Sådan ser antallet af bindende mål i Fælles Mål ud nu - men efter den massive diskussion af den manglende forenkling, vil undervisningsminister Ellen Trane Nørby nu gøre fasemålene frivillige for lærerne, hvis forligskredsen vil være med.

Ellen Trane vil reducere de bindende mål til en tredjedel

På næste møde i folkeskoleforligskredsen vil undervisningsminister Ellen Trane Nørby prøve at få de andre partier med på, at antallet af bindende Fælles Mål i folkeskolen skal sættes ned til 1.081.

Publiceret

Fælles Mål - før og efter

I 2009 blev der indført 2257 Fælles Mål. Målene skulle giveretning for undervisningens indhold. En Eva-evaluering viste, atlærerne i meget begrænset omfang brugte målene i forbindelse medderes undervisning. I forbindelse med folkeskolereformen blevmålene derfor ændret fra indholdsmål til såkaldte læringsmål.Intentionen med de nye mål var en forenkling ogafbureaukratisering, og at målene skulle gøres mere anvendelige ogsætte elevernes læringsudbytte tydeligere i centrum.

Kilde: Optælling fra Ministeriet for Børn, Undervisning ogLigestilling

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ministeren vil reducere antallet af bindende Fælles Mål. Det skriver Undervisningsministeriet i en pressemeddelelse her til morgen.

"Efter debatten om antallet af Fælles Mål, der blev indført i forbindelse med folkeskolereformen, vil minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørby nu diskutere med folkeskoleforligskredsen, hvordan antallet af bindende mål reduceres, så det oprindelige ønske om forenkling og afbureaukratisering reelt nås", skriver ministeriet.

På næste møde med folkeskoleforligskredsen vil ministeren derfor foreslå, at der fremover skelnes klart mellem de 215 kompetencemål og de 866 færdigheds- og vidensområder og så de såkaldte procesmål, der i dag også fremgår som bindende for lærerne. Fremover skal kun de to første kategorier være bindende, hvis det står til ministeren.

"Debatten om Fælles Mål har overrasket mig, for ambitionen med Fælles Mål var at forenkle", udtaler Ellen Trane Nørby.

"I stedet er der opstået en diskussion blandt forskere om antallet, og om hvorvidt alle målene er ligeværdige. Den uklarhed skal vi have ryddet op i, og det håber jeg, at forligskredsen vil være med til", tilføjer hun og fortsætter:

"Som Andreas Rasch og Jens Rasmussen har påpeget, så er der 215 kompetencemål og 866 færdigheds og vidensområder. Fra 0. til 9. klasse er det ikke et uoverstigeligt antal mål, og markant mindre end de 2257 mål, der var udgangspunktet (i de gamle Fælles Mål, red.)".

Ellen Trane læner sig op ad forskere i svar om Fælles Mål 

Frivillige

"Der er dog også blevet skabt en række procesmål, og dem vil jeg nu lægge op til bliver frivillige. Jeg har fuld tillid til, at lærerne med de 215 overordnede kompetencemål og 866 færdigheds og vidensområder selv kan vurdere, hvilke metoder og inspiration de derudover kan bruge i deres undervisning," siger Ellen Trane Nørby.

Antallet af Fælles Mål kan opgøres på forskellige måder alt efter, hvordan man vælger at tælle målene, skriver ministeriet videre i sin pressemeddelelse.

Og ministeren gør det nu klart, at hun "bakker op om den optælling som forskerne, der udarbejdede rammerne for nuværende Fælles Mål, har angivet. Her opgøres tallet til 215 kompetencemål og 866 færdigheds- og vidensmål".

Lægges alle færdigheds- og vidensmål inklusiv fasemålene sammen, bliver tallet 3.170, påpeger ministeren. Det er dette antal af bindende mål, som hun nu vil reducere til 1.081. Eller måske helt ned til 866 bindende mål.

Riisager følte sig taget ved næsen

For bedre at kunne forstå denne pludselige udmelding fra ministeren, kan folkeskolen.dk oplyse, at folkeskolen.dk i går var i gang med at skrive en artikel om, at Liberal Alliances undervisningsordfører Merete Riisager føler sig taget ved næsen af undervisningsminister Ellen Trane Nørby.

Merete Riisager havde nemlig bedt undervisningsministeren redegøre for, hvorfor ministeriet har formuleret 3.990 bindende mål i de nye Fælles Mål.

Ellen Trane skal forklare "hysterisk overregulering af folkeskolen"

Men i stedet for at redegøre for dét, skrev ministeren til Riisager, at to forskere - Jens Rasmussen og Andreas Rasch-Christensen - mener, at der 215 overordnede kompetencemål og 866 dertilhørende færdigheds- og vidensområder.

"Og det er betydeligt lavere end de 2.257 mål, der var i Fælles Mål 2009 - og de 3.990 mål, som Keld Skovmand nævner i sin bog 'Uden mål og med'", skrev Ellen Trane Nørby til Riisager.

Lektor Keld Skovmand har i sin bog talt sammen, at de forenklede Fælles Mål faktisk er endnu flere mål end tidligere, nemlig 3.990 mål.

I forbindelse med reseach til en artikel, som snart bliver bragt i fagbladet Folkeskolen, havde ministeriet imidlertid oplyst, at der er 3.170 bindende færdigheds- og vidensmål. Dertil kommer så de 215 kompetencemål.

Der er altså over 3.000 bindende mål i Fælles Mål. Men denne information gav ministeren - uvist af hvilken grund - ikke til Merete Riisager.

"Det er fuldstændig kafkask", sagde Merete Riisager, da folkeskolen.dk talte med hende.

"Ministeriet har to forskellige holdninger til, hvor mange mål, der er, alt efter hvem der spørger. Det giver ingen mening", tilføjede Riisager.

Gennem ministerens presseafdeling bad folkeskolen.dk i går eftermiddag om en forklaring fra Ellen Trane Nørby på de forskellige udmeldinger, som hun og ministeriet kommer med, om hvor mange bindende mål, der er.

Og her til morgen udsendte ministeriet så pludselig pressemeddelelsen om, at ministeren nu ønsker at reducere antallet af bindende mål.

Læs her: Det har partierne aftalt om målstyring

Powered by Labrador CMS