»Det har været en øjenåbner at skrive arbejdet ned. 
Meget betragter jeg normalt ikke som arbejde. Det er bare noget, jeg ’gør’«, siger lærer Lene Kjelgaard Bech.

»Lærerrollen er et job, man tager på«

Publiceret

Lene Kjelgaard Bech

• 52 år.

• Paradisbakkeskolen, afdeling Nexø.

• Har undervist i 30 år.

• Mellemtrinskoordinator og 
skolekoncertkoordinator.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

7 døgn i 3 læreres liv

Mandag

Jeg besvarer beskeder på intra hver morgen. Om mandagen har jeg indført morgensang på mellemtrinnet. Det giver sammenhold på vores store skole.

Jeg skriver en ugeplan for den klasse, jeg er klasselærer for. Forældrene plejer at få den søndag, men intra var nede i går, så der brugte jeg i stedet to timer på at finde telefonnumre, mailadresser eller Facebook-profiler på forældrene, så de kunne få at vide, hvorfor den ikke kom.

Bagefter er jeg til mellemtrinsmøde, som jeg har arrangeret i min funktion som koordinator.

Eleverne deltager i en læsekonkurrence »Bornholm læser for sjov«, så en del af min forberedelse går med at finde tekster til de enkelte elever.

Meget af min forberedelsestid går også til engelsk, for det underviser jeg i uden at være linjefagsuddannet. Jeg synes, det er rigtig spændende, men det kræver mere for at finde eller lave undervisningsmaterialer.

Tirsdag

Jeg spiser et kvarter med eleverne fire dage om ugen. Det er en fælles forpligtelse ved alle indskolings- og mellemtrinselever, men lige nu er det til stor debat på skolen, fordi udskolingslærerne har flere pauser end vi andre.

På vej hjem render jeg ind i en sneboldkonflikt i skolegården, så jeg bliver for at få styr på det.

Jeg arrangerer et skoleteaterarrangement. Et par timer går også med diktatretning, generel forberedelse og planlægning af vikartimer til næste uge.

Onsdag

Jeg mødes hver anden uge med min klasselærerkollega på årgangen. Det plejer at tage 1-1,5 timer, men i dag er der it-kursus, så vi bruger kun en halv time på årgangsmødet.

En 100 procent støttekrævende elev er for nylig startet i min klasse og i fritidsklubben, så jeg smutter over for at se hendes »landing«. Jeg kan godt lide at besøge klubben, for det giver meget at se elevernes sociale samspil der.

Torsdag

Jeg mødes kort med den nye elevs støttepædagog for at samle op på, hvordan det går. Jeg har selv været med til at vælge hende, og hun er fantastisk.

Jeg laver og kopierer undervisningsmaterialer til dansk og engelsk. Derudover bruger jeg min eftermiddag på forberedelse - men aftenen er fri.

Fredag

Jeg står tidligt op og forbereder min undervisning. Jeg møder først klokken 10 om fredagen, men jeg kan godt lide at bruge tiden inden, så jeg får noget ud af tidsrummet.

Lørdag

Om lørdagen holder jeg altid skolefri dag. Det er jeg nødt til. Mit arbejde fylder så meget, så jeg har brug for at have en dag, hvor jeg ikke skal være »på«. For mig er lærerjobbet ligesom en kåbe, man tager på - men indimellem skal den også hænge lidt på knagen.

Søndag

Jeg skriver min klasses detaljerede ugeplan for næste uge og sender den til forældrene. Jeg retter også danskopgaver, tæller op og indberetter læsekonkurrenceresultatet for min klasse og besvarer en hel del beskeder fra både skole og forældre på intra.