"Nu skal jeg prøve at etablere en ny retning i en eksisterende sammenhæng. Det glæder jeg mig helt vildt til«, siger afdelingsleder og speciallærer Joan Christensen om sin nye funktion med at sparre med almenlærere om inklusion.

Speciallærer glæder sig til at bidrage med sin viden i almenskolen

Speciallærer Joan Christensen og to af hendes kolleger fra Lykkegårdskolen i Varde, begynder om kort tid at tage ud i kommunens almenskoler for at samarbejde med lærerne om inklusion. Hun har før integreret enkeltelever i almenklasser, men nu skal hun fokusere på elever, som allerede går i klassen. Det forventer hun sig meget af.

Publiceret
Lærerne på skolerne i Varde kan komme til at sparre med speciallærene Joan Christensen, Anette Frahm Hansen og Louise Hedevang. Til hverdag underviser de alle tre i specialafdelingen på Lykkegårdskolen.

PULJEN TIL INKLUSION

På finansloven for 2015 er der afsat en pulje på 25 millionerkroner årligt i 2015 til 2017 til at styrke indsatsen med øgetinklusion i folkeskolen. Midlerne kan bruges til frikøb afspecialpædagogiske resursepersoner som lærere og pædagoger ispecialklasser og specialskoler.

I år er de 13 udvalgte kommuner:

Kalundborg

Brøndby

Norddjurs

Haderslev

Bornholm

Slagelse

København

Høje-Taastrup

Hedensted

Varde

Horsens

Vordingborg

Greve

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Varde har ligesom 12 andre kommuner fået penge fra et projekt under Undervisningsministeriet til at frikøbe speciallærere, så de kan bidrage med viden om undervisning af elever med særlige behov til kolleger i almenskolen. Varde Kommune kan frikøbe én speciallærer på fuld tid, men har valgt at fordele jobbet på tre lærere fra specialafdelingen på Lykkegårdskolen.

Varde bygger bro mellem speciallærere og almenskoler

En af dem er Joan Christensen, som dels underviser i specialafdelingen, dels er afdelingsleder. Hun underviser også i dansk som andetsprog i skolens almene afdeling, men bortset fra dette overlap er afdelingerne meget adskilte.

»Jeg har sagt ja til opgaven som sparringspartner, fordi det er en rigtig tanke, at vi skal dele viden mellem almenskolen og specialafdelingen", siger Joan Christensen, der har prøvet at trække på sin specialpædagogiske viden i almendelen.

"Inden jeg blev afdelingsleder, havde jeg halvdelen af min undervisning i specialafdelingen og den anden halvdel i almenskolen. Når jeg havde elever i almenklasserne, som havde svært ved at trives, brugte jeg min specialpædagogiske viden til at skabe struktur, overblik og tydelighed for dem".

Trekløveret kommer ikke med et kvikfix

Joan Christensen har også erfaring med inklusion fra Agerbæk Skole, hvor hun var ansat indtil 2012. Her var hun med til at hjælpe elever fra specialklasser ind i almene klasser, enten i enkelte timer eller på fuld tid.

Udvalgte kommuner får hjælp til at øge samarbejdet mellem special- og almenlærere

"Jeg havde et tæt samarbejde med en lærer eller en pædagog fra almenklassen i opstartsfasen. Det samme havde jeg i et projekt, hvor en specialklasse boede dør om dør med en almenklasse, og hvor eleverne blev undervist sammen, så snart det gav mening. Men vi udvekslede slet ikke viden på den strukturerede måde, der bliver tale om nu", siger Joan Christensen og understreger, at hun og hendes kolleger ikke kommer med et kvikfix til lærerne på kommunens skoler.

"Vi kan hjælpe lærerne med at skabe tydelige strukturer. Nogle elever har glæde af piktogrammer til at skabe overblik over, hvad der skal ske i en time, mens andre har brug for redskaber til at kontrollere deres impulser. Der er også elever, som har brug for en belønning, hvor det for andre giver mere mening med ekstra opgaver."

Det bliver spændende at se, hvordan almenlærerne underviser

De tre speciallærere skal med andre ord være skarpe på at formidle en pædagogisk retning, som kan gøre det lettere for de inkluderede elever at overskue skoledagen.

Speciallærere skaber god vejledning gennem praksisfortællinger

"Vi skal observere i klassen og især det enkelte barn, og hvis de skoler, der har meldt sig, går lige så åbent ind i projektet, som vi gør, bliver det et samarbejde. Det er vigtigt, for det er i samarbejde, at man kan skabe forandring. Vi kommer ikke og svinger en tryllestav, og så bliver alt lykkeligt", siger Joan Christensen.

Et samarbejde indebærer også, at de tre speciallærere får noget med hjem til deres egen undervisning.

"Det bliver spændende at se, hvordan almenlærerne underviser. Hvad har de for eksempel af fagfaglige ideer, som vi kan tilpasse vores elever? Specialundervisning er en niche, men vi er kolleger og har samme uddannelse, så det bør være muligt at bygge bro".

I Nyborg hjælper specialskolerne med at få inklusion til at lykkes

Lige så vel som de tre speciallærere skal observere almenundervisning, skal almenlærere besøge Lykkegårdskolens specialafdeling.

"Ligesom vi kan få ideer til vores praksis af dem, vil de kunne få ideer med hjem fra vores undervisning", siger Joan Christensen.

Læreren må ikke føle sig alene med inklusionsarbejdet

En klassisk forskel på almen- og speciallærere er antallet af elever i klasserne, men det ser Joan Christensen ikke som en hindring for at godt samarbejde.

"Vi vil få en fornemmelse af, hvad det vil sige at stå med 24 elever i klassen, men det er ikke det, vi skal sparre om. Vi skal sparre om enkeltelever, som er udfordret i klassen, vel at mærke på en måde, så vi kan få inklusionen til at fungere i lærerens hverdag. Det er der, vores samarbejde bliver vigtigt. Vi kan have ideer til, hvad der kan gøre skoledagen lettere for eleven, men det er sammen med læreren, at vi skal finde ud af, hvordan vores ideer kan lykkes, så de gør en forskel for eleven".

Eksperter: Nyborg har fundet en enestående model

Samtidig giver samarbejdet lærerne mulighed for at prøve strategier af, følge op på dem og rette til.

"Det er vigtigt, at læreren ikke føler sig alene med inklusionsarbejdet, for det er en stor mundfuld at have børn med individuelle behov i klassen", siger Joan Christensen.

Der skal etableres en ny retning i en eksisterende sammenhæng

Udover Joan Christensen kan almenlærerne i Varde fremover få speciallærerne Anette Frahm Hansen og Louise Hedevang som sparringspartnere. Endnu er den første aftale ikke i hus, men det kommer den i nærmeste fremtid.

"Endelig lukkes der op for et samarbejde, som jeg længe har tænkt vil give mening. Det er en af grundene til, at jeg har sagt ja", siger Joan Christensen.

Speciallærere: Vi møder almenskolen med ydmyghed

At de er tre speciallærere om opgaven betyder, at de kan sparre med hinanden, fortælle hinanden om gode oplevelser og tale med hinanden om, hvordan det videre forløb i en given klasse kan foregå.

"Fordi det er struktureret, har vi tid til at udvikle på samarbejdet. Det er ikke bare mig, som får en fiks ide om, at vi skal prøve at inkludere en elev fra en specialklasse. Dengang jeg arbejdede med den måde på Agerbæk Skole, var det ikke kun mig, der kom ind i klassen. Jeg havde en elev med, som forstyrrede klassens indbyrdes hierarki, og som eleverne derfor skulle se an. Nu skal jeg prøve at etablere en ny retning i en eksisterende sammenhæng. Det glæder jeg mig helt vildt til«.