"Lærerne har i årevis set på konsulentkollegaers højere løn, men har trøstet sig ved, at de selv kunne se frem til en aldersreduktion," siger Philippa Steen.

Ældre speciallærere går glip af aldersreduktion

En ung konsulent får mere i løn end en ung speciallærer. Til gengæld kan læreren se frem til færre undervisningstimer, når hun bliver 60 år. Nu oplever ældre lærere, at de bliver konverteret til konsulenter, og så går de glip af både løngevinst og aldersreduktion.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er blandt andet tilfældet på Center for Rehabilitering og Specialundervisning i Odense.

"Når økonomidrengene går efter at få mere arbejde ud af folk, sammenligner de konsulenter og lærere, som ikke er tjenestemænd, og siger: 'Aha, lærere over 60 år har typisk fem undervisningstimer færre om ugen på grund af aldersreduktion. Derfor gør vi dem til konsulenter'", fortæller synskonsulent og tillidsrepræsentant Phillippa Steen.

I øjeblikket har centret fire-fem lærere under opsigelse, så de kan overgå til konsulentfunktion pr. 1. januar 2013.

"En ung konsulent får en væsentlig højere løn end en ung lærer, der så til gengæld kan glæde sig til aldersreduktionen. Vi har flere lærere, som er blevet 60 år, og som nu hverken får færre timer eller den løngevinst, som deres yngre kolleger har udsigt til. Det er de rigtig kede af, men de har ikke kunnet undgå det, for de er blevet varslet, at deres stillinger ville blive konverteret til konsulentordningen, og hvis de ikke skrev under, havde de i praksis selv sagt op", siger Philippa Steen.

Arbejdsgivere kan forlange mere undervisning af konsulenter

Ved at ansætte konvertere lærere til konsulenter kan arbejdsgiveren forlange flere undervisningstimer af dem på grund af den fleksibilitet, der ligger i konsulenternes opgaveløsning i forhold til lærernes arbejdstidsaftale. Men Phillipa Steen har svært ved at se, hvordan det kan lade sig gøre. Dels skal der også afsættes tid til forberedelse, efterbehandling og samarbejdsmøder, når konsulenter skal undervise. Dels har lærerne arbejdet for fuld udblæsning hele tiden.

"Lærerne kan ikke se, hvordan de skal kunne undervise mere, end de gør i forvejen. Det har også betydet en voldsom skuffelse for dem, der i årevis har set på konsulentkollegaers højere løn, men har trøstet sig ved, at de selv kunne se frem til en aldersreduktion," siger Philippa Steen.

Centret mister hurtigt de undervisningstimer igen, som man får ud af ældre lærere, vurderer hun. For man er også nødt til at konvertere deres yngre kolleger.

"Ellers er det aldersdiskrimination. Men lønnen er en fordel for de unge, så de har som regel ikke noget imod at blive konsulenter. De underviser alligevel lige så meget som konsulenterne, da de udfører det samme arbejde. Men de ældre lærere føler sig som et B-hold, for det er også dem, der bliver skævet til, når der er prikkerunder", siger Philippa Steen.

Ældre speciallærere føler sig presset til at gå før tid

Også andre centre har gjort lærere til konsulenter

Medarbejderne på centret i Odense er ikke de eneste, der oplever at få ændret deres ansættelseform. Før strukturreformen var underviserne på det daværende Tale- og Høreinstituttet i Hellerup ansat som lærere. I 2009 fusionerede instituttet med Center for Syn- og Kommunikation i Søborg, hvor man var ansat på konsulentvilkår.

"Nu er vi alle ansat som konsulenter. Mange ønskede ellers at forblive på lærervilkår, men der var ikke mulighed for at vælge. Vores arbejdsvilkår er væsentligt forringet i kraft af, at vi er konsulentansatte, og vores aldersreduktion er fjernet", svarer Pia Dorthe Rasmussen i en rundspørge, folkeskolen.dk har lavet blandt DLF-tillidsrepræsentanter på specialinstitutioner.

Også på Videnscenter for Specialpædagogik i Næstved er alle lærerstillinger konverteret til konsulentstillinger.

"Her er der ikke en fast kvote for undervisning, forberedelse og andre timer. Samtidig har både undervisningspresset og kommunernes krav om dokumentation været støt stigende, hvilket har ført til markant øget arbejdspres og dermed et psykisk pres på kollegerne", skriver Hanne Wolffhechel i sit svar.