To drenge spejler hinandens krop

Matematik med kropsspejlinger og seje logoer

Eleverne på mellemtrinnet designede logoer, lavede kropsspejlinger, udformede mønstre og talte matematik, da Hillerødsholmskolen i Hillerød i dag deltog i Matematikkens Dag. I år handlede dagen om arkitektur og design, og eleverne kan deltage i en konkurrence om de bedste logoer.

Publiceret
Eleverne på den ene side af skærmen skal beskrive deres figur, sådan at eleverne på den anden side af skærmen kan skabe en identitisk figur.
Matematisk kropsspejling
Hvilke figurer kan skabes med et spejl?
Kropsspejling

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Til højre skal der være en stor rød trekant, og så skal du tage en lille grøn trekant og sætte på spidsen af den røde".

To elever er i gang med at beskrive deres figur til to andre elever på den anden side af en skærm. De skal bygge en identisk figur.

Det er blot en af fem workshops i gymnastiksalen. To klassetrin drøner rundt på skolen og leder efter QR-koder, som de aflæser med deres mobil. Når et logo så viser sig, skal eleverne skrive, hvilket firmamærke det er logo for.

Hele mellemtrinnet er i gang.

"Ferrari er logoet her hos tandlægen, og hvilken post er så tættest på her"? Seks elever fra 6. klasse er i gang med at aflæse logoer i det stjerneløb med 20 poster, som lærerne har arrangeret. Nogle steder er der en QR-kode, hvor der gemmer sig et logo bag, andre steder er der et lamineret ark med figurer. Ved gyngestativet har gruppen fundet et ark med blå figurer.

"Hvormange symmetri-akser er der i alt i figurerne", lyder spørgsmålet.

Eleverne tegner med en fingerspids på trekanter, stjerner, en smiley og en femkant. De diskuterer resultatet, inden det bliver skrevet ned på gruppens papir. Videre til næste post.

 

Kropsspejlinger

To elever er i gang med at spejle deres kroppe, mens en tredje elev tager et billede af spejlingen. Nogle står på et ben, andre vrider sig på gulvet i sjove spejlinger.

I en anden workshop skal eleverne sætte fire brikker i så mange mønstre som muligt. Et sted kan de bare skabe flotte mønstre og et andet sted i gymnastiksalen ligger eleverne og kigger på en grundfigur med et spejl i hånden. På arket med grundfiguren er desuden et antal andre figurer.

"Kan du skabe denne figur med et spejl", spørger læreren.

"Nej - øhhh, jo, det kan man faktisk godt", kommer det undrende fra en elev.

Eleverne på hvert klassetrin har 20 minutter til workshop og så er der stjerneløb. Næste klassetrin kommer ind til workshops i gymnastiksalen.

"Stjerneløbet med poster er kedeligt, men workshoppene er sjovere. Normalt er vi i klassen, når vi har matematik og ofte med en bog. Det er lidt trist, når vi bare sidder på vores flade. Her kan man godt få noget ud af det, især når man ved lidt i forvejen", mener Dayana fra 6. klasse.

"Vi har arbejdet med logoer et par dage, og vi kender ret mange. Det er sjovt at arbejde med noget andet end vi plejer", siger Mathilde fra 6. klasse.

Laura fortæller, at det er sjovere, når det også er en konkurrence, og man kan vinde noget.

Borgerskolen opmålt i alen og tommer

Pigerne kunne godt lide, at der ligefrem var skrevet en sang til Matematikkens Dag.

Hele mellemtrinnet begyndte dagen med at synge: "Vi skal lære om arkitektur, vi bruger geometrien. Byens kunst eller kirkens ur, se det er arkitektur", lød et omkvæd.

 

God inspiration

"Vi håber, vi har skabt en tradition", siger skoleleder og afdelingsleder for mellemtrinnet Søren Skals.

"Vi har ikke deltaget i Matematikkens Dag tidligere, men når vi arrangerer disse anderledes dage, så skaber det en samling på skolen. For eksempel samarbejder vi med naboskolerne i idræt og holder idrætsdage. Her har Matematiklærerforeningen sået en god ide til samarbejde".

Den ene af skolens to matematikvejledere Marianne Juul Jensen er glad for årets emne.

"Jeg er også billedkunstlærer, så personligt er jeg glad for at kunne arbejde med arkitektur og design sammen med matematik. Det tager tid at arrangere sådan en dag, men vi talte om det i fagteamet og flere havde gode bud på ideer. Det er fint, hvis lærere og elever kan inspirere hinanden til nogle forskellige arbejdsformer", siger Marianne Juul Jensen.

Svært at bruge en million kroner

Logo-konkurrence

Når stjerneløb og workshops er slut, skal mellemtrinnets ni klasser arbejde videre i deres klasser. Her taler de om logoer, ser eksempler på drejninger, spejlinger og parallelforskydninger - for det er kravet til elevernes logoer på mellemtrinnet. De skal tegne et logo med en geometrisk figur, der bliver drejet, spejlet eller parallelforskudt. Logoet må højst fylde et A4-ark.

På Hillerødsholmskolen er det udelukkende mellemtrinnet, der deltager i Matematikkens Dag i år. Men reglerne for elevernes logoer i indskolingen er ellers at det skal indeholde to geometriske figurer, mens udskolingens logo skal indeholde en rumlig geometrisk figur - gerne tegnet i et dynamisk geometriprogram. Udskolingen kan også indsende en 15 sekunder lang video med deres logo.

 

Kender mange logoer

I 5.a på Hillerødsholmskolen tegner de fleste elever deres eget logo. Om et par dage skal klassen så finde ud af at vælge tre ud, som skal til afstemning på hele mellemtrinnet. Skolen skal kun sende et logo ind til Danmarks Matematiklærerforenings konkurrence, så der er et skarpt udvælgelsesløb den kommende tid.

Snurrende lykkehjul på Matematikkens Dag

Først taler eleverne om seje logoer. De nævner hurtigt Lego, Real Madrid og Adidas. Men så kommer Lamborghini, Mustang, Pepsi Maxi, Nike, McDonalds, FCK og Apple.

"Hvad gør et logo til et godt logo", spørger Marianne Juul Jensen.

"Real Madrid er verdens bedste fodboldklub", svarer en dreng hurtigt.

"Men gør det deres logo flot", spørger Marianne Juul Jensen. Hun forklarer, at logoer tit er meget simple, fordi de skal være lette at genkende.

"Nike er bare en lille bue, men man ved straks, hvad det er, der er tale om. Og Sofies bluse - ingen er i tvivl om, hvad der er på selv om der ikke står noget", siger hun og vender pigen med Batman-blusen, så hele klassen kan se den.

De taler om, at Hummel har en tydelig spejling i deres logo, mens Yamaha både kan være en drejning og tre gange spejling.

Eleverne er klar til at gå i gang med selv at designe et logo. Der er farvet papir, sakse og farveblyanter.

Logoer til konkurrencen til sendes til Danmarks Matematiklærerforening senest den 20. november. Senere bliver vinderne offentliggjort på foreningens hjemmeside dkmat.dk