Lærerne er hinandens arbejdsgivere

Alkjærskolen i Ringkøbing arbejder med tilstedeværelsesramme, så lærerne kan regne med hinanden fra 7.50 til 16.

Publiceret

En lang proces

Processen med at gå fra lærere, der hver især var ansvarligeover for eget skema, til en hverdag, hvor man står på mål for heleteamet, har været lang. Den begyndte i den sidste halvdel af90'erne, og Alkjærskolen er ikke i mål endnu. Tilstedeværelsesrammeer et middel til at nå en målsætning om, at arbejdet i de enkelteteam fungerer optimalt.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerjobbets individuelle fleksibilitet og frihed er for mange et gode, de ikke vil undvære. Men på Alkjærskolen har de gjort det - her er lærernes arbejdstid lagt i en »tilstedeværelsesramme«. Rammen aftaler de med kollegaerne i et selvstyrende team på omkring fire lærere.

Farvel til den privatpraktiserende lærer

Hvert enkelt team bestyrer en årgang og står selv for at dække med vikarer, hvis der er fravær. Team-koordinatorerne står desuden for at vurdere, om der for eksempel er brug for en ekstra lærer i en klasse på grund af inklusionsudfordringer.

På den måde er lærerne blevet forpligtede i forhold til den fælles opgave, teamet har i forhold til eleverne, og de har afstemt, i hvilket tidsrum de kan forvente at disponere over hinandens arbejdstid.

Det har ifølge lærere og leder på skolen givet langt bedre rammer for samarbejdet i de lokale team. Og skabt muligheder for, at man i teamet kan sætte større pædagogiske udviklingsprojekter i søen.