Lærer til lærer

”Fra hav til bord”

Succesfuldt samarbejde med det lokale erhvervsliv. Et valgfag på Thyborøn Skole i udskolingen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eleverne starter med at følge første trin af fiskens vej til bordet, hvor de ser hvordan fiskeauktionen fungerer. De lærer at filetere, lave mad, ser hvordan et moderne fiskeri fungerer, hvad der kræves af uddannelse for at blive fisker, og hvordan en havn anno 2016/17 fungerer.

- Besøge Jyllandsakvariet evt. se film om de forskellige fiskerier, samt se kutterne på havnen

Artiklen fortsætter under banneret

- Morgenauktion og besøge et af de firmaer, der opkøber fisken.

- Fange fisk på Nordre mole, husk fiskestang. - Besøge et trawlbinderi, hvor i skal lære at splejse og bøde i garn.

- Besøge et af havnens smedeværksteder.

- Rundvisning på havneområdet/havnekontor.

- Filetere fisk

- Tilberede fisk

- Se Redningsbåden

Med dette forløb skal eleverne få kendskab til det lokale erhvervsliv og kunne beskrive hvilke naturfaglige problemstillinger, der har betydning for fiskens vej fra hav til bord. De skal desuden lære noget om, hvilken betydning havnen har for hele nærområdet og hvilke ændringer, der er sket for byens hovederhverv.

Fakta: Thyborøns eksistens og fremtid er dybt afhængig af fiskeri og byens status som fiskerihavn. Hovedparten af arbejdspladser i Thyborøn relaterer på en eller anden måde til fiskerierhvervet og havnen er byens store arbejdsplads.

Selvom man er vokset op i et fiskerisamfund er fiskeriets dagligdag og de forskellige virksomheder tilknyttet fiskeriet – og de mange jobmuligheder - alligevel fremmede for de fleste elever. Samarbejdet med de lokale virksomheder har vi brug for dels for at gøre de unge opmærksomme på de lokale fremtidige jobmuligheder, men også at gøre eleverne bevidste om de mange krav om faglige færdigheder og kundskaber samt forventninger til sociale kompetencer og arbejdsindsats, som virksomhederne stiller i dag.

Det er vigtigt for Thyborøn skole at samarbejde med byens lokale arbejdspladser og virksomheder.

Billede pige

”Vi startede med at hente rødspætter og kullere i auktionshallen, som vi tog med hjem til skolen for at filetere. Efter at Jimmy havde vist os, hvordan vi skulle gøre, skulle vi selv prøve. For nogle af os gik det Ok, mens andre slet ikke kunne finde ud af det”. Line 8.a og Rasmus 9.a.

”På Jyllandsakvariet havde vi lært en masse om de forskellige fisk og skaldyr”. Sofie 8.a og Laura 8.b

”Havnen og indsejlingen overvåges på havnekontoret af 30 kameraer og havnen er for det meste fyldt op af danske og udenlandske skibe, så der arbejdes på at udvide havnen”. Maiken 8. a og Emma 8.a

Billede havn

Konkrete aktiviteter I valgfaget beskæftiger eleverne sig med, hvad der sker på den store arbejdsplads omkring Thyborøn havn. Hvad sker der med fisken fra hav til bord, og hvad skal der til for at en kutter er klar til at fange fisken? Vi ser på nogle af de virksomheder, som får hjulene til at køre. Vi skal se på forskellige former for fiskeri. Vi skal fange fisk, filetere fisk og tilberede fisk.

Der nedsættes fra gang til gang et reporterhold, som med billeder og tekst beskriver dagens aktiviteter og overvejelser på skolens vægavis.

Billede net

Eleverne siger samstemmende: ”Vi har set mange steder, der har betydning for havnen og lært noget. Det har været sjovt og spændende at se noget om fiskeri og selv at lave mad.”. De fleste elever vil gerne se flere virksomheder - og allerhelst ombord på en kutter.

Billede dreng

Reference og kontakt til: Lærer på valgholdet: Jimmy Bundgaard

E-mail: jimmybundgaard@gmail.com

Powered by Labrador CMS