Sproglærerne er ikke tilfredse med det timetal, det 2. fremmedsprog står til at få med folkeskolereformen.

Tysk- og fransklærere protesterer over skolereform

Det, der på overfladen lyder som en styrkelse af 2. fremmedsprog, risikerer at blive fatalt, skriver tysk og fransklærerne i et brev til børne- og undervisningsudvalget. Udvalget har bedt undervisningsministeren om at svare på henvendelsen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eleverne skal tidligere i gang med det 2. fremmedssprog. Allerede i 5. klasse står den på tysk eller fransk, når folkeskolereformen fra august 2014 bliver virkelighed. Men det bliver på bekostning af udskolingen, hvor der bliver færre undervisningstimer, og det har fået Sproglærerforeningens tysk- og fransk-fagudvalg samt  Fransklærerforeningens Folkeskolefraktion og Tysklærerforeningen for Grundskolen til at rette henvendelse til børne- og undervisningsudvalget.

"Det lyder flot, at der "afsættes" tre ugentlige lektioner. Men når vi nærlæser forslaget og går ned i den vedføjede "Tabel over forslag til revideret skoleuge", så opdager vi, at det, der beskrives som en styrkelse af tysk/franskmed tre ugentlige lektioner, bliver til en regulær svækkelse af 2. fremmedsprog i udskolingen, idet der skæres i alt to lektioner i 8. og 9. klasse. Det er intet mindre end fatalt! Det er i udskolingen, at eleverne skal forberede sig til afgangsprøverne, både mundtligt og skriftligt", skriver sproglærerne, der fortsætter:

"Det kræver tid, hvis eleverne i udskolingen skal leve op til Fælles Mål til prøverne. I øjeblikket klarer eleverne sig dårligere i tysk og fransk end i engelsk til folkeskolens afgangsprøver. Tysk har her et særligt problem, da de gennemsnitlige tyskkarakterer "skraber bunden" (modsat engelsk, hvor karaktererne ligger helt i top)."

Herefter gør de klart, at netop et godt sprog i udskolingen skal stimulere elevernes lyst til at vælge flere fremmedsprog, når de vælger en ungdomsuddannelse.

Flere timer til sprogfagene i den nye folkeskolereform

"For at sige det helt klart: Vi er endog MEGET tilfredse med, at 2. fremmedsprog nu skal påbegyndes i 5. klasse og gøres obligatorisk. På det område er reformen helt rigtig - og den var mere end tilrængt. Det er dog frygtelig ærgerligt, at forslaget samtidig svækker 2. fremmedsprog i udskolingen. Helt galt er det, at der kun skal være tre lektioner i 9. klasse. Fordelene ved den tidlige sprogstart risikerer at forsvinde med beskæringen i timetallet i udskolingen", skriver de, før de opfordrer forligsparterne til at revidere aftalen inden den bliver til virkelighed.

Udvalget har i et skriftlig spørgsmål bedt undervisningsminister Christine Antorini er om at forholde sig til henvendelsen.

Tysklærere foreslår model for flere sprog

Opdateret den 26. august kloken 12.36:

Brevets afsenderkreds er blevet udvidet, så det fremgår i artiklen, at afsenderne er: - Sproglærerforeningens tysk- og fransk fagudvalg.

- Fransklærerforeningens Folkeskolefraktion.

- Tysklærerforeningen for Grundskole.

Læs mere

Læs hele brevet her.