"Vi mener, at den nye ordning er bedre, fordi opgaven med specialundervisning bliver fordelt anderledes i dag", siger Gordon Ørskov Madsen, formand for overenskomstudvalget i DLF.

Tillæg til speciallærere forsvinder med nyt forlig

Øget inklusion betyder færre elever i specialundervisning, og det koster nu et tillæg til lærere i henholdsvis specialklasser og for enkeltintegrerede elever. I stedet bruges pengene til at give samtlige lærere et lønløft. Med manøvren beholder lærerne den hidtidige lønsum.

Publiceret Senest opdateret

Disse tillæg forsvinder

"Der ydes til lærere, (skole)konsulenter ogbørnehaveklasseledere, der varetagerspecialundervisning/special-pædagogisk bistand i særlige klassereller andre enheder svarende til klasser, et ikke-pensionsgivendetillæg på 32,43 kroner pr. time".

  • Dette tillæg udfases, efterhånden som nye eller andre lærereovertager opgaven med at undervise i specialklasser.

Til den, der i den almindelige undervisning har ansvaret forundervisningen af en eller flere elever, der er visiteret tilspecialundervisning/special-pædagogisk med 9 eller flerestøttetimer pr. uge, ydes et ikke-pensionsgivende tillæg på 15kroner pr. time"

  • Dette tillæg forsvinder fra næste skoleår.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærere får et tillæg på 32,43 kroner pr. time, de underviser i en specialklasse. Det fortsætter de med, så længe de har opgaven, men når andre lærere kommer til fra næste skoleår, må de undervise uden tillægget. I stedet får de en højere grundløn.

Lærerforliget: Et ekstra løntrin og fokus på forberedelsen

Det indgår i det forlig, som KL og LC har lavet om lærernes løn- og arbejdsvilkår. Men der er ikke nogen, som kommer til at gå ned i løn, selv om tillægget forsvinder. De, der har tillægget i dag, bevarer det, men der sker ikke en fornyelse

"Vi har valgt at have en overgangsordning, hvor dem, der har tillægget, beholder det. Vi vil ikke tage en så stor lønandel fra den enkelte fra den ene dag til den anden", siger Gordon Ørskov Madsen, formand for overenskomstudvalget i DLF.

Næsten ikke flere enkeltintegrerede elever tilbage

Tillægget forsvinder, fordi specialklasserne har mistet elever. Derfor er der blevet færre klasser, og det betyder selvsagt også færre lærere.

Alene på specialundervisningsområdet har DLF mistet 22 millioner kroner, fordi der udbetales færre løntillæg. I stedet bruger DLF pengene til at løfte alle lærere et løntrin, så man bevarer den samlede lønsum.

Også lærere, som har enkeltintegrerede elever i klassen, får i dag et tillæg. Det er på 15 kroner pr. time, men fra næste skoleår forsvinder tillægget helt. Det skyldes, at der næsten ikke er flere enkeltintegrerede elever tilbage, efter at loven om specialundervisning blev ændret i 2012, så en elev nu skal have støtte i mindst 12 lektioner om ugen, før der er tale om specialundervisning.

"Vi mener, at den nye ordning er bedre, fordi opgaven med specialundervisning bliver fordelt anderledes i dag. Mange lærere oplever at have elever, som har særlige behov i klassen. Derfor er der også et pædagogisk argument for at lave en anden lønfordeling, end der har været hidtil", siger Gordon Ørskov Madsen.