Flere af teksterne har forskellige eksempler på konkrete undervisningsideer. Og de kan sagtens læses som et selvstudie, fortæller Louise Wandel.

Sneak peek: Tekster klar til kompetenceløft i engelsk

Systematisering, styrketræning og integrering af grammatik i hele sprogundervisningen - det er opskriften på engelsklærernes kompetenceløft, når Danmarks Lærerforening afholder de to første A.P. Møller-fonds-kurser i marts.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De engelsklærere, der til marts deltager i DLF's kompetenceløftkurser, skal med hjælp fra fire indsatsområder og 12 faglige tekster have sig en på inspirationen. Der er nemlig masser af viden på menuen, og fokus er sat på at effektivisere engelskundervisningen.

Louise Wandel er en af de engelsklærere fra professionshøjskolen UCC, der har været med til at strikke læringsforløbet sammen. Hun er  cand.mag. i engelsk og psykologi og har - stort set - siden år 2000 undervist på flere læreruddannelser rundt om i landet. Sammen med to andre kolleger har hun udvalgt de tekster og områder, hvor 95 lærere kan finde inspiration til at effektivisere deres undervisning, når deres kompetencer til marts skal løftes.

May the grammar force be with you Forud for kurserne er der blevet udarbejdet et review - en oversigt over teksterne, deres indhold og anvendelse. I reviewet præsenterea, hvilke emner, kompetenceløftkurserne kommer omkring (hent hele reviewet via linket til højre):

  • Sproglig opmærksomhed og sproglig bevidsthed
  • Focus-on-form - grammatik og ordforråd
  • Taskbasering og kommunikativ sprogundervisning
  • Tidlig sprogstart

"Emnerne og artiklerne er udvalgt, fordi de kan bidrage til at gøre undervisningen mere effektiv", fortæller Louise Wandel om teksterne. Og gennem alle fire emner går der en rød tråd om systematisering og at skærpe elevernes sproglige og grammatiske opmærksomhed.

"Børn skal ikke kun være opmærksomme på, hvad de siger - men også hvordan de siger det. Derfor skal grammatikken også integreres i den almindelige, kommunikative undervisning og ikke være en isoleret del af det at lære engelsk", siger Louise Wandel. Grammatik befrier nemlig sproget, understreger hun, og derfor vil en øget opmærksomhed på sproget gøre, at det læres bedre.

Kursus-sult giver lange ventelister

Styrketræning og systematisering Danske børns engelske ordforråd er ikke stort nok. Derfor er det også en del af Fælles Mål, at elever ved udgangen af 9. klasse skal have et ordforråd svarende til de 3000 mest brugte ord i det engelske vokabular. Men vejen mod fluency starter med systematisk styrketræning af ordene, også mere end ën gang. Og netop den systematiske tilgang forventer Louise Wandel kommer til at være ny viden for mange af deltagerne:

"Sprogtilegnelse er en langsom og kompleks proces, og derfor skal den trænes hele tiden. Ligesom når man går i fitness, så stopper man jo ikke med at træne en muskelgruppe, bare fordi man har lavet ti øvelser. Derfor er det vigtigt at genbruge og vende tilbage til de samme ordgrupper igen og igen".

DLF vil uddanne 1500 lærere for A.P. Møller-penge

Engelsk på 1. klasse Ifølge Louise Wandel afslører reviewets sidste tekst, at eleverne er glade for den tidlige sprogstart - men at det også kræver en dygtig og struktureret lærer, hvis undervisningen skal give mening, når der kun er afsat en time om ugen til det.

"Det er vigtigt, at der er læring i alle aktiviteter. Der er mulighed for en hands on-didaktik, hvor sproget bliver leget ind i dem. Og når de er så små, så har de ikke de samme forbehold for billedbøger, for det er de ikke blevet for gamle til endnu", siger Louise Wandel om den tidlige sprogundervisning.

Flere af teksterne har ifølge Louise Wandel forskellige eksempler på konkrete undervisningsideer,og er oplagt som selvstudie, hvis man som engelsklærer er interesseret i at vide mere, men ikke skal med på kompetenceløftkurserne. Til højre for artiklen er link til reviewet, og ved hver tekstpræsentation i reviewet er beskrivelser af, hvor materialet er tilgængeligt.

De to kompetenceløftkurser er arrangeret af Danmarks Lærerforening, og pengene kommer fra A.P. Møller Fondens milliardpulje, der skal sikre efteruddannelse til lærerne.  Der er lukket for tilmeldingen til kurserne, og de finder sted i Bjerringbro d. 12.-13. marts og i Ringsted d. 19.-20. marts 2015.