Annette Lind (S) er en af de undervisningsordførere, der gik på ønsker for folkeskolen

Se undervisningsordførernes svar i folkeskolen.dk's kandidatprøve

Seks ud af de nuværende ni undervisningsordførere prioriterede folkeskolen, da de svarede på folkeskolen.dk's kandidatprøve. Her kan du læse, hvad ordførerne skrev om folkeskolen inden valget.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Louise Schack Elholm (V)

Nævner ikke folkeskolen i sin besvarelse

Undervisningsordføreres vigtigste mærkesag er ikke folkeskolen

Mai Mercado (K)

- Kamp mod tvunge lektiercaféer

"Vores folkeskole skal ikke være en heldagsskole, hvor børnene tvinges til at blive på skolen til obligatorisk lektielæsning. Lektiecaféer er en god idé, men de skal være frivillige. Elever der har brug for et fagligt løft, eller hvor forældrene ikke kan hjælpe med lektierne, skal selvfølgelig have et tilbud om lektiecaféer. De forældre, som selv ønsker at påtage sig ansvaret for at læse lektier med deres børn, skal fortsat have mulighed for det".

- Ro, disciplin og autoritet

"Vores børn og unge skal have de bedste muligheder i livet. Derfor skal vi sikre, at vores lærere har de bedste forudsætninger for at sikre ro i klassen og et godt læringsmiljø for alle børn. Derfor skal redskaber, der virker bredes ud - fx klasserumsledelse".

- En 5-årig læreruddannelse

"Jeg var selv med til at forhandle den seneste aftale om læreruddannelsen på plads, og jeg er rigtig ærgerlig over, at der ikke blandt partierne var opbakning til at lave en 5-årig læreruddannelse. En 5-årig læreruddannelse vil styrke vores folkeskole".

Alex Ahrendtsen (DF)

Nævner ikke folkeskolen i sin besvarelse 

Annette Lind (S)

- Mit hjerte banker for folkeskolen 

"Vi skal uddanne vores børn, så de selv kan vælge deres fremtid. Som tidligere lærer og leder i folkeskolen banker mit hjerte for en stærk folkeskole med plads til alle". 

Merete Riisager (LA)

- Mere frihed og faglighed i grundskolen 

"Gøre folkeskolereformen frivillig for den enkelte skole, give lærerne en universitetsbaseret læreruddannelse, afskaffe den obligatoriske lektiecafé, give lærerne fleksibilitet i arbejdstiden, hæve koblingsprocenten til 80 % for de frie skoler, lade forældre frit vælge institution og skole til deres børn 

Jakob Sølvig (EL)

- Indflydelse tilbage til lærerne - mere tid til forberedelse

"Lov 409 var et helt urimeligt indgreb i lærerne forhandlings- og aftaleret. Derfor skal lov 409 ophæves, lærernes indflydelse på skolen genetableres og tiden til forberedelse af undervisningen udvides".

- Kortere skoledage - børn har ret til fritid

"Folkeskolereformen har generelt gjort skoledagen for lang for mange børn. En afkortning af skoledagen for de yngste elever skal gå hånd i hånd med sikring af gode SFO'er og klubber med en lovfastsat mindre forældrebetaling".

- Flere midler til folkeskolen

"Folkeskolereformen var underfinansieret. Det skal der rettes op på. Der er også brug for flere midler, så der i højere grad kan være pædagogisk personale eller to lærere i klasserne og sikres de nødvendige midler til at løfte den ressourcekrævende inklusionsindsats". 

Carolina Magdalene Maier (Alt)

- En folkeskole for hoved, hænder og hjerte

"Jeg drømmer om en folkeskole for hoved, hænder og hjerte. Jeg er træt af PISA-sammenligninger med Kina og nationale tests, der er båret af en konkurrencestatslogik. Vi bør sætte vores egne standarder for, hvad vi synes, vores elever skal uddannes til. I en folkeskole for hoved, hænder og hjerte indgår flere håndværksfag, ligesom kunst, kultur og iværksætteri er vigtige fag på skoleskemaet. Jeg vil også arbejde for at få dannelse på skoleskemaet". 

Marianne Jelved (R)

Har ikke besvaret folkeskolen.dk's kandidatprøve

Jacob Mark (SF)

- Privatskoler skal også tage et socialt ansvar

"Jeg vil arbejde for, at tilskudsmodellen til privatskoler bliver ændret. I dag har privatskolerne ikke noget økonomisk incitament til at tage elever med særlige behov. Privatskolerne kan vælge og vrage. Det betyder, at rigtig mange folkeskoler står alene tilbage med at løfte det sociale ansvar, og det er ikke godt nok".

- Flere midler til inklusionsindsatsen

"Inklusionsindsatsen presser folkeskolerne. Det har jeg selv mærket, da jeg arbejdede på en skole. Det er helt afgørende at penge fra lukkede specialpladser følger med over i folkeskolen. Og så er der brug for ekstra hænder. Mange politikere taler varmt for efteruddannelse til folkeskolelærerne. Det er ok. Men det der er allermest brug for er flere uddannede lærertimer til klasserne, så lærerne ikke står alene med klasserne".

- Øremærket tid til forberedelse

"Folkeskolereformen er dybt underfinansieret, og det betyder at skolernes økonomi er presset. Jeg frygter, at lederne sparer på lærernes forberedelse, hvis de er presset på økonomien. Det viser forskning fra andre lande, hvor man ikke har aftaler. Derfor kæmper jeg for lokalaftaler med øremærket tid til forberedelse".