Nationale test
18   1915

Startproblemer med nationale test ikke løst endnu

De nationale test rummer ikke det nødvendige antal opgaver til de dygtige elever. Det og en række andre problemer med testene påpegede et ekspertpanel i 2007. Seks år og to millioner test senere viser en ny evaluering de samme problemer, som kan betyde, at testene ikke giver et reelt billede af, hvad eleverne kan.

Allerede i 2007, da nogle få test var gennemført for første gang, påpegede et ekspertpanel, at der som minimum skal være lige mange opgaver til de 10 procent stærkeste elever som til de 10 procent svageste. Men i dag, seks år senere, er dette mål langt fra opfyldt - der er slet ikke opgaver nok til de dygtigste elever. Hele det adaptive princip er baseret på, at hver eneste elev skal svare rigtigt på cirka halvdelen af de opgaver, han møder, og forkert på halvdelen. Men for de dygtigste elever kan dette mål altså ikke nås - de tømmer simpelthen opgavebanken.

Kan ikke måle på de dygtigste

Artiklen fortsætter under banneret

"Det betyder, at testen ikke kan tilpasse sig til deres niveau, som den skal, og at den derfor ikke kan give en tilstrækkeligt præcis vurdering af de dygtigste elever", forklarer professor i pædagogisk statistik Peter Allerup.

Han har altså en mistanke om, at de testresultater, som regeringen har besluttet at give en endnu større rolle i styringen af fremtidens folkeskole, ikke nødvendigvis holder vand - at det ikke er sikkert, man kan regne med, at tallene faktisk giver et korrekt billede af elevernes præstationer. Men han kan ikke dokumentere det, for Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen har ikke i denne omgang villet give ham adgang til reelle testresultater. Den netop offentliggjorte evaluering har simpelthen ikke set på, om testene faktisk måler det, de skal. Det håber Peter Allerup nu på, at han vil få mulighed for at kigge på i et efterfølgende forskningsprojekt.

Men firmaet Rambøll, der har forestået evalueringen, har bedt eksperter i de forskellige fag om at kigge på testopgaverne. Og eksperterne påpeger en hel række problemer, som allerede blev påpeget i 2007. Foruden manglen på svære opgaver er der blandt andet ønsket om, at læsetestene også måler læsehastighed.

Tester ikke læsehastighed

"Det må være muligt at lægge måling af elevernes læsehastighed ind. Netop hastighed er et område, hvor Danmark virkelig ligger i bund, det vil sige på niveau med Venezuela", påpegede læseprofessoren Carsten Elbro allerede dengang. Siden har det stået på Kvalitets- og Tilsynsstyrelsens liste over påtænkte forbedringer af testene, men der er ingenting sket, og i den nye evaluering peger eksperterne igen på, at læsehastigheden bør måles.

Kan det at der mangler opgaver til de dygtigste og at læsehastigheden slet ikke måles ikke betyde, at dygtige 8.-klasse-elever i princippet kan svare rigtigt på samtlige læseopgaver, hvis de bare giver sig tid nok?

"Jo, det er der risiko for", bekræfter Peter Allerup og ærgrer sig endnu engang over, at han ikke har haft mulighed for at se på data, om der faktisk er et stort antal læsetest, som ikke lever op til hele konceptet om cirka 50 procent forkerte svar og derfor ikke giver en sikker bedømmelse af eleverne.

Problemer med multiple choice-opgaver

Et andet markant kritikpunkt i 2007 og igen i 2013 er, at de såkaldte "distraktorer", dvs. de forkerte valgmuligheder i multiple choice-testene faktisk ikke alle sammen er forkerte. Eleverne må altså kun vælge ét svar, selvom der er flere svar, som er helt eller delvist rigtige.  Det bad eksperterne om at få rettet igennem i 2007, men i 2013 er kritikken den samme. "Det skaber frustration hos fagligt stærke elever, da de ikke har mulighed for at afgive det svar, som de ønsker", påpeges det.
Opgaverne kritiseres også for forvirrende, misvisende og forældede illustrationer og for inkonsekvent brug af faglige begreber i opgaveformuleringer og svarmuligheder.

Direktør: Vi er i gang

Folkeskolen.dk har fredag bedt om et interview med en ansvarlig i Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen om, hvorfor de problemer, som blev påpeget i reviewet i 2007, stadig ikke er rettet op i 2013. Styrelsen ønskede ikke at deltage i et interview, men den nytiltrådte direktør Jacob Holbraad skriver i en mail til folkeskolen.dk: 

"Nu har vi fået evalueringen. Den vil blive fulgt op af en redegørelse fra undervisningsministeren til Folketinget om virkningerne af loven for så vidt angår de nationale test og en vurdering af behovet for eventuelle ændringer. Redegørelsen vil også indeholde en opfølgning på evalueringens resultater".
 
"Ministeriets opgavekommissioner har løbende fokus på at producere svære opgaver og gennemgik sidste år opgavebanken. Opgavekommissionerne så bl.a. på kvaliteten af illustrationerne i opgaverne og dobbeltkonfekt i opgaver. Opgavekommissionerne er nu i gang med at få styrket kvaliteten af testopgaverne".
 
"Ministeriet planlægger i øjeblikket et kompetenceudviklingsforløb for opgavekommissionerne med fokus på testmetode. Kompetenceudviklingsforløbet vil blive afviklet i et samarbejde med eksperter på området".

Ny version af rapporten 20/11, red.:
Undervisningsministeriet oplyser, at Rambøll på baggrund af en nærmere analyse af visse data har konstateret mindre ændringer i nogle specifikke resultater i rapporten. Revisionen vedrører effekttallene i dansk, læsning. Disse effekttal er samlet set lidt højere end i den tidligere version. Evaluator anfører, at der således ikke rykkes på nogle af konklusionerne i rapporten.



Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ