Repræsentanter fra skolelederne, forældrene, eleverne, pædagogerne, kommuner, Christiansborg og lærerne sad på rad og rakke på træstole på scenen og svarede på spørgsmål fra den propfyldte have.

KL: Kommunerne har ansvaret for skolereformen

Regeringen har lavet en god reform, nu er det kommunernes ansvar, at der er resurser nok, at der er de rigtige skoleledere, og at lærerne ved, hvad der skal ske i det kommende skoleår, lød budskabet fra formanden for KL’s børne- og kulturudvalg, Anna Mee Allerslev.

Publiceret
"Alle tidligere reformen i folkeskolen er startet nedefra. Den her er startet ovenfra. De har ikke lærerne med. De har ikke eleverne med", sagde lærer Betty Mogensen fra Allerød efter debatten.

Mandag morgen vil jeg...

Sig med to ord, hvad I vil gøre på mandag - lød opgaven tilFolkeskolens interessenter:

Henning Pedersen formand for BUPL:

 "Jeg vil arbejde for, at pædagogerne bidrager til at skabeen ny skole, og jeg håber også at få andre grupper med. Det er dempå skolen, der skal skabe det nye".

 

Agnete Vienberg tidligere formand for Danske Skoleelever:

"Jeg vil tage til One Direction koncert, men på tirsdag vil jegrejse rundt til elever på skoler og prøve at forklare dem, hvadskolereformen betyder".

 

Mette With Haagensen formand for Forældre og Skole:

"Husk på, at vi gør det for børnenes skyld. Det skal vi tænkeover hver gang, vi gør noget nyt i skolen".

 

Christine Antorini undervisningsminister:

"Jeg skal besøge to skoler på mandag. Jeg har også besøgt enskole i dag. Mange er allerede i gang og har været i gang længe medblandt andet at få bevægelse ind i skolen og have engelsk i førsteklasse og allerede i børnehaveklassen. Jeg besøger skolerne, forjeg vil meget gerne lærer af praktikerne".

 

Claus Hjortdal formand for Skolelederforeningen:

"Retning og dialog. Skolelederne skal skave retning. Vi skalhave gang i dialogen og kommunikationen med forældre, elever oglærere".

 

Anna Mee Allerslev formand for KL's børne- og kulturudvalg:

"Anders Bondo skal være med. Lærerne skal med. Men forældre ogelever skal også være med. De er blevet glemt lidt i den hermudderkastning".

 

Anders Bondo måtte videre til et nyt arrangement og nåede derforikke at svare på spørgsmålet.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvem har ansvaret for skolereformen? Det spørgsmål var i fokus, da Politikens uddannelsesredaktør Jacob Fuglsang styrede debatten, da skolereformen som det første blev sat til debat på Gæstgiveren i Allinge i anledning af Folkemødet på Bornholm.

Repræsentanter fra skolelederne, forældrene, eleverne, pædagogerne, kommuner, Christiansborg og lærerne sad på rad og rakke på træstole på scenen og svarede på spørgsmål fra den propfyldte have.

Formand for DLF Anders Bondo Christensen fortalte, hvordan han netop havde været sammen med tillidsrepræsentanter, der kunne berette om lærere, der skulle undervise helt op til 31 lektioner næste skoleår.  

"Der hersker stor usikkerhed. Hvis vi får afklaret, at der er fuldt styr på det, vil jeg gå meget gladere herfra", sagde Anders Bondo.

"Der er spændinger i reformen"

KL: Vi skal sørge for de rigtige skoleledere

Formand for KL's børne- og kulturudvalg og beskæftigelses- og integrationsborgmester i København den radikale Anna Mee Allerslev medgav, at ikke alle kommuner er nået lige langt med arbejdet med reformen.

"Nogle steder er de ikke nået langt nok. De skal nå længere. Men der er også mange steder, hvor de er nået rigtig langt", sagde Anna Mee Allerslev, som også mente, at det var kommunernes ansvar at have de rette skoleledere ansat til opgaven.

"Det er en svær situation. Ikke alle skoleledere er klar. Det er et politisk ansvar, at dem, der ikke klar, får efteruddannelse. Og med dem, der stadig ikke er klar, skal der ske en afvikling. Vi skal sørge for, at det er de rigtige skoleledere".

Følg Folkeskolen på Folkemødet

Lederformand: Vi er ikke på katastrofekurs Skoleledernes formand mente, at skolerne er nået meget længere, end mediernes billede giver udtryk for.

"Vi er altså på vej. Medierne er fastfrosset over katastrofekurs og Titanic-billeder. Jeg kan ikke genkende det billede".

Han var ikke så bekymret over, at lærerne skal arbejde efter nye arbejdstidsregler.

"Det har vi prøvet før. Det er reformen, der kommer til at tage tid", sagde Claus Hjortdal. "Jeg siger ja til reformen, men det er ikke et halleluja. Jeg er dybt bekymret for, at nogle lærere ikke har motivationen. Skolelederne har brugt så meget tid på at vende det. For det er motiverede og engagerede medarbejdere, der kan få det til at lykkes".

Et spørgsmål lød, hvad Claus Hjortdal vil gøre for de skoleledere, der ikke kan få det til at lykkes.

"Hvad kan jeg gøre? Jeg kan ikke stille mig op sige, at det er noget lort, når et stort flertal har vedtaget det ved lov. (….) Hvis den her reform skal lykkes, så kræver det noget af os alle, også af tillidsrepræsentanterne, elever og skoleledere. Vi skal alle tage et ansvar for, at det lykkes".

Skoleleder: Vi skal arbejde for at forstå hinanden