Elever i Kolding Kommune kan se frem til at få erstattet samtlige af de timer, de gik glip af under lockouten.

Kolding Kommune bruger lockout-millioner på 40 nye lærere

Landets kommuner skal i gang med at tage stilling til fremtiden for de sparede penge og tabte undervisningstimer. I Kolding bliver afgangselever tilbudt ekstra timer i prøvefagene, og i det kommende skoleår ansættes 40 nye lærere.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Kolding Kommune har de tjent 23,5 millioner kroner på lockouten samtidig med, at eleverne har mistet 50.000 timer. Kommunen har dog kun 9.000 timer op til minimumstimetallet, men 50.000 timer op til det planlagte antal timer. I dag er det blevet besluttet, at de sparede penge skal bruges på at garantere eleverne samtlige tabte timer.  

"Den politiske holdning i Kolding Kommune er, at borgerne ikke kun skal have et minimum antal af timer, men det serviceniveau, de er blevet lovet. Nu har de mistet en helt måneds service, og derfor har vi valgt at dække det komplet i det følgende år. De sparede penge skal gå til timer til eleverne og de svarer til 40 lærerstillinger", siger børne- og uddannelsesdirektør i Kolding Kommune, Ib Hansen.  

Ekspert: De fleste kommuner vil bruge lockout-millioner på skolen

De 40 nye lærere bliver ansat i ordinære stillinger på lige vilkår som alle andre lærere. Kolding Kommune er landets 10. største skolevæsen, og derfor forudser børne- og uddannelsesdirektør Ib Hansen, at langt størstedelen af lærerne vil kunne blive i stillingerne på grund af lærere, der går på barselsorlov, pension og lignende.

Afgangselever får flere timer Elever i 9. og 10. klasse, der ikke har muligheden for at indhente tabte timer i det kommende år, får i stedet flere timer til de fag, de skal til prøver i i maj og juni.

"Vi vil sikre os, at eleverne i 9. og 10. klasse får den nødvendige undervisning i de fag, de snart skal til prøve i. Det sker ved at tone op for prøvefagene og tone ned for de andre fag.  Det er vigtigt at lave en fokuseret indsats, så eleverne er så godt rustet som muligt og får en god afslutning på deres skolegang", siger Morten Kirk Jensen, der er chef for skoleområdet i Kolding Kommune.

Lokal beslutning, om lockout-millioner skal blive i skolen

Ministeriet for Børn og Undervisning anbefaler da også, at skolerne lægger større vægt på kompenserende undervisning til afgangseleverne, men ifølge Morten Kirk Jensen meldte kommunen allerede for to uger siden, at skolerne skal målrette undervisningen mod prøvefagene. Han tror, at den ekstra undervisning kan gennemføres på normale skoledage.

"Det vil være uhensigtsmæssigt at bruge weekenderne til skoledage. Der har været rigeligt uro i familierne, så nu skal der også gives mulighed for familiært samvær. Vi prøver at få det ind i den almindelige skoledag", siger chef for skoleområdet, Morten Kirk Jensen.

Forskelligt i hver kommune Det er op til den enkelte kommune at beslutte, hvordan tabte undervisningstimer skal erstattes, og hvordan de sparede penge skal bruges. I Kalundborg Kommune er de også kommet ud af lockouten uden at bringe minimumstimetallet i fare, men her bliver de sparede penge som udgangspunkt puttet i kommunekassen.

FTF: Kommunerne sparer 48 millioner kroner om dagen på lockout

"Vi har allerede givet eleverne minimumstimetallet og dermed overholdt loven. Der bliver en fællesdrøftelse i skoleledergruppen om, hvorvidt der skal gives nogle ekstra penge i forbindelse med tabet af timer. Hvis de vurderer, at der er brug for udgifter for eksempel i forbindelse med at gøre eleverne eksamensklar, så kan nogle af pengene bruges til det. Men ellers bliver de puttet i kommunekassen for fremadrettet at blive brugt på folkeskoleområdet", siger børne- og unge direktør i Kalundborg Kom-mune, Hanne Dollerup.