Pernille Brinch er uddannet lærer og daglig leder af Time2learn.

Plads til pædagogisk udvikling

Efter 15 år som lærer startede Pernille Brinch firmaet Time2learn. Firmaet tilbyder lektiehjælp, kurser og udvikler undervisningsmaterialer. Egentlig ville hun gerne være fortsat med at arbejde i folkeskolen, men hun følte ikke, at der var plads til pædagogisk udvikling.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Der skal altid være mælk i køleskabet, og vi skal ikke holde møder. Det skrev jeg i min forretningsplan«, siger Pernille Brinch, der er indehaver af Time2learn og uddannet lærer.

»Jeg brænder for den fagfaglige pædagogiske udvikling. Jeg ville gerne have fortsat i folkeskolen, men der var ikke plads til udvikling«.

Det er seks år siden, at hun forlod folkeskolen, og det var også en oplevelse her, der gav hende idéen til et firma, der skulle tilbyde lektiehjælp.

»Jeg havde en skøn pige i en 9. klasse, der gerne ville være dyrlæge, men hun havde ikke læsekompetencerne til det. Hvis jeg havde haft hende alene, så ville det have gjort en forskel«.

Pernille Brinch fik sin kollega, Pernille Ladegaard, matematiklærer, med på idéen.

»Jeg solgte mit sommerhus, og så startede vi op hjemme i min kælder. Men det blev hurtigt for småt, og så overtog vi en bygning, hvor der tidligere var børnehave«.

Markedet for lektiehjælp vokser

Nye tanker

I udeområdet er der anlagt en læringshave. Her skal kroppen i sving. Der er blandt andet en udsagnsordssti, kæmpe koordinatsystem og en vokaltrappe.

»Vi har de sidste par år udviklet en have gennem fagligt teoretisk overblik og praktiske erfaringer fra udendørsundervisning af børn og unge. Det har resulteret i en nyskabelse af pædagogiske muligheder i form af en læringshave«.

Pernille Brinch er overbevist om, at de lærere, der vælger at arbejde for hende, ikke gør det på grund af de ekstra penge.

»De gør det, fordi der her er tid til at udvikle nyt, og de får lov til det. Det gør vi ikke gennem lange møder, men gennem den daglige brug af materialer. Vi deler viden med hinanden. Det er meget uhøjtideligt«.

Der er ti til 15 fasttilknyttede lærere og omkring 30 lærere med en løsere tilknytning. Alle underviser i deres linjefag.

Opdragelse

Kunderne er forældre til børn, der har forskellige faglige udfordringer.

»Vi underviser næsten altid en til en. Det er en meget gunstig situation. Slet ikke de vilkår, som lærere har i folkeskolen. Vi har jo heller ikke alle de andre opgaver som dannelse, demokratiforståelse og sociale opgaver, så vi kan koncentrere os 100 procent om det faglige, men de andre ting er tit en sidegevinst«, siger hun.

De faglige resultater er altid det primære, men det smitter af på selvværd og andre fag, når eleverne oplever succes i et fag.

»Vi bruger målrettede opgaver, der passer til Frederik eller Mohammed. Og vi udvikler selv vores undervisningsmateriale«, siger Pernille Brinch.

Forældrene kontakter Time2learn, når resurserne er opbrugt, eller hvis noget er gået i hårdknude. »Det er oftest mangel på tid og tydelig kommunikation mellem forældre og lærere om, hvem der har hvilken opgave hvornår. Vi ser, at forældre er dybt frustrerede over, hvordan de skal læse lektier med deres barn, når det er svært for barnet. Derfor er det ofte forældrevejledningen, der skaber faglige resultater«, siger Pernille Brinch.