Lærerne er i tvivl om, hvilken version af Merete Riisager de vil få - reformkritikeren eller en minister der har fået håndjern på.

Lærerne hepper på, at Riisager reducerer reformen

'Betænkelig optimisme' kunne være en bittersød label for lærernes reaktioner på valget af Merete Riisager som undervisningsminister. Folkeskolen.dk’s kommentarfelt er præget af lærernes ønske om, at den liberale politiker vil gøre alvor af sin kritik af reform og lov 409.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Mange lærere jubler, fordi den nyudnævnte minister var imod reformens lange skoledage og indsnævring af lærernes råderum, men slå nu lige traumepiloten fra indgrebet fra, og lad os se, hvad hun egentlig er for, når det kommer til stykket". Sådan lyder det fra en af folkeskolen.dk's bloggere og bestyrelsesmedlem i Dansklærerforeningens folkeskolesektion Jens Raahauge. Han er en blandt mange lærere, som har sat fingrene til tastaturet, da de i går læste, at Venstres Ellen Trane Nørby skulle udskiftes med Liberal Alliances Merete Riisager på undervisningsministerposten.

Velkommen til ny minister!?

Rigtigt mange har glædet sig over Riisagers kritik af lange skoledage, fuld tilstedeværelse og lektiecafeer. Og ved sidste valg diskuterede lærerne i folkeskolen.dk's spalter, om man kunne overveje at stemme på Riisager, da Liberal Alliance og Enhedslisten var de eneste partier, der stod uden for forligskredsen om folkeskolereformen og som stemte imod lov 409.

Folketingsvalg 2015 - det handler om menneskesyn

Nogle gav dengang udtryk for, at de var for offentligt ansatte til at stemme på et så liberalt parti, men en anden skriver nu på Folkeskolens facebookside "Skolen kunne godt trænge til lidt liberalisering. Feks. af arbejdstidsaftaler, lektiecafeer, læreplaner, læringsplatforme, inklusion, eksklusion osv. osv.".

Og de opfordrer Merete Riisager til at gøre alvor af sin kritik, fx med ordene "Få hende nu til at få fjernet den paragraf, som Ziegler fik trukket ned over hovedet på lærerne og ødelagde deres arbejdsgejst med".

Har ministeren fået håndjern på?

Men lærerne føler sig på ingen måde sikre på, at Riisager nu, hvor hun sidder på taburetten faktisk kan eller vil rulle reformens udskældte punkter tilbage. Flere nævner, at det er en styrke, at hun gennem sin uddannelse som cand.mag.pæd faktisk ved noget om uddannelse og pædagogik. "Men en sådan viden kan jo bruges i mange retninger", som Raahauge påpeger. Og spørgsmålet er, hvor meget hun faktisk kan rykke som minister.

Lærer Line Lykke Nielsen er optimistisk:

"Merete Riisager kan gøre et kæmpe arbejde for hele folkeskolen ved at afvikle moderniseringsstyrelsens forestillinger om, hvad en skole er for et sted og hvordan man nødvendigvis må betragte befolkningens grønne skud og spire. Ikke, som en utilstrækkelig vareleverance, men som vores fælles dyrebare håb til fremtiden. Der er faktisk noget i luften - jeg ved ikke hvad...".

Og lærer Camilla Juul vejrer også morgenluft:  

"Jeg synes, Merete Riisager har været rigtig god til at sætte fingeren på de ømme punkter og har kritiseret Lov 409 og skolereformen på alle de punkter, jeg selv synes det er galt fat. Så jeg har tænkt mig at sætte min lid til MR og håber virkelig, hun kan få "justeret" på alle de punkter, hun hele tiden har talt om. Undtagen resultatløn. Det ville ødelægge solidariteten på lærerværelserne og gøre os til konkurrenter, og den vej skal vi ikke betræde".

En af de meget aktive debattører, tidligere hovedstyrelsesmedlem i DLF og lærer Niels Christian Sauer er overbevist om, at Riisagers kritik af reform og lov 409 har været både ærlig og målrettet. Han overvejer, om der ligger en anerkendelse af reformens fallit i denne udnævnelse, eller om reformens største kritiker på tinge har fået et kæmpe holdkæftbolsje.

"Merete Riisager ved, at der er endog meget store forhåbninger og forventninger hos skolefolket om, at hun 'justerer' de lange skoledage og hele sammenblandingen af skole og fritid. Kan ikke forestille mig, at hun har påtaget sig denne post uden at have fået et vist frirum til det. Til gengæld må man frygte hendes ledelsespolitik og hendes økonomistyring", skriver han.

Lærer Rasmus Ricki Christensen frygter, at den nye minister ikke har meget råderum.

"Fantastisk fordi Merete Riisager er hamrende kompetent og modstander af den nye folkeskolereform. Trist fordi hun ikke får mulighed for et opgør med den nye reform, men skal videreføre den i dens fulde intentioner. Så Venstre har fået givet Merete et par håndjern på desværre. Må se om hun på en eller anden måde kan få lirket dem op med tiden".

Ny minister igen igen

Og endelig er der en general træthed blandt lærerne i forhold til at få ny minister så ofte. Flere er imponerede over, at Bondo med oprejst pande kan byde endnu en minister op til dans.

Bondo: Velkommen til en minister, der insisterer på at inddrage viden

Og specialklasselærer Per Frederiksen nynner under den meget sigende overskrift 'Der var en, der var to..."

"Jeg har været på min nuværende skole i under syv år. På den tid har vi nu taget fat på undervisningsminister nummer seks. Der var: Bertel, Troels, Tina, Christine, Ellen og nu Merete...! Jeg hørte Merete Riisager på P1 her til morgen. Hun svømmer allerede baglæns. Findes der mon et alternativ til denne endeløse række af midlertidige galionsfigurer?".