thomas Mikkelsen håber selvfølgelig på, at det intensive forløb vil styrke interessen for musikskolen, men forhåbningen er også, at pilotprojektets resultater vil kunne inspirere til et generelt styrket samarbejde mellem musikskolen og folkeskolerne i kommunen.

"Det vi kan komme med, er den nørdede musikfaglighed, mens lærerne tilføjer deres egen faglige kompetence, samt evnen til klasserumsledelse. Det er vigtigt, at der er tale om et ligeværdigt samarbejde. Vores musikskolelærere arbejder sammen med lærerne på Hanstholm Skole i små teams, hvor der er frie rammer til sammen at lave, hvad der hverken kan laves på musikskolen eller i grundskolen, men i stedet noget helt tredje, der giver ekstra værdi for eleverne".

Tom Pedersen håber også på at kunne inspirere andre skoler til at drage nytteværdi af samarbejdet, og understreger, at der i den forbindelse er stort fokus på evalueringen af pilotprojektet. Forløbet strækker sig over ti fredage og kulminerer i en stor koncert for hele skolen, hvor der bliver hyret en professionel lyd -og lysmand, og hvor eleverne får lov at spille på deres egne hjemmelavede instrumenter.

"Så vil der også være noget dans, og muligvis en der fortæller imellem numrene, men vi ved det ikke helt endnu. Vi brolægger vejen mens vi kører på den", siger Thomas Mikkelsen.