Planlægger ministeren at afskaffe eller revidere de nationale test? Det skal undervisningsminister Ellen Trane Nørby svare på i et samråd på tirsdag eftermiddag.

Ellen Trane skal stå på mål for stadig mere kritiserede test

Skal folkeskolens nationale test ændres eller helt droppes, fordi de ikke måler præcist? Det skal undervisningsminister Ellen Trane Nørby svare på i et åbent samråd tirsdag. Forud for samrådet har ministeriet fortsat ikke svaret på, hvordan de samme elever kan få vidt forskellige resultater, når de bliver testet flere gange med korte mellemrum.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med folkeskolereformen er indført nationale mål for, hvordan eleverne klarer sig i de nationale test - blandt andet skal mindst 80 procent af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test. 

Skoleleder: Testresultater svinger, som vinden blæser 

Men i efteråret beskrev Folkeskolen, hvordan lærere i Norddjurs Kommune havde testet de samme elever flere gange og oplevet uforklarlige udsving fra test til test. Oplevelsen fik Norddjurs Kommune til at stille spørgsmål om testenes målesikkerhed til ministeriet og De Radikales Lotte Rod til at spørge ministeren.

I begyndelsen af november meddelte Ellen Trane Nørby, at hun havde bedt ministeriet om en undersøgelse. Kontorchef Rasmus Vanggaard Knudsen fortalte, at ministeriet ville kigge på data og undersøge årsagerne til de oplevede testudsving i Norddjurs Kommune, og at han forventede et resultat af undersøgelsen inden jul. Folkeskolen.dk har løbende forsøgt at få svar på, hvad undersøgelsen har vist, men ministeriet oplyser, at resultaterne stadig ikke er klar.

Ellen Trane: Ministeriet skal undersøge elevers udsving i de nationale test

I januar tog kritikken til, da DPU-professor Jeppe Bundsgaard skrev en kronik i Politiken, hvori han kalder de nationale test ubrugelige. I kronikken skriver han, at lærerne ikke kan regne med, at Peter, der har fået 55 point på skalaen, er bedre end Niels, der har fået 32.

Professor: De nationale test er spild af tid og penge  

Folkeskolen.dk har spurgt ministeriet, om det er korrekt, og hvad den statistiske usikkerhed på 0,55 konkret betyder, når lærere og forældre skal aflæse børnenes resultater. Men heller ikke her vil ministeriet give folkeskolen.dk et svar, fordi det netop er Jeppe Bundsgaards kronik, som er anledning til samrådet på tirsdag. 

Debat: Tests med store mangler

Forleden skrev en lærer i Jyllands-Posten og på folkeskolen.dk om en elev, der havde klaret sig rigtig godt i læsetesten i 2. klasse. Men i starten af 3. opdagede læreren, at eleven læser så langsomt, at han/hun ikke kan læse de tekster, der bruges i 3. klasse og tydeligt har brug for en særlig læseindsats. De nationale test måler ikke på elevernes læsehastighed.

Det var et væsentligt kritikpunkt fra professor Carsten Elbro allerede ved en forskereevaluering efter de første test i 2007, men det er fortsat ikke løst. Folkeskolen.dk har spurgt ministeriet til, hvad man som lærer kan bruge en læsetest bruges til, som ikke fanger, at eleven skal bruge ekstremt lang tid på at læse. Men heller ikke dette spørgsmål har vi kunnet få svar på før samrådet.

2007: Eksperter dumper national test

Det er partiet Alternativets undervisningsordfører Carolina Magdalene Maier, der har kaldt undervisningsminister Ellen Trane Nørby i samråd, Hun blandt andet skal svare på følgende spørgsmål: Planlægger ministeren på baggrund af kritikken at igangsætte tiltag vedrørende de nationale tests, og vil ministeren i den forbindelse redegøre for, om ministeren planlægger at afskaffe eller revidere de nationale test?  Folkeskolen.dk rapporterer naturligvis fra samrådet.