Arbejdstid
0   420

Lærerne er hinandens arbejdsgivere

Alkjærskolen i Ringkøbing arbejder med tilstedeværelsesramme, så lærerne kan regne med hinanden fra 7.50 til 16.

Lærerjobbets individuelle fleksibilitet og frihed er for mange et gode, de ikke vil undvære. Men på Alkjærskolen har de gjort det - her er lærernes arbejdstid lagt i en »tilstedeværelsesramme«. Rammen aftaler de med kollegaerne i et selvstyrende team på omkring fire lærere.

Hvert enkelt team bestyrer en årgang og står selv for at dække med vikarer, hvis der er fravær. Team-koordinatorerne står desuden for at vurdere, om der for eksempel er brug for en ekstra lærer i en klasse på grund af inklusionsudfordringer.

På den måde er lærerne blevet forpligtede i forhold til den fælles opgave, teamet har i forhold til eleverne, og de har afstemt, i hvilket tidsrum de kan forvente at disponere over hinandens arbejdstid.

Det har ifølge lærere og leder på skolen givet langt bedre rammer for samarbejdet i de lokale team. Og skabt muligheder for, at man i teamet kan sætte større pædagogiske udviklingsprojekter i søen.

Artiklen fortsætter under banneret

En lang proces

Processen med at gå fra lærere, der hver især var ansvarlige over for eget skema, til en hverdag, hvor man står på mål for hele teamet, har været lang. Den begyndte i den sidste halvdel af 90'erne, og Alkjærskolen er ikke i mål endnu. Tilstedeværelsesramme er et middel til at nå en målsætning om, at arbejdet i de enkelte team fungerer optimalt.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ