Debat

En bombe under folkeskolen

Prisen per undervisningstime per elev er faldet med 26 procent fra skoleåret 2009/2010 til skoleåret 2014/2015.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Først gennemførte kommunerne så store besparelser, at antallet af lærere blev reduceret med 12 procent, mens elevtallet kun faldt med fire procent, og i forlængelse af det besluttede Folketingets flertal så en skolereform, der medførte en markant udvidelse af de timer, eleverne skal tilbringe på skolen, vel at mærke uden at der blev tilført én krone til at løse den opgave.

En skoletime er blevet 26 procent billigere 

I stedet for at forholde sig til den dramatiske udvikling undviger politikerne ansvaret med den sædvanlige talen udenom: »Der er ikke entydig sammenhæng mellem resurser og kvalitet«, »Folkeskolens resurser skal bruges bedre, så eleverne får mere undervisning af bedre kvalitet«.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hallo! Udgiften per elevtime er allerede faldet med 26 procent, over halvdelen af kommunerne har besluttet yderligere besparelser på folkeskolen, og gennemføres omprioriteringsbidraget, kommer folkeskolen til at stå for tur endnu en gang, hvilket Michael Ziegler på KL's vegne proklamerede på kongressen i september. Vi orker ikke mere politikersnak - vi vil have handling.

Lærere og ledere knokler for at give eleverne en god skoledag. Vi har valgt vores arbejde, fordi vi synes, det er fantastisk vigtigt. Vi står hver dag med ansvaret for den kommende generations dannelse og uddannelse. Vi må forlange, at minister, ordførere og alle folketingsmedlemmer tager deres ansvar for, at vi kan lykkes med vores opgave.

I over halvdelen af landets kommuner er det vanskeligt at skaffe det nødvendige antal lærere, og problemet er stærkt stigende. Det er en bombe under folkeskolen. Der findes kun én løsning: Lærerne skal opleve, at de kan lykkes med deres opgave. Vi mangler et politisk ansvar - og det haster!