Mobning må aldrig være en del af skolens hverdag, siger Anders Bondo.

DLF: Forældresamarbejde frem for klageinstans

Kræfterne skal ikke bruges på formelle klagemuligheder og straf, men på arbejdet med at komme mobningen til livs ude på skolerne, lyder reaktionen fra Lærerforeningen på undervisningsministerens plan mod mobning.

Tal fra DLFsmedlemsundersøgelser

  •   Forældresamarbejdet har iflg. 74 pct. af lærerne storbetydning for trivslen i klassen
  • 68 pct. mener ikke de har tid nok til forældresamarbejdet
  • Et godt forældresamarbejde har iflg. 78 pct. af lærerne storbetydning for det faglige udbytte

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoleleder-formand om ankeinstans: Helt ude af proportion

 "Hvert eneste barn, som bliver mobbet, er et barn for meget", siger

lærerformand Anders Bondo Christensen i en kommentar. "Mobning er et overgreb mod børn, og derfor skal vi gøre alt, hvad vi kan, for at forhindre det".

Danmarks Lærerforening har deltaget i et samarbejde med undervisningsministeren for at diskutere forebyggelse af mobning, men siger:

"Vi bør ikke bruge kræfterne på at oprette formelle klagemuligheder - og evt. straffeforanstaltninger - men i stedet på at komme mobningen til livs ude på skolerne".

DLF's medlemsundersøgelser viser, at lærernes samarbejde med forældrene er nøglen til at sikre børns trivsel, og derfor mener Anders Bondo, at man skal sætte ind for at sikre, at lærerne har gode muligheder for at prioritere forældresamarbejdet.

KL siger også klart fra over for mobbe-klageinstans