»Vi har brug for lærere, som brænder for deres fag, og som bliver ved med at videreuddanne og dygtiggøre sig«, siger Jakob Egelund, som undrer sig over, at ordet ambitiøs ikke altid har været brugt i jobannoncer.

Lærer: Skolerne søger reformvenlige lærere

Nyansatte Jakob Egelund synes, lærerens 
personlighed må være vigtigst i jobsøgningen, men jobsamtalerne har mere budt på spørgsmål om reform og faglighed.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er naturligt, at skoler bruger ord som faglig og udvikling, når de har brug for nye lærere. Det mener Jakob Egelund, som har været på jagt efter et nyt job, siden han afsluttede et vikariat i marts, og derfor har kigget grundigt i jobannoncer.

»Vi skal rykke eleverne, så selvfølgelig skal faglighed og udvikling være i højsædet. Men i min genre af lærerfaget er det mindst lige så vigtigt, at man har personlighed«, siger 35-årige Jakob Egelund.

Han har, siden han blev færdig som lærer for to år siden, undervist på to behandlingsinstitutioner og er netop begyndt på Center Skovby, der er en afdeling for elever med indlæringsvanskeligheder på Skovbyskolen i Galten uden for Aarhus.

Faglig og ambitiøs er buzzword i jobopslag 

Samarbejde er også et populært ord i jobannoncerne. Det er et udtryk for, at skolerne ønsker sig lærere, som er lydhøre over for skolereformen, vurderer Jakob Egelund.

»Jeg har været til fire jobsamtaler, og to steder skulle jeg svare på, hvad jeg ser af fordele i reformen, og om jeg er for eller imod ændringerne. Jeg svarede, at de lange skoledage gør det svært for eleverne i specialundervisningen, men at jeg generelt er positiv over for reformen«.

Det er ikke nok for skolerne at sikre sig medspillere. Nutidens ansøgere skal også være ambitiøse på både egne og elevernes vegne. Det kan Jakob Egelund godt forstå.

»Ambitiøs er et fantastisk godt ord. Skolen har brug for lærere, som brænder for deres fag, og som bliver ved med at videreuddanne og dygtiggøre sig. Det undrer mig faktisk, at ordet ikke altid har været brugt i jobannoncer«, siger han.

Til gengæld kan Jakob Egelund godt forstå, at ordet professionel er kommet til at figurere i mange jobopslag nu.

»Engang var det en livsstil at være lærer, fordi man vidste, at man havde et job, fra den dag man blev ansat, til man skulle på pension. Nu er lærergerningen en usikker branche, så man er nødt til at adskille sin personlighed fra det professionelle. Vi har stadig vores personlighed med i skole, men vi er ikke længere gift med vores job. Derfor har vi ikke samme identitet og selvopfattelse, som lærerne havde for 30 år siden«.

Brug for robuste lærere

Jakob Egelund griner lidt af, at mange skoler fremhæver et ord som trivsel. Han mener, det er blevet et ord, skolerne skal bruge.

»Det er vigtigt, at eleverne trives, men det er svært at måle. Når skolerne alligevel gør det, skyldes det et krav, som er lagt ned ovenfra. Men når man som jeg har været med til at gennemføre tre målinger på to år, bliver det mere en pligt end noget brugbart«, siger Jakob Egelund.

Hvis han selv skulle skrive et jobopslag, ville han søge efter lærere med personlighed og psykisk robusthed. Det skyldes, at han arbejder med specialundervisning.

»Det er et hårdt område, som rykker tættere og tættere på psykiatrien. Men med inklusionen er der også brug for robuste lærere i almenskolen. Det kræver overblik at styre en hel folkeskoleklasse«, siger Jakob Egelund.